Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-14, 14:43
Medlem
roshhashanahs avatar
Jag har sett mnga tillklottrade taggar och bilder lite hr och var nu men jag har d aldrig sett till ngra graffitibilder som r pk befriade och som kommenterar p tex mass invandringen m. fl

Jag hade grna vilja sett en graffiti bild eller text med

- "Mitt Europa bygger inga murar" alternativt " vi sg det inte komma"

- " Niggahs gonna niggh" med en bild p en hjrndd neger som sger det.

- Centerpartiets logga med slogan " Partiet fr dig som gillar barn lite mer n alla andra" eller "Fjamt!"

- Sodomitparad med apkoppe besmittade zombies.

Vad r anledningen tror ni r kring varfr vi inte ser snt hr, eller r det bara jag? Hur tror ni politikerna / samhllet hade regerat mot det hela?
Citera
2024-03-14, 14:53
Bannlyst
Graffitin r en del av hiphoplulturen, som inte precis r knd fr sin rasism. Graffiti r oftast inte politiskt, och nr det vl r det s r budskapet allt som oftast vnsterriktat.

Du skulle testa anvnda hjrnan s hade du ocks kunnat lista ut sna hr enkla saker. Men ni rasister r inte precis knda fr det..
Citera
2024-03-14, 15:05
Medlem
roshhashanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Graffitin r en del av hiphoplulturen, som inte precis r knd fr sin rasism. Graffiti r oftast inte politiskt, och nr det vl r det s r budskapet allt som oftast vnsterriktat.

Du skulle testa anvnda hjrnan s hade du ocks kunnat lista ut sna hr enkla saker. Men ni rasister r inte precis knda fr det..

Jag kom hit till forumet fr att kunna frga riktiga mnniskor istllet fr Google eller chat gpt, men du besvarade i alla fall den frsta frgan med att graffiti r vnstervriden / del utav hiphop kulturen.
Citera
2024-03-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roshhashanah
Jag har sett mnga tillklottrade taggar och bilder lite hr och var nu men jag har d aldrig sett till ngra graffitibilder som r pk befriade och som kommenterar p tex mass invandringen m. fl

- Centerpartiets logga med slogan " Partiet fr dig som gillar barn lite mer n alla andra" eller "Fjamt!"

Vad r anledningen tror ni r kring varfr vi inte ser snt hr, eller r det bara jag? Hur tror ni politikerna / samhllet hade regerat mot det hela?

Rasse-streetart finns ju men r oftast begrnsad till klistermrken. Gissar att det r ungefr s lngt som de "Pk-befriade" vgar g. Stta upp klistermrken i vita frorter dvs.
Citera
2024-03-14, 15:15
Medlem
roshhashanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Rasse-streetart finns ju men r oftast begrnsad till klistermrken. Gissar att det r ungefr s lngt som de "Pk-befriade" vgar g. Stta upp klistermrken i vita frorter dvs.

Vad fjolligt.
Citera
2024-03-14, 15:23
Medlem
Citat:

Graffiti med politiska budskap ver huvud taget r rtt sllsynt. Syns mest p sdana klottervggar som r sponsrade av kommunen. Dr har jag ibland sett hyllningar till Palme eller Nelson Mandela men inget mer spnnande n s. Det klotter man ser verallt p stan r ju mest bara meningslst trams dr klottrarna skriver sitt eget smeknamn tusen gnger. Typ FIMP FIMP FIMP eller liknande.

Det jag sett som mest pminner om det du beskriver var ett antifeministiskt klistermrke som man sg uppsatt p lite olika stllen fr ett par r sedan. Det frestllde en ensam, bitter feminist som satt och drack vin med sin katt medan hon grt och tittade p en lycklig familj med mamma, pappa och tre barn. Tror det var ngon kort text ocks, men bilden talade fr sig sjlv.

Och Dan Parks alster har man ju sett uppsatta ibland ven om det var lnge sedan sist.

Det hr vl till saken att klistermrken/affischer/klotter med kontroversiella politiska budskap ofta inte fr finnas kvar s lnge eftersom mnga blir provocerade och frstr dem.
Citera
2024-03-14, 15:28
Medlem
sommarlovs avatar
Det var p 1970-talet politisk klotter frekom.
Exempelvis "USA ut ur vietnam" och "rdda mellan-len"!
Citera
2024-03-14, 15:39
Medlem
tangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det var p 1970-talet politisk klotter frekom.
Exempelvis "USA ut ur vietnam" och "rdda mellan-len"!
BSS och BSB sg man ju lite 80 talet.
Citera
2024-03-14, 20:28
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Det kan ju se en och en annan rasist klottra ett hakkors eller en anarkist som skriver fuck systemet, det finns ju inte mer talang n s. Graffiti r mer fr fame, rasism och politik r inte s vanligt i denna aktiviteten.
Senast redigerad av Psykosen-Hex 2024-03-14 kl. 20:30.
Citera
2024-03-15, 06:38
Medlem
roshhashanahs avatar
Ok d r den frsta frgan besvarad men hur tror ni samhllet osv hade reagerat om de sakerna som jag radade upp frekom?
Citera
2024-03-15, 07:48
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ok d r den frsta frgan besvarad men hur tror ni samhllet osv hade reagerat om de sakerna som jag radade upp frekom?

Ingen hade brytt sig. Men testa vetja.
Citera
2024-03-15, 11:55
Medlem
Citat:
[b]Vad r anledningen tror ni r kring varfr vi inte ser snt hr, eller r det bara jag?

Drfr att ni r fega och lata. Ert vermnniskoideal Jimmie kesson r flskig och tuggar benzo och d kommer man inte lngt i den hr vrlden.

Citat:
Hur tror ni politikerna / samhllet hade regerat mot det hela?

Det hade initialt behandlats med samma nolltolerans som all annan graffiti i Sverige, men efter ett tag s kanske Sverigedemokraterna hade beslutat att muralmlningarna p temat "Niggahs gonna niggh", "Partiet fr dig som gillar barn lite mer n alla andra" och "Sodomitparad med apkoppebesmittade zombies" kommer att klassas kulturminnesmrken eller "yttrandefrihet" om de uppfrs i Rinkeby. Folkkra nationalistprofilen Sofie Lwenmark hvdade ju i sitt mest lskvrda tweet att fotografen Elisabeth Ohlson inte ska inte behva ta ner ett enda foto, s man kan vl tnka sig att muralmlningar med en storkukad Muhammed inne i bnesalen blir kriteriet fr att en mosk ska f st kvar i Sverigedemokraternas Sverige.

Citat:

Tror du p fullaste allvar att nationalistisk graffiti skulle betraktas som srskilt kontroversiell om den dk upp? Initialt skulle den drabbas av samma nolltolerans som alla annan graffiti, men det skulle inte drja lnge innan den brjade hyllas av politiska och mediala etablissemang som r besatta av att frinta all annan form av yttrandefrihet.
Senast redigerad av oshin.cantwell 2024-03-15 kl. 12:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in