• 1
  • 2
2024-03-21, 17:29
Medlem
Arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna har varnat för att svensk industri kan stagnera eller ha en negativ utveckling om inte krafttag tas för att säkra kompetensförsörjningen. Därför har de nu kommit med förslaget att alla som väljer att flytta norrut och börjar jobba inom det de är utbildade till ska få sina CSN-skulder avskrivna. Det är främst industrierna som gruv och stålverk som behöver nytt kompetent folk, men för att nå en ökad tillväxt kommer det givetvis även behövas folk som jobbar inom andra yrken som behövs i ett samhälle, såsom lärare.

Ja, vad tycker ni? Vore det rätt eller fel att folk som väljer att flytta till norra Sverige och börjar jobba inom det de är utbildade till ska få sina CSN-skulder avskrivna eller åtminstone en del av dem? Uppenbarligen behövs ju arbetskraft, så en morot som denna kanske hade varit bra, men å andra sidan blir det ju väldigt orättvist mot alla andra. Det är ju dock bara ett förslag så mycket ska säkert till om det faktiskt blir verklighet eller vad tror ni? Hade ni kunnat tänka er att flytta till Norrbotten och som tack få er CSN-skuld avskriven?

Citat:
De uppvaktar nu regeringen med en färsk rapport där de lägger fram förslag på åtgärder. Det handlar bland annat om utbildningsåtgärder, att det ska bli lättare att anställa utländsk spetskompetens och att personer som flyttar dit behoven är som störst ska slippa betala sina studielån.

– Vi vill ju få folk att flytta till framför allt norra delen av Sverige. Där ser vi att det finns vissa hinder, och detta skulle kunna vara ett incitament att avskriva studielånen, säger Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna.

https://www.tv4.se/artikel/HYaOQUjC9...p-dina-csn-lan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ill-norrbotten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...r-jobb-absolut
Citera
2024-03-21, 17:51
Medlem
Farbaute666s avatar
Liknande har gjorts förut. En vän jobbar som läkare i Jämtland, hon fick studielånen lösta mot att hon förpliktigade sig att jobba där i minst fem år.

Hon är fortfarande kvar, så i det fallet var det väl en lyckad investering.
Citera
2024-03-21, 18:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Liknande har gjorts förut. En vän jobbar som läkare i Jämtland, hon fick studielånen lösta mot att hon förpliktigade sig att jobba där i minst fem år.

Hon är fortfarande kvar, så i det fallet var det väl en lyckad investering.

Stämmer, ingenting nytt men resultatet har alltid varit blygsamt. Det finns bara en ytterst liten grupp av välutbildade som är villiga att flytta till orter i norrland där samhällservicen lämnar en hel del i övrigt att önska.
Citera
2024-03-21, 19:24
Medlem
Nä vill dom locka folk får dom väl öppna plånboken.
Sen är det redan många som flyttar upp frivilligt.
Frågan är också om det verkligen behövs. Om några månader har nog konjunkturnedgången nått Lappland.
Citera
2024-03-21, 19:43
Medlem
Charlie-Whites avatar
Värsta jag hört. Vart är moroten för dom som är högutbildade fast utan skulder? Röveri om du frågar mig
Citera
2024-03-21, 19:46
Medlem
eenoks avatar
Vart hör man av sig om man vill göra en sån här deal?
Till företag som behöver folk eller till någon myndighet?
Citera
2024-03-21, 19:51
Medlem
Hade absolut kunnat tänka mig att göra fem år i Norrland för att slippa mina CSN-skulder. Aldrig ens varit norr om Gävle men tror det hade gjort mig gott och med den extra moroten hade jag nog kunnat tänkas göra den nödvändiga ansträngningen. Faktiskt. Och tror det gäller fler i min situation; familjelös, 30+ och lättviktare i konkurrensen om storstadens jobb.

Kör så det ryker.

Kan faktiskt i allmänhet tycka att om ens CSN-utbildningar resulterat i att man haft ett fast jobb i flera års tid så hade man kunnat skriva av hela CSN-skulden som tack för samhällsnyttan man gjort. Men det känns lite avlägset.
Citera
2024-03-21, 20:41
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Värsta jag hört. Vart är moroten för dom som är högutbildade fast utan skulder? Röveri om du frågar mig
Förstår inte vad du menar. Antingen är det ju pappa-betalar-typen, alltså övre medelklass-överklass som bor och kommer bo i Stockholm hela livet alternativt sådana som betalat av sina studieskulder. Då detta ofta tar 10-15 år har de ofta hunnit bilda familj och är inte lika flyttbenägna som nyexaminerade läkare med studieskulder.

Skulle säga att det egentligen inte finns något orättvist med det hela.
Citera
2024-03-21, 21:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna har varnat för att svensk industri kan stagnera eller ha en negativ utveckling om inte krafttag tas för att säkra kompetensförsörjningen. Därför har de nu kommit med förslaget att alla som väljer att flytta norrut och börjar jobba inom det de är utbildade till ska få sina CSN-skulder avskrivna. Det är främst industrierna som gruv och stålverk som behöver nytt kompetent folk, men för att nå en ökad tillväxt kommer det givetvis även behövas folk som jobbar inom andra yrken som behövs i ett samhälle, såsom lärare.

Ja, vad tycker ni? Vore det rätt eller fel att folk som väljer att flytta till norra Sverige och börjar jobba inom det de är utbildade till ska få sina CSN-skulder avskrivna eller åtminstone en del av dem? Uppenbarligen behövs ju arbetskraft, så en morot som denna kanske hade varit bra, men å andra sidan blir det ju väldigt orättvist mot alla andra. Det är ju dock bara ett förslag så mycket ska säkert till om det faktiskt blir verklighet eller vad tror ni? Hade ni kunnat tänka er att flytta till Norrbotten och som tack få er CSN-skuld avskriven?

https://www.tv4.se/artikel/HYaOQUjC9...p-dina-csn-lan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ill-norrbotten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...r-jobb-absolut
Har svårt att tänka mig att det skulle ha någon större effekt. Studieskulder i Sverige är inte så stora, och villkoren är så förmånliga, att det inte blir fråga om någon större förtjänst för de anställda.

Dessutom, som påpekades av Charlie-White ovan, så har det inget värde för de som är utbildade men inte har studieskulder.

Det vore smartare att erbjuda något i stil med en signing bonus som förpliktar dem att jobba där i en viss tid.
Citera
2024-03-21, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Stämmer, ingenting nytt men resultatet har alltid varit blygsamt. Det finns bara en ytterst liten grupp av välutbildade som är villiga att flytta till orter i norrland där samhällservicen lämnar en hel del i övrigt att önska.

Jag gissar att dom orter som avses i förslaget är exempelvis Luleå och Boden. Det är inte byar i Tornedalen vi snackar om.

Jag är dock inte jättepositiv till förslaget. Det är felriktat och lär inte lösa någonting. Ett enormt problem är att LTU utbildar en massa kompetent folk, men när studenterna är klara flyttar dom. En väldigt stor anledning är att det inte finns bostäder i exempelvis Luleå. Spelar ingen roll att du får jobb direkt om du inte har någonstans att bo. Politikerna i Luleå vill satsa på villor för att locka arbetskraft, när dom egentligen borde satsa på lägenheter. Dom lever i någon villfarelse att småbarnsfamiljer från södra Sverige ska vallfärda till Luleå om dom bygger en massa hus.

Saxat från Norrbottenskuriren:

"Bristen på bostäder får många studenter att lämna Luleå. "Jag känner många kompisar som gärna hade stannat, men det är snudd på omöjligt att få tag i en hyresrätt efter examen", berättar Casper Lundberg."

"– Vi har gått miste om en guldgruva, utbrast Liberalernas gruppledare Thomas Söderström och syftade på LTU-studenter som lämnar Norrbotten direkt efter avslutade studier.

Det fick Casper Lundberg att ta kontakt med Norrbottens-Kuriren. I höst hoppas han att avsluta sina studier i Luleå och få sin efterlängtade examen som civilingenjör i datateknik.

– Jag tänker inte lämna Luleå, men alla studenter som överväger att stanna ställs inför ett problem. Det är jättelätt att få tag i en studentbostad, men det är oerhört svårt att hitta en bostadsrätt utanför campus. Jag har flera vänner som fått flytta för att de inte haft någonstans att bo! I stället drar de söderut för inom min bransch, IT, kan man få jobb var som helst i landet."

https://kuriren.nu/nyheter/lulea/art...sratt/r4z6q11l
Citera
2024-03-22, 02:43
Medlem
Skattepengar ska självklart inte gå till att ersätta vissa företags arbetskraft. Vill de betala av sina anställdas skulder är det ju bara att de betalar (inklusive skatt).
Citera
2024-03-22, 08:37
Medlem
Kantarellgudens avatar
Är då lönerna också generellt högre än resten av landet i bristyrken uppe i norr?

Har man lägre i lön jämfört med exempelvis Stockholm så är det en förlustaffär att flytta upp dit och få skulderna avskrivna, om inte man redan hade planer att flytta dit i förstahand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in