Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-15, 14:23
  #1
Medlem
Sladdarens avatar
Den stora tråden om köpt färdig hamburgerdressing eller sås

Trodde inte mina ögon när jag sökte efter hamburgerdressing eller sås färdigköpt på plast-flaska 2024 ? Är det ens möjligt att det aldrig startats en sådan tråd ? ...

Men nu finns det en samlingstråd

Gör till 99% av ggrna min egen sås till hamburgare, men äre bråttom så äre eller oplanerad hamburgerbjudning ute på grillen, vid grillplats eller hemma, så äre inget fel alls att köpa hamburgerdressing och att man har sina favoriter

Finns ju massor av märken och smaker och även mer exklusiva som är gjort av nån känd kock el krögare, och jag är då väldigt oinvigd i många tuber som finns på marknaden, men fick iaf testa då en burgerdressing av en kompis som bjöd på hamburgare ute vid grillen

Den var inte så tokig iaf med tydliga smaker och krämighet och heter Kania hamburger saus https://img-9gag-fun.9cache.com/phot...YG_700bwp.webp
Ifrån Lidl tror jag det va

Det behöver inte vara en typisk burgerdressing heller utan salladsdressing eller annat såsigt eller flera köpsåser ni blandar ihop själv till hamburgare

Så till saken, vilka är era favoritmärken och smaker och ni som är mer vana i att köpa dressingar till hamburgare ? :-) Och förklara gärna vad i smaken ni fastnat för och upplevelsen kontra andra märken ni inte föredrar...Lets go burgerdudes !
Citera
2024-03-15, 14:26
  #2
Medlem
Brukar köpa Kavli hamburgerdressing, den vanliga, men även Kavli Jalapeno hamburgerdressing samt en uppsjö av olika alternativ.

https://kavli.se/varumarken/kavli/hamburgare/
Citera
2024-03-15, 14:29
  #3
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Brukar köpa Kavli hamburgerdressing, den vanliga, men även Kavli Jalapeno hamburgerdressing samt en uppsjö av olika alternativ.

https://kavli.se/varumarken/kavli/hamburgare/

Okej, vad i smaken är det då du mest gillar ? Är det att den är mild och fluffig, välbalanserad sötma syra sälta och inte tar över så mycket eller vad sticker ut skulle jag vilja veta :-) tack.. Om vi tex jämför med tex coops eller icas burgerdressing etc.. Jaja du behöver inte beskriva utan du gillar Kavlis utbud helt enkelt ;-)
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2024-03-15 kl. 14:32.
Citera
2024-03-15, 14:35
  #4
Medlem
Sladdarens avatar
Det är okej med dippsåser ochså om ni köper det eller krämiga sallader som dressing
Citera
2024-03-15, 14:39
  #5
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Lidls gamla dressing var mycket godare än deras nya skit. Skulle säga att den var bäst, och billigare än alla andra redan på den goda tiden.

Nu blir det oftast Kavli, ingen av Coop, Willys eller Icas egna är goda.
Citera
2024-03-15, 15:12
  #6
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Själv gillar jag följande...:
1. Min egna McDonalds Big Mac-kopia
2. McDonalds Big Mac-sås
3. ICA hamburgerdressing på plastburk (ser ut som en beaburk)
4. Är det Kavli som har Hampurillaskastikke (stavning?) med Jalapeños? Den är rätt okej
5. Sibylla hamburgerdressing får man köpa i deras kiosk, funkar bra till frysta burgare

Recept på min Big Mac-kopiasås (alla mått är ungefärliga):
1,5 dl majonnäs
1 msk bostongurka
1 tsk ketchup
1 tsk tomatpure
1 tsk röd paprikakrydda
1/2 tsk vitvinsvinäger
1/2 tsk dijonsenap
1/2 tsk salt
2 tsk florsocker
1/2 tsk "fem sorters peppar"

Blanda ihop allt och applicera på burgaren, fungerar även utmärkt som dipp till pommesen.

Enjoy!
Citera
2024-03-15, 16:41
  #7
Medlem
Fistpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Själv gillar jag följande...:
1. Min egna McDonalds Big Mac-kopia
2. McDonalds Big Mac-sås
3. ICA hamburgerdressing på plastburk (ser ut som en beaburk)
4. Är det Kavli som har Hampurillaskastikke (stavning?) med Jalapeños? Den är rätt okej
5. Sibylla hamburgerdressing får man köpa i deras kiosk, funkar bra till frysta burgare

Recept på min Big Mac-kopiasås (alla mått är ungefärliga):

Jag tycker också att en "egen" Big Mac-sås är det godaste att ha till hamburgaren! Jag brukar dock följa det "officiella" receptet, som är ganska likt ditt. Det som gör det så gott tycker jag är den relativt höga syran i såsen.
Citera
2024-03-15, 16:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Okej, vad i smaken är det då du mest gillar ? Är det att den är mild och fluffig, välbalanserad sötma syra sälta och inte tar över så mycket eller vad sticker ut skulle jag vilja veta :-) tack.. Om vi tex jämför med tex coops eller icas burgerdressing etc.. Jaja du behöver inte beskriva utan du gillar Kavlis utbud helt enkelt ;-)
Kavlis dressing har okej textur, sälta och passar bra med kryddade burgare. Kryddat kött och Kavlis dressing går inte emot varandra i smak. Jag brukar nämligen överkompensera med kryddor på mina egna stekta burgare.
Citera
2024-03-15, 19:24
  #9
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistpump
Jag tycker också att en "egen" Big Mac-sås är det godaste att ha till hamburgaren! Jag brukar dock följa det "officiella" receptet, som är ganska likt ditt. Det som gör det så gott tycker jag är den relativt höga syran i såsen.
Åfan, har helt missat det officiella receptet, tack för tipset!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback