Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-16, 15:01
  #1
Medlem
Hej!

Jag behöver en laptop som ska klara studier i CAD i åtminstone 2 år.

* Vad ska jag tänka på om budgeten är begränsad till 8k-13k?
* Vilka rekommendationer finns?
* Ska det vara något speciellt grafikkort?
* Hur kommer det funka med Windows 11 kompabilitet?
Citera
2024-03-16, 19:25
  #2
Medlem
Ganymedes avatar
Kolla Inrego t.ex, kategori bärbara arbetsstationer. Begagnat alltså.
Grafikkort beror på dina behov, ska du el-cadda duger integrerat.
__________________
Senast redigerad av Ganymede 2024-03-16 kl. 19:33.
Citera
2024-03-16, 23:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Kolla Inrego t.ex, kategori bärbara arbetsstationer. Begagnat alltså.
Grafikkort beror på dina behov, ska du el-cadda duger integrerat.


går det att EL-Cadda på GTX 3000-serien och uppåt? Eller rent generellt på en gaming laptop med bra cpu och minne?

Eller är Det Quadro serien P620 eller uppåt eller Intel Iris Xe Graphics som gäller?
Citera
2024-03-17, 03:53
  #4
Medlem
Aja Bajas avatar
Jag har bara ritat mekaniska delar i CAD, men det är inte särskilt krävande om man inte har väldigt stora modeller. Alltså sådana som ett antal personer arbetar på i månader.
Inte precis någonting man gör själv som student.

När jag ritar hemma räcker det bra med min 10 år gamla dator.
Citera
2024-03-17, 12:05
  #5
Medlem
Bulkninjas avatar
Om det är cadmodeller du själv ska producera behövs ingenting speciellt.
Du kommer aldrig kunna göra så tunga modeller på egen hand att det krävs något speciellt.
Har du däremot tänkt importera jättestora sammanställningar behövs kanske lite mer.

Vanligvis är processorn viktigare än grafikkort. Hellre hög klockfrekvens på bekostnad av färre kärnor än att köpa en långsam I9a.
Citera
2024-03-17, 13:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Om det är cadmodeller du själv ska producera behövs ingenting speciellt.
Du kommer aldrig kunna göra så tunga modeller på egen hand att det krävs något speciellt.
Har du däremot tänkt importera jättestora sammanställningar behövs kanske lite mer.

Vanligvis är processorn viktigare än grafikkort. Hellre hög klockfrekvens på bekostnad av färre kärnor än att köpa en långsam I9a.


Tack, är det AMD eller Intel som rekomenderas?

Jag har kollat lite på dessa och läser att frekvensen gärna får vara över 3ghz , så Intel känns kanske inte lika bra, ser att amd ligger lite högre? Å andra sidan har jag alltid hört att Intel är bättre till att skapa och AMD spela?

AMD Ryzen 5 7640HS
AMD Ryzen™ 7 6800HS
Intel® Core™ i7-11800H


Ungefär dessa jag kollar på men finns det någon som kostar 8k och tillräcklig så kan det också vara intressant.

https://www.power.se/datorer-och-sur...tor/p-2800990/

https://www.power.se/datorer-och-sur...tor/p-2087298/

https://www.power.se/datorer-och-sur...tor/p-1843048/
Citera
2024-03-17, 14:49
  #7
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wackadoodle
går det att EL-Cadda på GTX 3000-serien och uppåt? Eller rent generellt på en gaming laptop med bra cpu och minne?

Eller är Det Quadro serien P620 eller uppåt eller Intel Iris Xe Graphics som gäller?

Till elritningar duger integrerad grafik utmärkt, det har jag kört med sedan 4:e generationens intel i7.
Den laptopen (Lenovo W541) satt det faktiskt ett Nvidia quadro i, men jag tyckte aldrig det gjorde nån större skillnad i min tillämpning.
Jag kör elprocad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback