• 1
  • 2
2024-03-21, 13:19
Medlem
orrtupps avatar
Något jag misstänkt är att veganer och andra som kör speciella dieter är att en förutsättning är brist på matglädje eller matlust och beror på ett ointresse av mat helt enkelt?

Frågar man en vegan så får man förstås inte ett ärligt eller ffa ett sant svar precis som det är meningslöst att fråga en tråkig person om den har humor!

Torrbollen svarar ju bara "jag har visst humor men det där var ju inte roligt" och på samma sätt svarar vegetarianen "jag älskar mat, linser är jättegott men jag tycker inte om kött!"

När jag istället har frågat en anhörig till en vegan eller nåt om hans sambo eller barn är intresserad av att äta så blir svaret att egentligen är den anhöriga inte så intresserad av mat utan det är bara ett tråkigt måste utan glädje.

Vad är era erfarenheter av era veganbekanta eller andra med sociala dieter?
Citera
2024-03-21, 13:23
Medlem
De jag känner till har verkligen inget matlagarintresse. Blev bjuden på mat av veganer en gång, det blev pommes med ketchup och salladsblad.
Citera
2024-03-21, 13:35
Medlem
SvenHelsings avatar
Känner veganer som lagar jättegod mat. Indiska grytor är suveräna.

Citat:
Torrbollen svarar ju bara "jag har visst humor men det där var ju inte roligt"
Det kanske helt enkelt inte var speciellt kul enligt dem. Finns många utan självinsikt som automatiskt drar slutsatsen att andra saknar humor bara för att de inte delar deras humor.
Citera
2024-03-21, 13:47
Medlem
Jag är vegetarian sedan många år tillbaka då jag inte tycker om kött, och jag kan inte påstå att jag har något större matintresse nej. Hade jag kunnat ta mitt dagsintag som en tablett istället så hade jag troligen gjort det. Den mat jag faktiskt tycker om är dock köttfri.
Citera
2024-03-21, 13:59
Bannlyst
Veganer är rejält undernärda med ett ständigt för lågt näringsintag, detta påverkar humöret och sömnen, vilket såklart leder till ogenomtänkta och dåliga beslut

Att tycka sin jävla mandelmjölk är så fantastisk när den skövlar enorma mängder skog för att få odlas, för att man tycker synd om en ko som skulle bryta benet i naturen och långsamt tuggad ihjäl av en jävla räv är för mig obegripligt

Men det är någon form av identitetspolitik och att tillhöra en grupp, detta är nog viktigare än kosten, samma med idioterna som trodde dom gjorde ett politiskt ”statement” när dom inte tittade på fotbolls-VM i Qatar
Citera
2024-03-21, 14:06
Medlem
Svar nej. Att vara vegetarian eller vegan beror på flera olika saker. Det kan vara ett etiskt ställningstagande (jag vill inte bidra till djurfabriker) eller ett hälsomässigt (mår bättre av vegetarisk kost) eller ett mer eller mindre tvång (allergisk mot laktos eller mjölkprotein).

Ingen av anledningarna har någon relation till om man har "matglädje" eller inte.

Jag är vegetarian, djurbonde, jägare och älskar att laga och äta god mat för att dra ett anekdotiskt exempel. Går inte ihop tycker du? Ditt problem.
Citera
2024-03-21, 14:28
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Svar nej. Att vara vegetarian eller vegan beror på flera olika saker. Det kan vara ett etiskt ställningstagande (jag vill inte bidra till djurfabriker) eller ett hälsomässigt (mår bättre av vegetarisk kost) eller ett mer eller mindre tvång (allergisk mot laktos eller mjölkprotein).

Ingen av anledningarna har någon relation till om man har "matglädje" eller inte.

Jag är vegetarian, djurbonde, jägare och älskar att laga och äta god mat för att dra ett anekdotiskt exempel. Går inte ihop tycker du? Ditt problem.
Onekligen lite svårt att få det att gå ihop 🙂
Jag vet ju däremot om "veganer" som äter vilt och det finns säkert de som är emot köttindustrin som kan äta kött från en liten gård, jag känner också till en duktig jägare som inte alls äter kött pga någon allergi.

Men att inte äta kött trots att man jagar och själv har djur som ska slaktas utan att vara allergisk låter lite udda 🙂 men givetvis gör du som du vill och du har väl dina anledningar men det här är kanske off topic.

Edit: Du har ju tydligen allergibesvär.
Citera
2024-03-21, 14:29
Medlem
Loreias avatar
Brist på matintresse? Knappast i mitt fall, till lunch idag blev det vegetarisk okonomiyaki och till middag kommer det bli ratatouille med gnocchi.
Precis som när jag var köttis finns det dagar jag är oinspirerad men brukar nästan alltid ha rester i kylen att ta till.
Imorgon blir det nog ett storkok av japansk curry
Citera
2024-03-21, 14:35
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Nu är jag visserligen inte vegan eller vegetarian fullt ut men jag har avslutat min relation till rött kött och till största del även fågelkött för att jag är djurvän helt enkelt. Men jag gillar mat ändå.
Citera
2024-03-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Onekligen lite svårt att få det att gå ihop 🙂
Jag vet ju däremot om "veganer" som äter vilt och det finns säkert de som är emot köttindustrin som kan äta kött från en liten gård, jag känner också till en duktig jägare som inte alls äter kött pga någon allergi.

Men att inte äta kött trots att man jagar och själv har djur som ska slaktas utan att vara allergisk låter lite udda 🙂 men givetvis gör du som du vill och du har väl dina anledningar men det här är kanske off topic.

Edit: Du har ju tydligen allergibesvär.

Nope, jag är inte allergisk. För att stilla din nyfikenhet: jag blev vegetarian för länge sedan för att jag inte ville stödja djurindustrin och fortfarande inte vill detta. Jag har inga problem med köttätande som princip men jag tycker att dagens djurfabriker är moralisk kollaps. Har inga problem etiskt sett att äta korrekt jagade djur eller djur från egen gård eller andra småbruk med rimlig djurhållning men efter att ha varit vegetarian så länge så finner jag det aptitligt motbjudande att äta kött. Kan inte göra det helt enkelt även om jag kan tycka det vore mer etiskt riktigt att äta egna djur istället för soja för att ta ett klassiskt exempel. Nästan som att försöka äta bajs. Det går inte även om jag försöker. Så äckligt.

Det betyder inte att jag ogillar god mat. Det går att laga underbart god vegetarisk mat, även utan soja.
Citera
2024-03-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Något jag misstänkt är att veganer och andra som kör speciella dieter är att en förutsättning är brist på matglädje eller matlust och beror på ett ointresse av mat helt enkelt?

Frågar man en vegan så får man förstås inte ett ärligt eller ffa ett sant svar precis som det är meningslöst att fråga en tråkig person om den har humor!

Torrbollen svarar ju bara "jag har visst humor men det där var ju inte roligt" och på samma sätt svarar vegetarianen "jag älskar mat, linser är jättegott men jag tycker inte om kött!"

När jag istället har frågat en anhörig till en vegan eller nåt om hans sambo eller barn är intresserad av att äta så blir svaret att egentligen är den anhöriga inte så intresserad av mat utan det är bara ett tråkigt måste utan glädje.

Vad är era erfarenheter av era veganbekanta eller andra med sociala dieter?

Nu handlar knappast veganism om att enbart rata kött, men det är ju det enda som kretsar mellan öronen på er som shitpostar här.
Att vara vegan är en livsstil och har inget att göra med hur bra eller dålig du är i köket.
"Social diet" som du efterfrågar är väl främst kött och mejeri. Dvs att du kan gå till valfri restaurant och café och välja av allt utbud.

Är det här en ryggdunkartråd där veganer inte får komma till tals? Du säger att vi bara kommer med oärliga svar.

Hur god eller äcklig din lagade mat är beror bla på hur du kryddar den.
Du kan ju prova att steka upp ett paket nöt och äta det okryddat. Eller varför inte äta det rått som alla andra rovdjur.
När du tuggat klart kan du bege dig till närmsta matbutik och vittna flottiga "gamers" lägga gorby's, frysta matlådor och färdiga mackor i korgen. Glöm inte snus, godis, mazariner och monster.
Unga killar kan knappt se skillnad på en pepparrot och palsternacka. Det har ingen aning om vad fänkål är och salladsblad är bara till för kaniner.
Matglädje var det ja.

Som mångårig vegan älskar jag att laga goda grytor och alla som smakat säger att det var den godaste maten dom ätit. Det brukar sluta med att jag pepprar ut recept till höger och vänster bland mina gäster.
Citera
2024-03-21, 15:30
Medlem
BubblesDeVeres avatar
Mitt matintresse har bara ökat under alla år som vegan. Jag skulle tro att matintresset generellt är större hos veganer än hos icke-veganer, detta pga att de funderar mycket kring sin kost. Det finns givetvis veganer som är helt obrydda när det kommer till smak och kvalité men dessa finns "på båda sidor". Sen noterar du det först när du stöter på en vegan som äter tråkig mat därför att vetskapen om att personen är vegan gör dig extra vaksam.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in