Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-17, 16:09
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Du som läst alla dessa undersökningar: Vilka glasögon har de haft på kontrollgruppen? Har de undersökt om man blir trött av att använda andra synnedsättande och potentiellt obekväma glasögon på kvällen?

Har de rett ut hur mycket av kroppens reaktion av blått ljus som sker via ögonen och hur mycket som sker via huden?

Har de testat alla kombinationer med ljust och mörkt tema i datorn/mobilen?

Vad menar du skulle vara skillnaden mellan glasögon och att enbart ha en app som ändrar färgen på datorn och sänker ljusstyrkan?

Menar du att kroppens dygnsrytm påverkas av ljuset på huden? Det låter som nya och ytterst kontroversiella rön, men intressant, var kan jag läsa mer om denna forskning?

Du verkar vetenskapligt illiterär?
Citera
2024-03-17, 16:16
  #14
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag funderar på att köpa blåljusglasögon för att skydda mina ögon mot onaturligt ljus från min datorskärm på kvällen. Det sägs att dom hjälper hjärnan eftersom människan inte är gjord för att få i sig onaturligt ljus från smartphones och datorskärmar på kvällen/natten. Man kanske somnar lättare och sover bättre om man har dom på sig på kvällen.

Är det någon flashbackare som äger blåljusglasögon/bluelight glasses som kan dela med sig av sin erfarenhet? Jag såg att dom fanns i alla möjliga prisklasser. Om det beror på själva designen eller om det är effektiviteten vet jag inte.
Gör inte det, det är rent nonsens
Citera
2024-03-17, 16:44
  #15
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Samtidigt så tycker du troligtvis att solglasögon är normalt och socialt acceptabelt. Det är intressant vilka får de flesta människorna är.

Mm. Har du någonsin provat ett par sådana glasögonögon som man har när man tittar på solen?
Citera
2024-03-17, 16:59
  #16
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Du verkar vetenskapligt illiterär?

Va? Vad var detta för ett jävla svar? Varför en så otrevlig ton?

För att jag undrar om de haft vettiga hypoteser och vettiga kontrollgrupper?

Förklara exakt vad som är felaktigt eller ovetenskapligt i detta!

Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Vad menar du skulle vara skillnaden mellan glasögon och att enbart ha en app som ändrar färgen på datorn och sänker ljusstyrkan?

Jösses!

Den första och uppenbara skillnaden är att i fallet med glasögon så har man något som klämmer och tynger i ansiktet.

Tänk lite innan du skriver kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Menar du att kroppens dygnsrytm påverkas av ljuset på huden? Det låter som nya och ytterst kontroversiella rön, men intressant, var kan jag läsa mer om denna forskning?

Jag menar ingenting. Jag ställer kritiska frågor.

Men visst. Om du hade hängt med lite i vetenskapen, och inte själv varit så illitterär, hade du givetvis läst om sådana "nya" rön när de diskuterades på 90-talet.

https://www.science.org/doi/abs/10.1...e.279.5349.396
Citera
2024-03-17, 17:24
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Va? Vad var detta för ett jävla svar? Varför en så otrevlig ton?

För att jag undrar om de haft vettiga hypoteser och vettiga kontrollgrupper?

Förklara exakt vad som är felaktigt eller ovetenskapligt i detta!

För att dina frågor och antaganden är såpass korkade att du ger ett starkt intryck av någon som aldrig läst eller förstått en vetenskaplig studie.

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jösses!

Den första och uppenbara skillnaden är att i fallet med glasögon så har man något som klämmer och tynger i ansiktet.

Tänk lite innan du skriver kanske?

Då får du väl lossa på glasögonen din idiot? Tror du att alla människor går runt med glasögon som gör ont att ha på huvudet?

Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag menar ingenting. Jag ställer kritiska frågor.

Men visst. Om du hade hängt med lite i vetenskapen, och inte själv varit så illitterär, hade du givetvis läst om sådana "nya" rön när de diskuterades på 90-talet.

https://www.science.org/doi/abs/10.1...e.279.5349.396

Nej, du ställer idiotiska frågor.

Vilken studie du hittat. De argumenterar ju inte ens nästan för att knät eller huden skulle vara den primära delen för dygnsrytmen, och låt mig gissa, du har aldrig läst mer än abstraktet? 🤣
Citera
2024-03-17, 17:43
  #18
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Då får du väl lossa på glasögonen din idiot? Tror du att alla människor går runt med glasögon som gör ont att ha på huvudet?

Nej. Varför skulle jag tror det?

Jag har inte skrivit något om att få ont.

Ergo, du är idioten här.
Citera
2024-03-17, 17:49
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nej. Varför skulle jag tror det?

Jag har inte skrivit något om att få ont.

Ergo, du är idioten här.

Du är idioten som länkade en studie där du inte ens läst mer än abstraktet.

Sitter du ofta ute i solen mellan kl 01-04 på natten och får solljus bakom knät? Hur tänker du att det är relevant till det blåa ljuset från telefoner?

Men gör så att du hittar en studie som påvisat att folk med glasögon somnar senare än folk utan, så kan vi fortsätta diskussionen därefter. Känns smartare än att, likt dig, leta efter studier som enbart tittar på blåljusglasögon, men som jag sagt, du är en idiot.
Citera
2024-03-17, 18:21
  #20
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Mm. Har du någonsin provat ett par sådana glasögonögon som man har när man tittar på solen?
Nej eftersom jag vet att dom är onaturliga och har negativa effekter på min hälsa. Det hände väl att man testade ett par som barn eller hade dom på nån Greklandsresa men nu i vuxen ålder så skulle jag aldrig bära solglasögon. Håller även på med sungazing och jag tror att de flesta som sungazar fattar att solglasögon är dåligt för ögonen.
Citera
2024-03-17, 18:28
  #21
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Nej eftersom jag vet att dom är onaturliga och har negativa effekter på min hälsa. Det hände väl att man testade ett par som barn eller hade dom på nån Greklandsresa men nu i vuxen ålder så skulle jag aldrig bära solglasögon. Håller även på med sungazing och jag tror att de flesta som sungazar fattar att solglasögon är dåligt för ögonen.

Vilket original du verkar vara. Då rekommenderar jag dig att testa ett par sådana och sedan återkoppla hur det kändes.
Citera
2024-03-17, 18:32
  #22
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judehatarn
Du är idioten som länkade en studie där du inte ens läst mer än abstraktet.

Sitter du ofta ute i solen mellan kl 01-04 på natten och får solljus bakom knät? Hur tänker du att det är relevant till det blåa ljuset från telefoner?

Hur har du metodiskt uteslutit att det inte är relaterat?
Citera
2024-03-17, 18:38
  #23
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Vilket original du verkar vara. Då rekommenderar jag dig att testa ett par sådana och sedan återkoppla hur det kändes.
Jag vill inte. Solglasögon lurar hjärnan att det inte är sol och istället är molnigt.

EDIT: Det är lite komiskt. Folk bär solglasögon när det är som ljusast när solen skiner och sen på kvällen så får dom i sig blue light från telefoner och skärmar när man inte ska få i sig ljus egentligen. Mycket som är fel idag.
__________________
Senast redigerad av Sommarvikingen 2024-03-17 kl. 18:40.
Citera
2024-03-17, 18:50
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Hur har du metodiskt uteslutit att det inte är relaterat?

Ta först och svara på mina frågor, så svarar jag därefter på dina motfrågor.

Har du läst mer än abstraktet av studien?

Sitter du ofta ute i solen mellan kl 01-04 på natten och får solljus bakom knät? Hur tänker du att det är relevant till det blåa ljuset från telefoner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in