Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-16, 14:23
  #1
Medlem
Med undantag för schizophreni utlöst av psykadeliska finns det några substanser som verkligen permanent bränner eller upplyser en för livet oavsett hur lång tid det gått efter avslutat missbruk?
__________________
Senast redigerad av bongx 2024-03-16 kl. 14:46.
Citera
2024-03-16, 14:35
  #2
Medlem
Timoteuss avatar
HELA livet är svårt att uttala sig om, de jag känner som missbrukat/-r är väl vid det här laget 55-60, men alkohol kan ju definitivt förändra personer, göra dem tröga och såpass nedtaggade att de i praktiken är andra personer än de var en gång. Även de som blivit väldigt sega av braj är ju sig olika eftersom de inte kan göra helt vanliga saker längre; det är för svårt rent kognitivt.

Detta handlar ju fra om att förlora förmågor, men du kanske menar fall där någon förvärvar egenskaper/beteenden,?
Citera
2024-03-16, 14:37
  #3
Avstängd
30DagarsKorts avatar
Tjack dödar en människa på riktigt, tjackpundare kan aldrig bli 100% återställda, ticks, konstiga ryckningar och lynnig i humöret är något man får vänja sig vid
Citera
2024-03-16, 14:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
HELA livet är svårt att uttala sig om, de jag känner som missbrukat/-r är väl vid det här laget 55-60, men alkohol kan ju definitivt förändra personer, göra dem tröga och såpass nedtaggade att de i praktiken är andra personer än de var en gång. Även de som blivit väldigt sega av braj är ju sig olika eftersom de inte kan göra helt vanliga saker längre; det är för svårt rent kognitivt.

Detta handlar ju fra om att förlora förmågor, men du kanske menar fall där någon förvärvar egenskaper/beteenden,?

Ja alltså jag tänker mer där personen verkligen blir en annorlunda person. Exempelvis säger folk att tjackisar blir helt opålitliga psykopater
hur snabbt som helst i alla avseenden. Kan dom göra en hel återställning från det?
__________________
Senast redigerad av bongx 2024-03-16 kl. 14:53.
Citera
2024-03-16, 14:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30DagarsKort
Tjack dödar en människa på riktigt, tjackpundare kan aldrig bli 100% återställda, ticks, konstiga ryckningar och lynnig i humöret är något man får vänja sig vid

Efter decennier långt bruk kommer deras dopaminnivåer tillbaka till normala nivåer?
Citera
2024-03-16, 14:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
HELA livet är svårt att uttala sig om, de jag känner som missbrukat/-r är väl vid det här laget 55-60, men alkohol kan ju definitivt förändra personer, göra dem tröga och såpass nedtaggade att de i praktiken är andra personer än de var en gång. Även de som blivit väldigt sega av braj är ju sig olika eftersom de inte kan göra helt vanliga saker längre; det är för svårt rent kognitivt.

Detta handlar ju fra om att förlora förmågor, men du kanske menar fall där någon förvärvar egenskaper/beteenden,?

Att weed kunde påverka kognitionen permanent visste jag inte för övrigt?
Citera
2024-03-16, 15:15
  #7
Avstängd
30DagarsKorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Efter decennier långt bruk kommer deras dopaminnivåer tillbaka till normala nivåer?

Det är svårt att svara på som utomstående, men de tjsckpundare man stött på är knappast på tårna och 100%

Indianerna kanske ror i kanoten, men det är åt olika håll och i otakt

Har du pumpat in dopamin med kemikalier under decennier så är du antagligen ganska körd
Citera
2024-03-16, 15:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Efter decennier långt bruk kommer deras dopaminnivåer tillbaka till normala nivåer?
Jo, men det betyder inte att hjärnan inte är påverkad. Den har omformats. Jag känner en f d tjackpundare och han säger att vissa drag hos honom går inte bort. Rastlösheten, främst.
Citera
2024-03-16, 16:44
  #9
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30DagarsKort
Tjack dödar en människa på riktigt, tjackpundare kan aldrig bli 100% återställda, ticks, konstiga ryckningar och lynnig i humöret är något man får vänja sig vid

Skitsnack, kanske stämmer in på vissa men jag har varken tics, ryck eller humör. Har börjat prata mer med mig själv på senare år dock. Men det är väl bara gubbsymptom.

Citat:
Ursprungligen postat av bongx
Efter decennier långt bruk kommer deras dopaminnivåer tillbaka till normala nivåer?

Ja. Jag har injicerat tjack i ett årtionde, varit vaken veckor i sträck och allt det där. Idag lever jag ett rikare och mer stimulerande liv än någonsin. Mår fantastiskt och tänker aldrig på tunga droger längre.
Citera
2024-03-16, 17:44
  #10
Avstängd
30DagarsKorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Skitsnack, kanske stämmer in på vissa men jag har varken tics, ryck eller humör. Har börjat prata mer med mig själv på senare år dock. Men det är väl bara gubbsymptom.



Ja. Jag har injicerat tjack i ett årtionde, varit vaken veckor i sträck och allt det där. Idag lever jag ett rikare och mer stimulerande liv än någonsin. Mår fantastiskt och tänker aldrig på tunga droger längre.

Vi säger så, pratandes med dig själv är du ett riktigt praktexempel av homo sapiens vi alla strävar efter och vara

Men du visar på tjackisens mentala förfall, oförmögen att se dig själv utifrån
Citera
2024-03-16, 18:10
  #11
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30DagarsKort
Vi säger så, pratandes med dig själv är du ett riktigt praktexempel av homo sapiens vi alla strävar efter och vara

Men du visar på tjackisens mentala förfall, oförmögen att se dig själv utifrån

Ja, för vad den överviktiga pöbeln eftersträvar i sina innehållslösa liv är ju verkligen något att sätta sikte på... Prylar och tv-underhållning?

Du kan ju börja med att avsluta meningarna med punkt.
Citera
2024-03-16, 18:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Ja, för vad den överviktiga pöbeln eftersträvar i sina innehållslösa liv är ju verkligen något att sätta sikte på... Prylar och tv-underhållning?

Du kan ju börja med att avsluta meningarna med punkt.

Måste vara oerhört svårt att göra en objektiv bedömning på sig själv efter ett helt decennium. Har du alltså inga permanenta kognitiva ändringar eller menade du den du svarades exempel?
__________________
Senast redigerad av bongx 2024-03-16 kl. 18:36.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback