Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-20, 19:56
  #13
Medlem
Vanvårdade katter drar även om det innebär riskfullt leverne och död eller blir knäppa i huvet och gör saker som förbrukar deras nio liv. Det bör inte klassificeras som självmord.
Citera
2024-03-20, 21:27
  #14
Medlem
Zoomalierns avatar
Jag tror att katter kan begå självmord, för att det är för jävligt.

De kan också rymma likt fångar från ett fängelse, och då kan de ta enorma risker. En väns katt hoppade en gång från ett högt hus, när fönstret en gång öppnades. Den berättelsen är jättehemsk, katten led innan den dog. Men den tog den risken. De kan inte mäta stora avstånd med sina ögon, som är optimerade för medellånga jaktavstånd. Katten trodde kanske att det var kortare till marken. "Jag vet inte hur långt ner det är, men jag vill ha friheten!"

En vän byggde ett slags fängsel av hönsnät på sin balkong. Det är ett "suicide net" sa jag. Som tur är överläts katterna till en annan efter nåt år.

Jag har i alla fall lyckats förmå en person att lämna över sin katt till sin mamma en gång. Han bodde på 9e våningen i en liten etta. Jag sa till honom att det är djurplågeri och att om man känner välvilja mot någon ska man inte hålla dem fångna. Som att ha någon i en isoleringcell bara för att man ska kunna ta fram och krama den emellanåt, faktiskt perverst! Det satte sig i honom. Men att han inte hade kommit på det av sig själv är ett underbetyg för den människan, faktiskt. Nu bor den på landet och går ut varje dag.

Har också mött tanter som sagt att man aldrig ska släppa ut katter, för att de då riskerar att bli överkörda eller dödade av nåt djur. De människorna tycker jag är riktiga rövhål. Katter är djur som måste ha frihet.

Själv har jag ingen katt. Inga djur alls. Bara plantor. Det hade varit oetiskt av mig om jag skaffade en katt. Fast tyvärr tänker inte andra människor så. Jävla ego-as.
__________________
Senast redigerad av Zoomaliern 2024-03-20 kl. 21:38.
Citera
2024-03-20, 21:31
  #15
Medlem
AllenbySt45s avatar
Det finns ju parasiter som påverkar värddjurets riskmedvetenhet för det ska dö och därmed initiera nästa stadie i parasitens livscykel. Jag vet inte om toxoplasma, som är vanligt bland tamkatter, fungerar på det sättet men helt förvånad skulle jag inte bli. Toxoplasma misstänks om jag förstått rätt ha koppling till (vissa typer av) psykisk ohälsa hos människor så varför inte hos katter.
Citera
2024-03-20, 22:27
  #16
Medlem
WitchcultTodays avatar
Men nu rymde dessa väl troligen i och med att de vantrivdes oerhört? Jag skulle gjort det utefter dina nämda exempel, haha. Sedan är väl inte direkt katter lika lojala som hundar alltid..

I och för sig, innekatter som har stabilare hem och blir fint omhändertagna skulle nog också tids nog vilja slinka ut i ren nyfikenhet om tillfället gavs tillräckligt många gånger. De vill ju oftast få utforska och kanske jaga pippin de ser och hör genom fönstret.
Även om de aktiveras, leks med, får sällskap, bra mat, kärlek osv.

Menar du att katt nummer 1 hoppade ut för att dö? Troligen för att den blivit kaxig nog efter alla balkongbesök. Bra med nätad balkong. Eller är lag på't efter en viss höjd. 2 meter eller något.

Dog katten?

Men denna skulle inte haft katt ifrån början så.

Att den andre katten blev påkörd, skulle det varit självmord menar du? Skulle tro att han (eller hon) inte var van utekatt, snarare? Det händer ju om inte annat ofta katter som är vana med så...

Men deprimerade kan de definitivt bli, nervösa, oroliga, apatiska.

Kan vara ju bra att anmäla när djur far illa som en liten kommentar på detta. Brukar förvisso inte alltid hjälpa dessvärre men fortsätt anmäla ni ser djur fara illa..

Ännu en intressant tråd av TS, dock. Det är något med dina inlägg och trådar som jag kan uppskatta när man trillar över dem! Kudos
Citera
2024-03-20, 23:44
  #17
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det var på sjunde eller åttonde våningen. Ett rejält fall med mycket liten sannolikhet att överleva. Även om katter nog har lite svårt att bedöma djup och höjd.

Jag menade inte att katten valde att bli överkörd, men den valde att smita och hålla sig borta. Flykt, liksom.

Amerikansk forskning visar att det inte spelar så stor roll vilken höjd en katt hoppar ifrån. De når "terminal velocity" ganska fort. Tror att om den hoppar från 40:e våningen så blir det som från typ 10:e, det blir inte värre.

Det finns statistik på katter som hoppar från skyskrapor och ganska många kan överleva, med vård.
Citera
2024-03-20, 23:52
  #18
Medlem
trickydicks avatar
För att begå självmord måste man ha nån form av självmedvetande och förstå det där med liv och död. Det enda djuret jag vet som medvetet självdödat sig är delfinen Peter.
Citera
2024-03-21, 01:37
  #19
Medlem
Själv har jag innekatt i lägenhet som jag går ut med i koppel nästan varje dag. Ibland flera gånger/timmar varje dag. Går vi i skogen eller på säker mark utan trafik så lossar jag kopplet och han får strosa helt fritt. Följer alltid efter mig utan undantag.

Hade min katt själv fått välja hade han dock stannat inne 50% av alla dagar precis som en vanlig utekatt väljer att inte gå ut när det är kallt eller regnigt ute.

En helt fri genomsnittlig utekatt i vanligt bostadsområde gör enorm skada på naturen i form av ren nöjesjakt/slakt. Diverse fåglar vuxna som små, harpaltar, ekorrar, ödlor/grodor, olika sorters möss och allt annat i lämplig storlek går åt. En del katter klipper 10-20 djur per dag när det är vår/sommar och tidig höst.

Tamkatter alltså vanliga utekatter är en utrotare av rang

Med det sagt är det oerhört grymt att inte aktivera och stimulera en katts behov att få röra på sig regelbundet. En katt som lever trångt och i misär tenderar att "stänga av" när den passerar en viss ålder. Exempelvis svälta sig själv och protesturinera alternativt bajsa på andra ställen än i lådan.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Naevia 2024-03-21 kl. 01:53. Anledning: Ot
Citera
2024-03-21, 01:43
  #20
Medlem
Tror inte det, andra känslor säkert.
Citera
2024-03-26, 17:27
  #21
Medlem
lossnuss avatar
Med tanke på att Katter är smartare än alla andra varelser på vår planet så har du nog rätt.
Vår egen ras tillåter oss inte ens att dö om vi vill
Citera
2024-03-26, 17:41
  #22
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naevia
En helt fri genomsnittlig utekatt i vanligt bostadsområde gör enorm skada på naturen i form av ren nöjesjakt/slakt. Diverse fåglar vuxna som små, harpaltar, ekorrar, ödlor/grodor, olika sorters möss och allt annat i lämplig storlek går åt. En del katter klipper 10-20 djur per dag när det är vår/sommar och tidig höst.

Tamkatter alltså vanliga utekatter är en utrotare av rang


Mvh

Trams, de rensar bort djur som ändå inte hade spridit sina gener vidare. Survival of the fittest.
Jämför det med lejon på savannen.
Citera
2024-03-26, 18:13
  #23
Medlem
Du jämför alltså ett vilt djur som är begränsat till ett mycket litet område på jorden med ett domesticerat djur som har fått spridning över hela vida världen? Briljant logik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback