Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-03-20, 21:28
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson

Men nu handlar det om att tyskar vill se Sverige och inte ett ghetto. Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Just det. Dom vill se Bullerbyn, inte Sverige.
Jag förstår att dom vill det, men TS frågade varför dom säger "Sverige" när dom menar Bullerbyn.
För Sverige ser inte ut så som Burträsk gör.
Citera
2024-03-22, 10:01
  #62
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Just det. Dom vill se Bullerbyn, inte Sverige.
Jag förstår att dom vill det, men TS frågade varför dom säger "Sverige" när dom menar Bullerbyn.
För Sverige ser inte ut så som Burträsk gör.

Alla människor påverkar verkligheten genom hur de lever.

Tyskarna som flyttar till glesbygden lever för "Make Bullerbün great again". Vad lever du för? "Make Sverige more rinkebyish"?
Citera
2024-03-26, 22:58
  #63
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Efter att ha bott några år i Tyskland tillsammans med en tysk flickvän har jag fått lite insikt i tyskarnas tankegångar.
Ja, tyskar har en romantiserad bild av Sverige det stämmer. Men samtidigt är de väldigt pragmatiska och det är framförallt naturen och den mer avslappnade arbetsmiljön de vill åt.
De som tycker klimatet på sin arbetsplats är hårt, kom och jobba i Tyskland ett år så kommer du längta tillbaka till Sveriges mjuka hand.
Sjukförsäkring, något som är en av de obligatoriska försäkringarna i Tyskland äter upp 14% av lönen om du inte har något bra gig genom jobbet.
Flyttar de från södra Tyskland slipper de de religiösa bakåtsträvarna (om de inte flyttar till Småland, där de flesta tyskar verkar vilja bo).

Och fråga dig själv, vill du hellre bo naturnära än i ett ghetto? Varför skulle inte tyskarna vilja det samma? Jag flyttade inte till Tyskland för att bo i slummen i Berlin, utan nära skogen i ett hus med gigantisk trädgård.

Ungefär så jag!

Jag är från en typisk arbetarstadsdel, i norra Tyskland. Min moster hade ett fritidshus i Västergötland. (nedlagd jordbruksfastighet). Jag var nästan alltid där 2 veckor på sommaren, var där några gånger på vintern också. När jag blev äldre började jag jaga råbock där.
En granne till min moster bjöd upp mig på älgjakt norröver.

Jag blev helt betagen av de djupa skogarna vid fjällens fot, och uttryckte att jag ville bo där. En i jaktlaget erbjöd mig då jobb i skogen. Lite på skämt, lite på allvar. Några månader senare ringde jag och frågade om han menade allvar och om erbjudandet stod kvar, och det gjorde det. jag flyttade dit och bodde de två första åren i ett gammalt omodernt torp, jag hyrde av en arbetskamrat.

Efter två år köpte jag ett gammalt s.k. arbetarsmåbruk/Skogstorp/Per-Albintorp, kalla det vad du vill!

Jag jobbar numera inom turistbranchen. Skidanläggning på vintern, natur/vildmarksguide på sommaren, jaktguide på hösten. Jag trivs med livet och kommer att bli kvar här.
Jag fick lite längtan till stadslivet och pluggade i Göteborg en period, men kom strax tillbaka till skogarna.

Jag trivs där jag bor och vill inte bo vare sig i Tensta, Rinkeby eller Gaarden.
Citera
2024-03-27, 09:53
  #64
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Ungefär så jag!

Jag är från en typisk arbetarstadsdel, i norra Tyskland. Min moster hade ett fritidshus i Västergötland. (nedlagd jordbruksfastighet). Jag var nästan alltid där 2 veckor på sommaren, var där några gånger på vintern också. När jag blev äldre började jag jaga råbock där.
En granne till min moster bjöd upp mig på älgjakt norröver.

Jag blev helt betagen av de djupa skogarna vid fjällens fot, och uttryckte att jag ville bo där. En i jaktlaget erbjöd mig då jobb i skogen. Lite på skämt, lite på allvar. Några månader senare ringde jag och frågade om han menade allvar och om erbjudandet stod kvar, och det gjorde det. jag flyttade dit och bodde de två första åren i ett gammalt omodernt torp, jag hyrde av en arbetskamrat.

Efter två år köpte jag ett gammalt s.k. arbetarsmåbruk/Skogstorp/Per-Albintorp, kalla det vad du vill!

Jag jobbar numera inom turistbranchen. Skidanläggning på vintern, natur/vildmarksguide på sommaren, jaktguide på hösten. Jag trivs med livet och kommer att bli kvar här.
Jag fick lite längtan till stadslivet och pluggade i Göteborg en period, men kom strax tillbaka till skogarna.

Jag trivs där jag bor och vill inte bo vare sig i Tensta, Rinkeby eller Gaarden.


Guten tag mein brüder du är numera en ovärderlig del av våra skogar!
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback