Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-16, 10:19
  #1
Medlem
kalle55s avatar
--
Alla vet att kattmat är lite dyrare än hundmat
då kattmat innehåller A-vitamin och Taurin.

Så jag tror jag kan tipsa om att köpa torrfoder (som innehåller A-vitamin och Taurin)
och sedan köpa hundmat som man blandar.
Tror att där är tillräckligt med A-vitamin och Taurin i torrfodret.

Då spar man lite, då katt-våtfodret ofta är dyrare.

Eller vad tror ni?

M
--------------
Citera
2024-03-16, 10:23
  #2
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
--
Alla vet att kattmat är lite dyrare än hundmat
då kattmat innehåller A-vitamin och Taurin.

Så jag tror jag kan tipsa om att köpa torrfoder (som innehåller A-vitamin och Taurin)
och sedan köpa hundmat som man blandar.
Tror att där är tillräckligt med A-vitamin och Taurin i torrfodret.

Då spar man lite, då katt-våtfodret ofta är dyrare.

Eller vad tror ni?

M
--------------
Funkar säkert! vår egen katt äter gärna hundarnas käk och det är knappast nåt problem med vitaminer mm. En katt överlever lätt på möss, fåglar mm om de inte blir matade av oss.
Citera
2024-03-16, 10:31
  #3
Medlem
zombie-nations avatar
Ja, det är OK. Det är såpass mycket i kattmaten att de klarar sig. Särskilt om de är utekatter och kompletterar sin kost. Har en innekatt som mumsar på sin mat och på hundmaten och han är inte sjuk än.
Citera
2024-03-16, 10:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
--
Alla vet att kattmat är lite dyrare än hundmat
då kattmat innehåller A-vitamin och Taurin.

Så jag tror jag kan tipsa om att köpa torrfoder (som innehåller A-vitamin och Taurin)
och sedan köpa hundmat som man blandar.
Tror att där är tillräckligt med A-vitamin och Taurin i torrfodret.

Då spar man lite, då katt-våtfodret ofta är dyrare.

Eller vad tror ni?

M
--------------
Billig hundmat innehåller massa spannmål som katter inte mår bra av.
Citera
2024-03-16, 10:48
  #5
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Billig hundmat innehåller massa spannmål som katter inte mår bra av.
Källa på det? Vår egen katt är nu 18 år och har aldrig varit hos veterinär eller mått dåligt.
Tror inte på din teori.
Citera
2024-03-16, 10:50
  #6
Medlem
Man ska inte ge hundmat till en katt. Handla både hund- och kattmat från Tyskland istället. Ofta samma mat men till en bråkdel av priset i Sverige. Liksom för mat till människor så kostar allt till djur mer i Sverige än i Tyskland. Frakt ingår från 499 kr. Leveransen tar endast några dagar. Man får lådan ända till dörren.

https://www.bitiba.se/
Citera
2024-03-16, 10:58
  #7
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Källa på det? Vår egen katt är nu 18 år och har aldrig varit hos veterinär eller mått dåligt.
Tror inte på din teori.
Behöver du källa på att det är mycket spannmål i hundmat?
Eller att spannmål inte ingår i en katts diet?
Ska du ha källa på att jorden är rund också?

Det finns rökare som levt till 100, betyder det att rökning inte är skadligt? Jag menar med din cp-retorik så stämmer det ju.
Citera
2024-03-16, 11:01
  #8
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Behöver du källa på att det är mycket spannmål i hundmat?
Eller att spannmål inte ingår i en katts diet?
Ska du ha källa på att jorden är rund också?

Det finns rökare som levt till 100, betyder det att rökning inte är skadligt? Jag menar med din cp-retorik så stämmer det ju.
Ok då kan du inte backa upp din teori då utan måste tramsa och komma med personangrepp.
https://www.purina.se/Ingredienser/grains-in-pet-food
"Både hundar och katter kan äta, njuta och dra fördel av att konsumera spannmål. Spannmål som majs, vete och korn är en utmärkt källa till essentiella och välgörande näringsämnen. De är ett av de bästa sätten att ge våra hundar och katter långvarig energi och fibrer, som hjälper matsmältningshälsan."
__________________
Senast redigerad av bema56 2024-03-16 kl. 11:08.
Citera
2024-03-16, 12:01
  #9
Medlem
OneTaps avatar
skaffa inte ett levande djur om du e så fattig o snål :P nej de e inte rätt närings ämnen o de kan tråckla ihop kistan på kissen. skulle du vilja äta hund mat till middag? nä skulle inte tro de. så varför skulle katten vilja äta hund mat =)
Citera
2024-03-16, 12:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
skaffa inte ett levande djur om du e så fattig o snål :P nej de e inte rätt närings ämnen o de kan tråckla ihop kistan på kissen. skulle du vilja äta hund mat till middag? nä skulle inte tro de. så varför skulle katten vilja äta hund mat =)

Nu tror jag inte det är någon större skillnad på näringsinnehållet mellan "hund" och "kattmat", mig veterligen klarar de sig fint även på "människomat". Men jag instämmer med dig att man inte ska skaffa djur om man har dåligt med pengar för det är ju en kostnad på nån tusenlapp varje månad.
Citera
2024-03-16, 12:38
  #11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Behöver du källa på att det är mycket spannmål i hundmat?
Eller att spannmål inte ingår i en katts diet?
Ska du ha källa på att jorden är rund också?

Det finns rökare som levt till 100, betyder det att rökning inte är skadligt? Jag menar med din cp-retorik så stämmer det ju.

Spannmål ingår i hund- och kattmat men finns spannmålsfri. Har aldrig haft katterna jag haft på spannmålsfri kost dock, men de blev iallafall 18 och 21 år.

Hunden tål inte spannmålsfri mat.

Självklart är inte detta den naturliga maten för katter, men om de gillar den och lever länge ser jag inga problem.

Många djurägare ger bättre mat till djuren och äter sedan skit själva, det är inte heller så bra.
Citera
2024-03-16, 12:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
--
Alla vet att kattmat är lite dyrare än hundmat
då kattmat innehåller A-vitamin och Taurin.

Så jag tror jag kan tipsa om att köpa torrfoder (som innehåller A-vitamin och Taurin)
och sedan köpa hundmat som man blandar.
Tror att där är tillräckligt med A-vitamin och Taurin i torrfodret.

Då spar man lite, då katt-våtfodret ofta är dyrare.

Eller vad tror ni?

M
--------------

Köp kvalitetsmat med lågt innehåll av spannmål

Annars blir missen jäkligt dyr när du måste ta den till veterinären för dåliga tänder, njursten, urinvägsinfektion och annat skit som kommer av dåligt foder.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback