Citat:
Ursprungligen postat av
TröttSvensk
Köp kladdkaka.
Blir bättre än att baka själv.
Servera med riktig vispgrädde 40% smaksatt med lite vaniljsocker och vanligt socker.
Ca 1/2 matsked vanligt socker per dl grädde, en tesked vaniljsocker till 2-3 dl grädde.
Baka enkelt, sockerkaka.
Kan bakas med glutenfritt mjöl, Lailas blå kartong.
Glasera sockerkakan med florsocker och du droppat i lite apelsinsaft/juice i, släng på lite kanderade apelsinskalbitar.
Många gluten folk är också laktosintoleranta.
Vadå blir bättre än att göra den själv? Blir bättre än om du gör den menar du väl? Att göra en kladdkaka är riktigt enkelt. Och en köpt kemikaliehärd går givetvis inte att jämföra med en hemgjord, om den görs på rätt sätt dvs.
Brukar göra 1 och en halv sats till 26 cm form. Och här är allt uträknat och klart både för dig och TS.
150g smör
4.5 dl socker
2.25 dl vetemjöl
3 ägg
7.5 msk kakao
knappt ett kryddmått salt.
Smält smör. Blanda de torra ingredienserna väl i en bunke. I med ägg. I med smöret och blanda väl. Häll i ugnssäker form.
Grädda 17-20 min. Mitt recept säger 175 grader. Men blir enligt mig godare med 190 grader. Blir en god skorpa på då. Känn med sticka och ta ut när den fortfarande är kladdig.
När den får stå till sig stelnar den. Så det gör inget om den är ganska lös i mitten när man tar ut den.
Personligen tycker jag att det blir godare att servera med vaniljglass än grädde. Ännu bättre blir det med både glass och grädde. Det är verkligen inte svårt. Alla kan göra en kladdkaka. Ta det bara lugnt, följ receptet, ta ett steg i taget och använd den medfödda hjärnan.
Edit: Aldrig gjort glutenfri, men borde gå att byta ut vetemjölet mot rismjöl eller mandelmjöl enligt det här receptet:
https://glutenfriagodsaker.allas.se/...fri-kladdkaka/