Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-20, 22:32
  #1
Medlem
Vem0ths avatar
Jobbar tillfälligt på en lunchrestaurang då jag tog tjänstledighet från mitt fasta jobb för att utforska en annan arbetsmiljö.

Idag, en Onsdag var ostburgare på menyn. Har aldrig gjort hamburgare i storköksmiljö innan vilket var lite kul och spännande. Slutprodukten smakade faktiskt nästan identisk med en originalmålsburgare man får på Max, dock betydligt mer mättande. Jävligt schysst för 109kr inklusive salladsbar, dricka, kaffe, fikabit och ett berg med pommes.

Men det som stack ut mest var smältosten vi använde, cheddarslices från märket Friendship. Aldrig prövat produkten innan men direkt en helt annan textur mot t ex Presidents smältost man hittar i vanliga butiker. Denna smakar faktiskt ost, smälter inte så överdrivet allt faller ut och ger verkligen den där känslan av hamburgerost man får på snabbmatskedjor.

Har suttit hela kvällen och jämfört innehållsförteckningar och vafan, det man köper i butiken innehåller knappt någon ost. Det finns bara Väddö Mejeris som är vettig att köpa. Medan grossistbutikerna säljer produkter som är betydligt närmre Väddös än President, Cheez-up och egna märkesvaror.

Varför ska konsumenter bli lurade skitprodukter när bra produkter redan finns men låsta bakom kravet som att bara restauranger får köpa?
Citera
2024-03-20, 22:35
  #2
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Köpte ost ett par gånger och testade, kändes inte som det blev godare. Jag klarar mig fint utan ost på mina egengjorda burgare faktiskt. Brukar bara ha på en skiva rödlök och ibland en skiva tomat därtill plus dressing och ketchup.
Citera
2024-03-20, 22:36
  #3
Medlem
Man köper inte ost på ica
Citera
2024-03-20, 23:13
  #4
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Köpte ost ett par gånger och testade, kändes inte som det blev godare. Jag klarar mig fint utan ost på mina egengjorda burgare faktiskt. Brukar bara ha på en skiva rödlök och ibland en skiva tomat därtill plus dressing och ketchup.

Håller med dig, men jag är tyvärr beroende av t ex Mcdonalds ost. Dom gångerna jag köpt en säck med cheeseburgare bara för att tämja beroendet.

Men Whopper, en hamburgare som helt och hållet klarar sig bra utan ost. Majonnäs ger lite av samma känsla bortsett från smaken ost annars tillför.
Citera
2024-03-21, 00:00
  #5
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Varför ska konsumenter bli lurade skitprodukter när bra produkter redan finns men låsta bakom kravet som att bara restauranger får köpa?
Det här låter ju som en tråkig historia. Men menar du alltså att exempelvis Friendship som du nämnde bara säljer till företag som är registrerade restauranger? Är det möjligen inte så att de helt enkelt är grossister? Bara det att livsmedelsbutiker då av någon anledning inte valt att plocka in det i sitt sortiment?
Citera
2024-03-21, 01:33
  #6
Medlem
Vaddö är ju bra men dyr som sjutton. Så på en onsdag får det bli lite lägre kvalitet.
Citera
2024-03-21, 02:21
  #7
Medlem
Sam.Boyds avatar
Kraft kom på hur man kunde kemiskt processera ost för längre hållbarhet o patenterade processen.
Resultatet blev den styggelse vi ser i de plastinpackade skivorna av (Yellow Cheese) hamburgerost. Samt beståndsdelen i fattigmans maträtter som macarone cheese.
Citera
2024-03-21, 03:27
  #8
Avstängd
Sickmyducks avatar
Du har rätt. Någon som har bra tips på ost som inte är dyr som väddö
Citera
2024-03-21, 04:11
  #9
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Du har rätt. Någon som har bra tips på ost som inte är dyr som väddö

Absolut 😊

Denna kan jag varmt rekommendera:

https://www.garantskafferiet.se/vara...ad-cheddarost/


Garant hittas på Axfoods kedjor som är Willys, Hemköp, Prisextra, Tempo, Handlar'n och Netextra.


Väddö är dubbelt så dyr (400:-/kg VS 200:-/kg) men ABSOLUT inte dubbelt så bra.

https://www.willys.se/produkt/Chedda...t-101231289_ST

https://handlaprivatkund.ica.se/stor...mejeri/2117302

Och när vi ändå pratar Garant, testa deras Briochebröd ni som inte gjort det, dem är suveräna.


Smaklig måltid 😋
__________________
Senast redigerad av ImNotGuilty 2024-03-21 kl. 04:14.
Citera
2024-03-21, 04:56
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Jobbar tillfälligt på en lunchrestaurang då jag tog tjänstledighet från mitt fasta jobb för att utforska en annan arbetsmiljö.

Idag, en Onsdag var ostburgare på menyn. Har aldrig gjort hamburgare i storköksmiljö innan vilket var lite kul och spännande. Slutprodukten smakade faktiskt nästan identisk med en originalmålsburgare man får på Max, dock betydligt mer mättande. Jävligt schysst för 109kr inklusive salladsbar, dricka, kaffe, fikabit och ett berg med pommes.

Men det som stack ut mest var smältosten vi använde, cheddarslices från märket Friendship. Aldrig prövat produkten innan men direkt en helt annan textur mot t ex Presidents smältost man hittar i vanliga butiker. Denna smakar faktiskt ost, smälter inte så överdrivet allt faller ut och ger verkligen den där känslan av hamburgerost man får på snabbmatskedjor.

Har suttit hela kvällen och jämfört innehållsförteckningar och vafan, det man köper i butiken innehåller knappt någon ost. Det finns bara Väddö Mejeris som är vettig att köpa. Medan grossistbutikerna säljer produkter som är betydligt närmre Väddös än President, Cheez-up och egna märkesvaror.

Varför ska konsumenter bli lurade skitprodukter när bra produkter redan finns men låsta bakom kravet som att bara restauranger får köpa?

Men smältost är ju otroligt enkelt att tillverka själv från valfri ost, bara att köpa Na-citrat och smälta tillsammans. Jag begriper inte varför man skulle köpa en färdig?
Citera
2024-03-21, 16:21
  #11
Medlem
Brasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Du har rätt. Någon som har bra tips på ost som inte är dyr som väddö

Använd en vanlig lagrad hårdost för ca 150 kr/kilo i stället. Exempelvis en tjock skiva lagrad prästost. Sätt ett lock över stekpannan de sista minuterna av stekningen så smälter det fint, eller med klotgrill lägg på locket ett tag.
Citera
2024-03-22, 10:03
  #12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brasar
Använd en vanlig lagrad hårdost för ca 150 kr/kilo i stället. Exempelvis en tjock skiva lagrad prästost. Sätt ett lock över stekpannan de sista minuterna av stekningen så smälter det fint, eller med klotgrill lägg på locket ett tag.

Jag håller med och vill man ha rejäla färdiga skivor kan man betala några kronor mer och köpa Allerum Skotsk Cheddar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback