Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-21, 19:43
  #1
Medlem
Storstark68s avatar
Det har funnits många stora krigarkungar i Sverige men jag undrar vem som varit viktigast för det land vi lever i nu? Vilken kung gjorde oss oberoende av ett annat land som ville krossa vår frihet, vårt språk och kultur? Vilken utländsk kung eller annan regent i Europa har vi störst anledning att avsky som lämnat avtryck i dagens Sverige? Hoppas att det finns en kunnig historiker här.

Här är min favoritkung:
"Gustav Vasas befrielsekrig, Gustav Vasas uppror och Befrielsekriget är några av benämningarna på de krigshändelser som inleddes 1521 som ett uppror mot Kristian II, kung av Danmark och Norge som nyligen återfört Sverige till Kalmarunionen. Kriget ledde till att Sverige slutgiltigt lämnade Kalmarunionen och att Gustav Eriksson, senare kallad Gustav Vasa, valdes till Sveriges kung år 1523. Detta krig har inget etablerat namn utan benämns olika i olika källor. Livgardet bär på sina fanor segernamnet Befrielsekriget, samt årtalet 1521, broderat i guld."
Citera
2024-03-21, 20:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Det har funnits många stora krigarkungar i Sverige men jag undrar vem som varit viktigast för det land vi lever i nu? Vilken kung gjorde oss oberoende av ett annat land som ville krossa vår frihet, vårt språk och kultur? Vilken utländsk kung eller annan regent i Europa har vi störst anledning att avsky som lämnat avtryck i dagens Sverige? Hoppas att det finns en kunnig historiker här.

Här är min favoritkung:
"Gustav Vasas befrielsekrig, Gustav Vasas uppror och Befrielsekriget är några av benämningarna på de krigshändelser som inleddes 1521 som ett uppror mot Kristian II, kung av Danmark och Norge som nyligen återfört Sverige till Kalmarunionen. Kriget ledde till att Sverige slutgiltigt lämnade Kalmarunionen och att Gustav Eriksson, senare kallad Gustav Vasa, valdes till Sveriges kung år 1523. Detta krig har inget etablerat namn utan benämns olika i olika källor. Livgardet bär på sina fanor segernamnet Befrielsekriget, samt årtalet 1521, broderat i guld."

Jo det måste ju vara Gustav Vasa.

Som Jan Myrdal konstaterade: "Efter nästan nittio år av bondekrig och nationella frihetskrig under ledning av Engelbrekt, Sturarna och Gustav Eriksson Vasa tog den självständiga och eftermedeltida svenska staten fast form när Gustav Vasa den 6 juni år 1523 i Strängnäs av rikets valmän enhälligt valdes till Sveriges konung...Den statliga självständigheten av 1523 är oss ännu viktig och det av två skäl. I de tyska länderna slogs Bundschuh, bonderesningen, ned i blod. I Frankrike dess tidigare motsvarighet jacqueriet. Men i Sverige och Schweiz segrade vi i de dåtida långa folkkrigen. Visst blev segerns frukter långt från vad bondeuppbåden hoppats och trott på. Så är det alltid. Men så präglades vår, det svenska folkets, kultur."

Idag kan man ju i och för sig fundera på om det inte hade varit bättre om Kalmarunionen hade bestått eller om vi fortsatt vara katoliker. Men den kung som mest har format dagens Sverige på gott och ont måste ju vara just Gustav Vasa.
Citera
2024-03-21, 20:31
  #3
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jo det måste ju vara Gustav Vasa.

Som Jan Myrdal konstaterade: "Efter nästan nittio år av bondekrig och nationella frihetskrig under ledning av Engelbrekt, Sturarna och Gustav Eriksson Vasa tog den självständiga och eftermedeltida svenska staten fast form när Gustav Vasa den 6 juni år 1523 i Strängnäs av rikets valmän enhälligt valdes till Sveriges konung...Den statliga självständigheten av 1523 är oss ännu viktig och det av två skäl. I de tyska länderna slogs Bundschuh, bonderesningen, ned i blod. I Frankrike dess tidigare motsvarighet jacqueriet. Men i Sverige och Schweiz segrade vi i de dåtida långa folkkrigen. Visst blev segerns frukter långt från vad bondeuppbåden hoppats och trott på. Så är det alltid. Men så präglades vår, det svenska folkets, kultur."

Idag kan man ju i och för sig fundera på om det inte hade varit bättre om Kalmarunionen hade bestått eller om vi fortsatt vara katoliker. Men den kung som mest har format dagens Sverige på gott och ont måste ju vara just Gustav Vasa.

Gustav Vasa har aldrig varit min personliga favorit bland Sveriges kungar, men sedan är jag också smålänning, varför något ytterligare skäl knappast behöver anges. Gustav Vasa införde protestantismen förmodligen mycket mer av personliga skäl, för att det gynnade honom själv, än genuint religiösa, att han verkligen ansåg Luthers lära överlägsen den gamla katolska. Han bestal skamlöst landets kyrkor på kyrksilver, kyrkklockor (att gjuta kanoner av) och andra värdeföremål. I många fall är det närmast tragikomiskt att studera kyrkornas inventarieförteckningar före och efter Gustav Vasa, i de fall sådana finns. Det är inte mycket som kungen i sin nåd lät kyrkorna behålla, de fick vara glad om de ens kunde hålla kyrkan med en enda komplett uppsättning nattvardssilver, dvs. kalk, paten, oblatask och vinkanna.

Nils Dacke är onekligen stor i vissa delar av Småland än idag, och även om jag själv kommer från Sunnerbo, en del av landskapet där uppslutningen till Dackes uppror var betydligt mindre än i upprorets centralbygd (även om Dackeanhängare givetvis fanns även där), så har jag alltid gillat Dacke, och sedan barnsben varit fascinerad av honom och hans uppror. Han gjorde onekligen en brant karriärkurva åt båda hållen; kronotorpare - upprorsledare - Smålands inofficielle härskare som huserade på Kronobergs slott och fick brev från den tysk-romerske kejsaren Karl V (kanske världens mäktigaste man vid mitten av 1500-talet) - besegrad upprorsledare - fredlös gerillaman - fågelfri flykting på flykt ut ur riket - dräpt. Allt detta på ett drygt år.

Det finns fler skäl till varför Gustav Vasa aldrig stått högt i kurs i Småland. Det var inte bara den brutala hemsökelse som han utgöt över landskapet efter att Dackes revolt slagits ner, där de mestadels tyska legosoldaterna gick mellan byar och gårdar och våldtog, plundrade, dräpte de som gjorde minsta motstånd och stack husen i brand. Smålänningarna hade redan befriat sig från Kristian Tyrann på egen hand och förpassat juten söder om landamäret innan Gustav Eriksson tågade in i Stockholm och kröntes. Således kände smålänningarna aldrig någon tacksamhetsskuld till Gustav Vasa, då han aldrig hade bistått dem i deras kamp, då han var fullt upptagen med att befria Svealand med sina dalkarlar.

Om jag skulle välja en favoritkung blir det nog antingen Gustav II Adolf eller Karl X Gustav.
__________________
Senast redigerad av Venicones 2024-03-21 kl. 20:35.
Citera
2024-03-21, 20:36
  #4
Medlem
kyrkstockens avatar
Ja för svenskars frihet kan ingen annan än Gustav Wasa komma ifråga. Kom ihåg att Danmark var feodalt efterblivet medans vi slapp skiten.

Min favoritkung är annars Gustav den 6e. Som även hälsat på mig genom att lyfta på hatten (han hälsade först).

Men han hade ju intressen tex. arkeologi(till skillnad från stolpskottet som är kung idag).
Citera
2024-03-21, 20:50
  #5
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Gustav Vasa har aldrig varit min personliga favorit bland Sveriges kungar, men sedan är jag också smålänning, varför något ytterligare skäl knappast behöver anges. Gustav Vasa införde protestantismen förmodligen mycket mer av personliga skäl, för att det gynnade honom själv, än genuint religiösa, att han verkligen ansåg Luthers lära överlägsen den gamla katolska. Han bestal skamlöst landets kyrkor på kyrksilver, kyrkklockor (att gjuta kanoner av) och andra värdeföremål. I många fall är det närmast tragikomiskt att studera kyrkornas inventarieförteckningar före och efter Gustav Vasa, i de fall sådana finns. Det är inte mycket som kungen i sin nåd lät kyrkorna behålla, de fick vara glad om de ens kunde hålla kyrkan med en enda komplett uppsättning nattvardssilver, dvs. kalk, patén (oblatask) och vinkanna.

Nils Dacke är onekligen stor i vissa delar av Småland än idag, och även om jag själv kommer från Sunnerbo, en del av landskapet där uppslutningen till Dackes uppror var betydligt mindre än i upprorets centralbygd (även om Dackeanhängare givetvis fanns även där), så har jag alltid gillat Dacke, och sedan barnsben varit fascinerad av honom och hans uppror. Han gjorde onekligen en brant karriärkurva åt båda hållen; kronotorpare - upprorsledare - Smålands inofficielle härskare som huserade på Kronobergs slott och fick brev från den tysk-romerske kejsaren Karl V (kanske världens mäktigaste man vid mitten av 1500-talet) - besegrad upprorsledare - fredlös gerillaman - fågelfri flykting på flykt ut ur riket - dräpt. Allt detta på ett drygt år.

Det finns fler skäl till varför Gustav Vasa aldrig stått högt i kurs i Småland. Det var inte bara den brutala hemsökelse som han utgöt över landskapet efter att Dackes revolt slagits ner, där de mestadels tyska legosoldaterna gick mellan byar och gårdar och våldtog, plundrade, dräpte de som gjorde minsta motstånd och stack husen i brand. Smålänningarna hade redan befriat sig från Kristian Tyrann på egen hand och förpassat juten söder om landamäret innan Gustav Eriksson tågade in i Stockholm och kröntes. Således kände smålänningarna aldrig någon tacksamhetsskuld till Gustav Vasa, då han aldrig hade bistått dem i deras kamp, då han var fullt upptagen med att befria Svealand med sina dalkarlar.

Om jag skulle välja en favoritkung blir det nog antingen Gustav II Adolf eller Karl X Gustav.

Intressant! Ska jag tolka ditt inlägg som att du hade sett Dacke som svensk kung? Vad tror du att vi hade haft för språk och kultur idag om Dacke
fått makten? Är du mer positiv till Danmark än Sverige p.g.a Dackes förlust mot oss svenskar?

Jag är stor beundrare av Gustav, som egentligen hette Gösta, men ännu mer av dalmasarnas insatser mot danskarna. Dalarna borde självklart ha en alternativ och respekterad nationalsång. Finns det nån dylik provinssång att njuta av? Kanske denna:
https://youtu.be/91iY_-BIWnw?si=ituV0dQp_PuZUvjO
__________________
Senast redigerad av Storstark68 2024-03-21 kl. 20:52.
Citera
2024-03-21, 20:54
  #6
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Intressant! Ska jag tolka ditt inlägg som att du hade sett Dacke som svensk kung? Vad tror du att vi hade haft för språk och kultur idag om Dackes fått makten? Är du mer positiv till Danmark än Sverige p.g.a Dackes förlust mot oss svenskar?

Jag är stor beundrare av Gustav, som egentligen hette Gösta, men ännu mer av dalmasarnas insatser mot danskarna. Dalarna borde självklart ha en alternativ och respekterad nationalsång. Finns det nån dylik provinssång att njuta av? Kanske denna:
https://youtu.be/91iY_-BIWnw?si=ituV0dQp_PuZUvjO

Det är svårt att sitta nästan 500 år senare och säga vad som hade varit bäst, men ett bibehållande av Smålands medeltida status, ett till större delen autonomt och självstyrande folkland som erlägger en mindre skatt till svenske kungen och bistår honom med militär hjälp i händelse av krig hade säkert inte varit negativt för Smålands utveckling.

Jag har alltid gillat Danmark, men enbart av personliga skäl (deras liberala mentalitet och icke-dömande attityd när det kommer till bruk av droger, fest och dylikt samt att man lite oftare kan uttrycka icke-PK-åsikter där utan att hudflängas), inte av patriotiska. Gamla Svea Rike står självklart alltid en närmre än jutens land, med betoning på gamla.
Citera
2024-03-21, 21:12
  #7
Avstängd
Gustav den tredje, han var så före i tiden. Lät judar bosätta sig i Sverige, sen så gillade han maskerader och betedde sig allmänt som en jävla bög.
Citera
2024-03-21, 22:04
  #8
Medlem
Man måste räkna kungarna som spöa upp danskarna, jag menar danskarna var riktigt bak falska djävlar vilket även sitter kvar idag.
Vi hade Öresundstullen, Den kontrollera danskarna, all export/import fick betala enorma tullavgifter till danskarna, en orsak till många konflikter.
Inte nog med det, dansken ingick avtal med Ryssland o Polen att alla tre skulle anfalla Sverige.
Sedan Stockholms blodbad.
Nutid, anmäla Sverige för till Eu för vi inte exportera nog med el till dom, Sverige tvingades införa elområden, visar att bitterheten aldrig försvunnit, bara känslan av svensk överhet som håller dom på avstånd.

Vi ska tacka kungarna som gav en bitch slap engång för alla till danskarna, därefter vet dom sin plats.
Det gör idag att vi kan umgås med varandra.
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2024-03-21 kl. 22:09.
Citera
2024-03-21, 22:21
  #9
Medlem
Jag tror vi hade varit friare som en del av Danmark. Gustav Vasa betydde slutet för de gamla folkländerna och de genuina identiteterna i Sverige.

Jag tror att Karl XVI Gustav har varit viktigast för Sveriges frihet. Eftersom Sverige förlorade sin sista suveränitet till USA imperiet under hans nominella styre.
Citera
2024-03-21, 22:40
  #10
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Jag tror vi hade varit friare som en del av Danmark. Gustav Vasa betydde slutet för de gamla folkländerna och de genuina identiteterna i Sverige.

Jag tror att Karl XVI Gustav har varit viktigast för Sveriges frihet. Eftersom Sverige förlorade sin sista suveränitet till USA imperiet under hans nominella styre.

Vad menar du med det jag har fetat? För övrigt måste du skämta om dagens kung som saknat precis allt det som Vasa & Co kontrollerade. Vet inte om du missade CG:s hyllning när Natoflaggan hissades utanför riksdagen, det måste du nog ha gjort.
Citera
2024-03-21, 23:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Gustav Vasa har aldrig varit min personliga favorit bland Sveriges kungar, men sedan är jag också smålänning, varför något ytterligare skäl knappast behöver anges. Gustav Vasa införde protestantismen förmodligen mycket mer av personliga skäl, för att det gynnade honom själv, än genuint religiösa, att han verkligen ansåg Luthers lära överlägsen den gamla katolska. Han bestal skamlöst landets kyrkor på kyrksilver, kyrkklockor (att gjuta kanoner av) och andra värdeföremål. I många fall är det närmast tragikomiskt att studera kyrkornas inventarieförteckningar före och efter Gustav Vasa, i de fall sådana finns. Det är inte mycket som kungen i sin nåd lät kyrkorna behålla, de fick vara glad om de ens kunde hålla kyrkan med en enda komplett uppsättning nattvardssilver, dvs. kalk, paten, oblatask och vinkanna.

Nils Dacke är onekligen stor i vissa delar av Småland än idag, och även om jag själv kommer från Sunnerbo, en del av landskapet där uppslutningen till Dackes uppror var betydligt mindre än i upprorets centralbygd (även om Dackeanhängare givetvis fanns även där), så har jag alltid gillat Dacke, och sedan barnsben varit fascinerad av honom och hans uppror. Han gjorde onekligen en brant karriärkurva åt båda hållen; kronotorpare - upprorsledare - Smålands inofficielle härskare som huserade på Kronobergs slott och fick brev från den tysk-romerske kejsaren Karl V (kanske världens mäktigaste man vid mitten av 1500-talet) - besegrad upprorsledare - fredlös gerillaman - fågelfri flykting på flykt ut ur riket - dräpt. Allt detta på ett drygt år.

Det finns fler skäl till varför Gustav Vasa aldrig stått högt i kurs i Småland. Det var inte bara den brutala hemsökelse som han utgöt över landskapet efter att Dackes revolt slagits ner, där de mestadels tyska legosoldaterna gick mellan byar och gårdar och våldtog, plundrade, dräpte de som gjorde minsta motstånd och stack husen i brand. Smålänningarna hade redan befriat sig från Kristian Tyrann på egen hand och förpassat juten söder om landamäret innan Gustav Eriksson tågade in i Stockholm och kröntes. Således kände smålänningarna aldrig någon tacksamhetsskuld till Gustav Vasa, då han aldrig hade bistått dem i deras kamp, då han var fullt upptagen med att befria Svealand med sina dalkarlar.

Om jag skulle välja en favoritkung blir det nog antingen Gustav II Adolf eller Karl X Gustav.
Intressant inlägg!
När du säger att Gustav II Adolf var den (näst) bäste konungen, vad bygger du det på? Att han försvarade protestantismen? Krig är inget vackert, det vet ju alla, men på den tiden var det nog ännu värre, då härarna levde på att härja bygderna de kom till, och svenskarna gjorde utan tvekan det i Tyskland, så som alla andra. Visst finns det en poäng med att han hindrade kriget från att komma till Sverige, men ändå - bäste kungen?
Citera
2024-03-22, 06:47
  #12
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Intressant inlägg!
När du säger att Gustav II Adolf var den (näst) bäste konungen, vad bygger du det på? Att han försvarade protestantismen? Krig är inget vackert, det vet ju alla, men på den tiden var det nog ännu värre, då härarna levde på att härja bygderna de kom till, och svenskarna gjorde utan tvekan det i Tyskland, så som alla andra. Visst finns det en poäng med att han hindrade kriget från att komma till Sverige, men ändå - bäste kungen?

Han försvarade rikets intressen, och föredrog att gå på offensiven för att stoppa fienden på slagfält utanför landets gränser, istället för att - vilket en mindre våghalsig kung sannolikt gjort, satsat på defensiva åtgärder och inte agerat förrän fienden, i det här fallet katolska ligan, kanske var på väg mot Sveriges kuster. Den katolska ligan med kejsaren i Wien som högsta höns ville försvaga och på lite längre sikt erövra de protestantiska provinserna i norr, och om de hade nått Östersjön hade de utgjort en potentiellt dödligt hot mot det protestantiska Sverige.

Att sedan Sverige vann landområden i norra Tyskland, utöver Baltikum där Gustav II Adolf redan tidigare hade utökat Sveriges territorium med Livland, och att han grundade det som i engelskspråkig litteratur kallas "the Swedish Empire" (ja, vårt stormaktsvälde har faktiskt fått status av imperium i internationella historikerkretsar) var ju inte heller fel. Sedan vann vi, under Gustav II Adolfs tid, faktiskt kontrollen över alla viktiga hamnstäder i tyska Preussen (den region som sedermera skulle bli känd som Ostpreussen), under en, ack så kort, period på bara sex år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback