Citat:
Ursprungligen postat av
orrtupp
Något jag misstänkt är att veganer och andra som kör speciella dieter är att en förutsättning är brist på matglädje eller matlust och beror på ett ointresse av mat helt enkelt?
Frågar man en vegan så får man förstås inte ett ärligt eller ffa ett sant svar precis som det är meningslöst att fråga en tråkig person om den har humor!
Torrbollen svarar ju bara "jag har visst humor men det där var ju inte roligt" och på samma sätt svarar vegetarianen "jag älskar mat, linser är jättegott men jag tycker inte om kött!"
När jag istället har frågat en anhörig till en vegan eller nåt om hans sambo eller barn är intresserad av att äta så blir svaret att egentligen är den anhöriga inte så intresserad av mat utan det är bara ett tråkigt måste utan glädje.
Vad är era erfarenheter av era veganbekanta eller andra med sociala dieter?
Nu handlar knappast veganism om att enbart rata kött, men det är ju det enda som kretsar mellan öronen på er som shitpostar här.
Att vara vegan är en livsstil och har inget att göra med hur bra eller dålig du är i köket.
"Social diet" som du efterfrågar är väl främst kött och mejeri. Dvs att du kan gå till valfri restaurant och café och välja av allt utbud.
Är det här en ryggdunkartråd där veganer inte får komma till tals? Du säger att vi bara kommer med oärliga svar.
Hur god eller äcklig din lagade mat är beror bla på hur du kryddar den.
Du kan ju prova att steka upp ett paket nöt och äta det okryddat. Eller varför inte äta det rått som alla andra rovdjur.
När du tuggat klart kan du bege dig till närmsta matbutik och vittna flottiga "gamers" lägga gorby's, frysta matlådor och färdiga mackor i korgen. Glöm inte snus, godis, mazariner och monster.
Unga killar kan knappt se skillnad på en pepparrot och palsternacka. Det har ingen aning om vad fänkål är och salladsblad är bara till för kaniner.
Matglädje var det ja.
Som mångårig vegan älskar jag att laga goda grytor och alla som smakat säger att det var den godaste maten dom ätit. Det brukar sluta med att jag pepprar ut recept till höger och vänster bland mina gäster.