Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-22, 22:17
  #1
Medlem
Denoms avatar
Är det bara jag som lagt märke till hundägare som bär på sin hund ute i olika sammanhang, vad beror det på? En hund blir ju knappast trött av att röra på sig innan husse eller matte så är det inte bättre att bara låta hunden promenera själv?
Citera
2024-03-22, 22:28
  #2
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det bara jag som lagt märke till hundägare som bär på sin hund ute i olika sammanhang, vad beror det på? En hund blir ju knappast trött av att röra på sig innan husse eller matte så är det inte bättre att bara låta hunden promenera själv?
Hundarna som blir burna är alltid den mindre modellen och det gör att de inte kan gå så fort med sina små korta ben och inte hänger med sin ägare.

Sedan har det blivit mode med hundar som kan bäras under armen. Själv föredrar jag en hund som kan gå själv och bredvid mig.
Citera
2024-03-22, 22:31
  #3
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är det bara jag som lagt märke till hundägare som bär på sin hund ute i olika sammanhang, vad beror det på? En hund blir ju knappast trött av att röra på sig innan husse eller matte så är det inte bättre att bara låta hunden promenera själv?

Vår hund börjar bli några år, har haft diskbråck och är allmänt bekväm av sig så att bära henne är en ren praktikalitet, för annars kommer vi inte fram... (pratar om hunden som flyr in i första bästa busskur om hon känner en regndroppe på nosen....
Citera
2024-03-22, 22:31
  #4
Medlem
zombie-nations avatar
Ofta en liten hund som är gammal. Den vill bara ut och nosa och stå på ett ställe. Måste man förflytta sig måste man bära den. Ibland bär man dem även om det är riktigt varmt på sommaren så man kommer till gräset, för asfalten är varm. Sedan kan man måsta bära hunden från porten till där hyresvärdens område slutar, om det är rastning förbjuden, annars kanske hunden kissar i snön och alla blir förbannade. Vi gör så gott vi kan. Om det ser konstigt ut så har det en orsak.
Citera
2024-03-22, 22:35
  #5
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ofta en liten hund som är gammal. Den vill bara ut och nosa och stå på ett ställe. Måste man förflytta sig måste man bära den. Ibland bär man dem även om det är riktigt varmt på sommaren så man kommer till gräset, för asfalten är varm. Sedan kan man måsta bära hunden från porten till där hyresvärdens område slutar, om det är rastning förbjuden, annars kanske hunden kissar i snön och alla blir förbannade. Vi gör så gott vi kan. Om det ser konstigt ut så har det en orsak.
Ja exakt så är det, så TS har ingen egen erfarenhet av att bära åldrande hundar uppför trappor.
Hoppas TS äldre släktingar har tillgång till färdtjänst med bärhjälp.
Citera
2024-03-22, 22:36
  #6
Medlem
ItsWednesdays avatar
Mötte en tjej som bar sin lilla hund idag. Det var nog mest för att det var så lerigt ute och hunden var av snövit modell.
Citera
2024-03-22, 23:01
  #7
Medlem
Jordgubbes avatar
Ibland är skälen konkreta, som här en läskig rulltrappa.
Citera
2024-03-23, 09:55
  #8
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Hundarna som blir burna är alltid den mindre modellen och det gör att de inte kan gå så fort med sina små korta ben och inte hänger med sin ägare.

Sedan har det blivit mode med hundar som kan bäras under armen. Själv föredrar jag en hund som kan gå själv och bredvid mig.
Jag har varit ute i skogen och vandrat med småhundar och de har inga problem att hänga på, även om de har små ben behöver de också motion och att få röra på sig.
Citera
2024-03-23, 14:55
  #9
Medlem
BernardLoutres avatar
I Spanien är det inte helt ovanligt att se folk som tar med sin hund till marknaden och kör den runt i sittvagn. Man vet inte om man ska skratta eller gråta...
Citera
2024-03-23, 16:38
  #10
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Hundar som blir burna är oftast bortskämda eller bara otroligt hariga. Man kanske kan tro att dom inte vill bli burna egentligen men det är precis vad dom vill. Iaf om det är en lite äldre hund.

Min vän har en Chihuahua som darrar som ett asplöv bara man råkar hosta för högt. Det är världens mysigaste vovve men man blir lite trött på att han vill bli hållen hela tiden. Han är en riktig mysig fluffboll och utställningshund så han har nog fått lite för mycket kärlek genom åren. Har man träffat en sån hund så förstår man varför det finns folk som går runt med en hund i handväskan. Hunden vill inte leva på nått annat sätt. Sen kan man diskutera om man gjort fel i uppfostran men det är väll naturligt att råka curla den lilla söta sak man älskar såväl hund som barn. Och om hunden är väldigt harig från början så blir det lätt så tyvärr.

Sen bland mycket människor ute och på bussar och i affärer är det bra att bära små hundar.

Jag blev så otroligt jävla förbannad när jag var i Red Light District i Amsterdam vid en av broarna. Det är hyffsat mycket folk och bland alla människor ser jag en liten Chihuahua men folk såg den inte och höll på att trampa på den hela tiden. Den sprang bara runt och försökte undvika allas fötter. Jag såg inte vem som var ägaren och jag ångrar att jag av nån anledning gick vidare. Jag fattar inte varför jag inte gjorde nått. Nog bara för att jag var i ett annat land och mådde dåligt psykiskt just då men ångrar att jag saknade balls! Hoppas vid gudarna att hunden mår bra idag och aldrig blivit trampad på. Där tycker jag ägarna är idioter och ska bära hunden!

Nu när jag tänker på det kan det nog vara bra att fästa en bjällra på hunden när man rör sig ute och en blinkande lampa på kvällen. Bara en liten bjällra som gör nått svagt skallrande. Så man uppmärksammar andra på att nånting finns i rörelse i närheten av dom.
__________________
Senast redigerad av Kalsongbatong 2024-03-23 kl. 16:41.
Citera
2024-03-23, 16:52
  #11
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag har varit ute i skogen och vandrat med småhundar och de har inga problem att hänga på, även om de har små ben behöver de också motion och att få röra på sig.
Okej, men menade på stan. Där ser jag ofta kvinnor som ser ut ha så bråttom när de kommer halvspringande med hunden under armen, som om hunden mer är till besvär att ha med ut vart kvinnan nu är på väg.

Den lilla kan ju också vilja bli buren, vad vet jag.
Citera
2024-03-23, 21:45
  #12
Medlem
Kantarellgudens avatar
Hundar är hundar och ska också leva som hundar

Såg för några veckor sedan en kärring som gick runt med en barnvagn där hennes pudel låg. Fruktansvärt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback