Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-19, 20:50
  #1
Medlem
Bor på en ort där utländska företag hyr privatbostäder under en begränsad tid på året. Vi gör det här idag genom ett förmedlingsföretag som kort lämnar en hel del att önska när det gäller information och rimlig utbetalningstid. Att de dessutom tar horribla 20% i provision gör det inte bättre.

Nu visar det sig att det utländska företaget vi hyr ut vår villa till, mer än gärna hellre hyr ut till oss själva direkt. Vi behöver ju då starta ett företag, vi går därför i tankarna att göra det och kanske överta affärerna för de 5-10 bostäder företaget hyr genom förmedlingsföretaget.

Det jag inte blir klok på är det här med momsen. Har försökt ställa, vad jag tycker, är direkta frågor till Skatteverket om aktuell momssats. Tyvärr verkar de vägra svara specifikt och lämnar bara innehållslösa svar som ”Det svenska aktiebolaget är skattskyldigt i Sverige för sin världsvida inkomst.”

Min tolkning är att om vi bestämmer oss för att applicera 10% provision och fastighetsägaren vill ha 2000 kr/natt och vi hyr ut 20 nätter. Så ska 40 000 av beloppet vara momsfritt då det handlar om bostad och fastighetsägaren själv sköter städning, nycklar osv. Så det är ingen ”hotellverksamhet”.

Resterande del, vår provision är dock momspliktig då det är vår tjänst (eller är den ens det?). Men är det 25% moms som en ordinarie tjänst, eller är det 12% då förmedlingen kanske kan ses som hotelliknande verksamhet?

Det hyrande företaget är dessutom utanför EU. Men jag antar att fakturan ändå ska specificeras med 44 000 kr (varav x kr moms (12/25% av 4000 kr)).

Tacksam för all hjälp i denna djungel för en förstagångsföretagare.
Citera
2024-03-20, 01:09
  #2
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudesson
Bor på en ort där utländska företag hyr privatbostäder under en begränsad tid på året. Vi gör det här idag genom ett förmedlingsföretag som kort lämnar en hel del att önska när det gäller information och rimlig utbetalningstid. Att de dessutom tar horribla 20% i provision gör det inte bättre.

Nu visar det sig att det utländska företaget vi hyr ut vår villa till, mer än gärna hellre hyr ut till oss själva direkt. Vi behöver ju då starta ett företag, vi går därför i tankarna att göra det och kanske överta affärerna för de 5-10 bostäder företaget hyr genom förmedlingsföretaget.

Det jag inte blir klok på är det här med momsen. Har försökt ställa, vad jag tycker, är direkta frågor till Skatteverket om aktuell momssats. Tyvärr verkar de vägra svara specifikt och lämnar bara innehållslösa svar som ”Det svenska aktiebolaget är skattskyldigt i Sverige för sin världsvida inkomst.”

Min tolkning är att om vi bestämmer oss för att applicera 10% provision och fastighetsägaren vill ha 2000 kr/natt och vi hyr ut 20 nätter. Så ska 40 000 av beloppet vara momsfritt då det handlar om bostad och fastighetsägaren själv sköter städning, nycklar osv. Så det är ingen ”hotellverksamhet”.

Resterande del, vår provision är dock momspliktig då det är vår tjänst (eller är den ens det?). Men är det 25% moms som en ordinarie tjänst, eller är det 12% då förmedlingen kanske kan ses som hotelliknande verksamhet?

Det hyrande företaget är dessutom utanför EU. Men jag antar att fakturan ändå ska specificeras med 44 000 kr (varav x kr moms (12/25% av 4000 kr)).

Tacksam för all hjälp i denna djungel för en förstagångsföretagare.

Det är skillnad att förmedla egna bostäder och andra.
Förmedlar du andras betalar du såklart bara moms på provisionen.
Tjänar den du förmedlar för mycket på sin uthyrning är det upp till den att skatta för sig.
https://www4.skatteverket.se/rattsli...ate=2020-09-25
Samt då lite förklaring i
https://www4.skatteverket.se/rattsli...ate=2015-10-20
Citera
2024-03-20, 01:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudesson
Bor på en ort där utländska företag hyr privatbostäder under en begränsad tid på året. Vi gör det här idag genom ett förmedlingsföretag som kort lämnar en hel del att önska när det gäller information och rimlig utbetalningstid. Att de dessutom tar horribla 20% i provision gör det inte bättre.

Nu visar det sig att det utländska företaget vi hyr ut vår villa till, mer än gärna hellre hyr ut till oss själva direkt. Vi behöver ju då starta ett företag, vi går därför i tankarna att göra det och kanske överta affärerna för de 5-10 bostäder företaget hyr genom förmedlingsföretaget.

Det jag inte blir klok på är det här med momsen. Har försökt ställa, vad jag tycker, är direkta frågor till Skatteverket om aktuell momssats. Tyvärr verkar de vägra svara specifikt och lämnar bara innehållslösa svar som ”Det svenska aktiebolaget är skattskyldigt i Sverige för sin världsvida inkomst.”

Min tolkning är att om vi bestämmer oss för att applicera 10% provision och fastighetsägaren vill ha 2000 kr/natt och vi hyr ut 20 nätter. Så ska 40 000 av beloppet vara momsfritt då det handlar om bostad och fastighetsägaren själv sköter städning, nycklar osv. Så det är ingen ”hotellverksamhet”.

Resterande del, vår provision är dock momspliktig då det är vår tjänst (eller är den ens det?). Men är det 25% moms som en ordinarie tjänst, eller är det 12% då förmedlingen kanske kan ses som hotelliknande verksamhet?

Det hyrande företaget är dessutom utanför EU. Men jag antar att fakturan ändå ska specificeras med 44 000 kr (varav x kr moms (12/25% av 4000 kr)).

Tacksam för all hjälp i denna djungel för en förstagångsföretagare.

Vem hyr av vem? Och varför är 40 000 momsfritt?
Citera
2024-03-20, 19:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Det är skillnad att förmedla egna bostäder och andra.
Förmedlar du andras betalar du såklart bara moms på provisionen.
Tjänar den du förmedlar för mycket på sin uthyrning är det upp till den att skatta för sig.
https://www4.skatteverket.se/rattsli...ate=2020-09-25
Samt då lite förklaring i
https://www4.skatteverket.se/rattsli...ate=2015-10-20

Tack! Tyckte jag hade sökt igenom hela Skatteverkets sida, men tydligen inte. Men då är det ju rätt klart.
Citera
2024-03-20, 19:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vem hyr av vem? Och varför är 40 000 momsfritt?

Praktiskt hyr det utländska företaget bostaden av fastighetsägaren genom vårt förmedlingsföretag. Fastighetsägaren sköter om nycklar, städ etc.

Just bostadsuthyrningen är generellt momsfri om den inte är just ”hotelliknande”. Så ersättningen till fastighetsägaren blir nollmomsad medan vår provision då ska momsas med 25% enligt ställningstagandet länkat ovan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback