Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-17, 16:21
  #1
Medlem
TallPinneKottes avatar
Hej hej!

Min förening ska träffas över en helg om någon månad och då det råkar falla nära en medlems födelsedag tänkte jag baka något gott fika att bjuda på. Jag är dock inte bäst på att baka och det är heller ingen aktivitet jag älskar.

Har ni några rekommendationer på enkla och goda recept? Gärna recept som funkar glutenfria då mer än en person i föreningen är allergisk mot gluten.

Jag har funderat på kladdkaka, men litar inte på att jag på egen hand kan hitta ett enkelt och bra recept med min begränsade erfarenhet...

Tacksam för alla lämpliga tips/recept, för kladdkaka eller annat!
Citera
2024-03-17, 16:43
  #2
Medlem
TröttSvensks avatar
Köp kladdkaka.
Blir bättre än att baka själv.
Servera med riktig vispgrädde 40% smaksatt med lite vaniljsocker och vanligt socker.
Ca 1/2 matsked vanligt socker per dl grädde, en tesked vaniljsocker till 2-3 dl grädde.

Baka enkelt, sockerkaka.
Kan bakas med glutenfritt mjöl, Lailas blå kartong.
Glasera sockerkakan med florsocker och du droppat i lite apelsinsaft/juice i, släng på lite kanderade apelsinskalbitar.

Många gluten folk är också laktosintoleranta.
Citera
2024-03-17, 17:22
  #3
Medlem
Damen101s avatar
Stekt lax toppad med lite socker till, är gott till fikat, även rikt på omega 3. Stek Laxen och sen strö socker ovan på. En svensk klassiker från norr!
Citera
2024-03-18, 16:01
  #4
Medlem
TallPinneKottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Köp kladdkaka.
Blir bättre än att baka själv.
Servera med riktig vispgrädde 40% smaksatt med lite vaniljsocker och vanligt socker.
Ca 1/2 matsked vanligt socker per dl grädde, en tesked vaniljsocker till 2-3 dl grädde.

Baka enkelt, sockerkaka.
Kan bakas med glutenfritt mjöl, Lailas blå kartong.
Glasera sockerkakan med florsocker och du droppat i lite apelsinsaft/juice i, släng på lite kanderade apelsinskalbitar.

Många gluten folk är också laktosintoleranta.
Tack för tips! Vill nog gärna baka något eget ändå, blir liksom mer personligt så? Ska kika på sockerkaksrecept.

Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Stekt lax toppad med lite socker till, är gott till fikat, även rikt på omega 3. Stek Laxen och sen strö socker ovan på. En svensk klassiker från norr!
Haha den kommer jag nog inte testa, men tack för gott skratt!
Citera
2024-03-18, 16:06
  #5
Medlem
TröttSvensks avatar
Man kan enkelt göra köpt kladdkaka lite hembakad.
Bred på vispgrädde, lägg sen på färska hallon.
All köpt kladdkaka är glutenfri numera, jag har i alla fall inte sett någon med gluten på flera år.
Citera
2024-03-18, 16:17
  #6
Medlem
TallPinneKottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Man kan enkelt göra köpt kladdkaka lite hembakad.
Bred på vispgrädde, lägg sen på färska hallon.
All köpt kladdkaka är glutenfri numera, jag har i alla fall inte sett någon med gluten på flera år.
Tack, good to know
Citera
2024-03-18, 17:39
  #7
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Köp kladdkaka.
Blir bättre än att baka själv.
Servera med riktig vispgrädde 40% smaksatt med lite vaniljsocker och vanligt socker.
Ca 1/2 matsked vanligt socker per dl grädde, en tesked vaniljsocker till 2-3 dl grädde.

Baka enkelt, sockerkaka.
Kan bakas med glutenfritt mjöl, Lailas blå kartong.
Glasera sockerkakan med florsocker och du droppat i lite apelsinsaft/juice i, släng på lite kanderade apelsinskalbitar.

Många gluten folk är också laktosintoleranta.

Vadå blir bättre än att göra den själv? Blir bättre än om du gör den menar du väl? Att göra en kladdkaka är riktigt enkelt. Och en köpt kemikaliehärd går givetvis inte att jämföra med en hemgjord, om den görs på rätt sätt dvs.

Brukar göra 1 och en halv sats till 26 cm form. Och här är allt uträknat och klart både för dig och TS.

150g smör
4.5 dl socker
2.25 dl vetemjöl
3 ägg
7.5 msk kakao
knappt ett kryddmått salt.


Smält smör. Blanda de torra ingredienserna väl i en bunke. I med ägg. I med smöret och blanda väl. Häll i ugnssäker form.

Grädda 17-20 min. Mitt recept säger 175 grader. Men blir enligt mig godare med 190 grader. Blir en god skorpa på då. Känn med sticka och ta ut när den fortfarande är kladdig.

När den får stå till sig stelnar den. Så det gör inget om den är ganska lös i mitten när man tar ut den.


Personligen tycker jag att det blir godare att servera med vaniljglass än grädde. Ännu bättre blir det med både glass och grädde. Det är verkligen inte svårt. Alla kan göra en kladdkaka. Ta det bara lugnt, följ receptet, ta ett steg i taget och använd den medfödda hjärnan.

Edit: Aldrig gjort glutenfri, men borde gå att byta ut vetemjölet mot rismjöl eller mandelmjöl enligt det här receptet: https://glutenfriagodsaker.allas.se/...fri-kladdkaka/
__________________
Senast redigerad av NattNatt 2024-03-18 kl. 17:43.
Citera
2024-03-18, 17:44
  #8
Medlem
TröttSvensks avatar
Jag tycker att det blir bättre att köpa en kladdkaka än att baka kladdkaka själv.
Kemikaliehärd... ja det får stå för dig.
Citera
2024-03-18, 18:32
  #9
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Jag tycker att det blir bättre att köpa en kladdkaka än att baka kladdkaka själv.
Kemikaliehärd... ja det får stå för dig.

Ja du är fri att tycka vad du vill. Tvivlar dock på att en majoritet skulle uppskatta en massproducerad kladdkaka mer än en hembakad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback