• 1
  • 2
2024-03-24, 08:44
Medlem
Hardstekts avatar
De senaste åren har ett nytt fenomen filmats där späckhuggare dödar vithajar.

https://www.youtube.com/shorts/02rMfAvsadw

Späckhuggarna äter enbart levern hos vithajarna. Det är som ett snack för späckhuggaren och inte ett mättande mål. Det verkar också som om det är ett ganska lätt byte för späckhuggaren.

Tanken kanske låter absurd. Men om man tänker på att vithajar är högst upp i näringskedjan, en art som traditionellt sett har saknat naturliga fiender. Och som alla predatorer av den typen så finns det begränsat antal av dem, eftersom det måste finnas tillräcklig mängd byte för att föda ett så stort djur. Svält är apex predatorers enda naturliga fiende.

Men nu verkar det som om vithajen inte längre är havets lejon. Utan ett enkelt bytesdjur för späckhuggare. Jag har bara googlat lite snabbt. Men det verkar som om det finns lite drygt 5k vithajjar, och 50k späckhuggare.

Om då ett så pass vanligt och intelligent djur med egen kultur som späckhuggaren får upp smak för en styckdetalj på en annan apex predator finns det inte en riska att hela beståndet utarmas?
Citera
2024-03-24, 08:49
Medlem
Är det för att späckhuggarna jobbar i team? en mot en borde det väl bli en jämn fight?
Citera
2024-03-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Är det för att späckhuggarna jobbar i team? en mot en borde det väl bli en jämn fight?

Skojar du? En späckhuggare väger en faktor 4 mer än en vithaj, det borde ju vara en ganska klar fördel för späckhuggaren.

Man kan ju fråga sig om det låter rimligt att de skulle jaga i lag och sen dela på bara levern för övrigt.
Citera
2024-03-24, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Skojar du? En späckhuggare väger en faktor 4 mer än en vithaj, det borde ju vara en ganska klar fördel för späckhuggaren.

Man kan ju fråga sig om det låter rimligt att de skulle jaga i lag och sen dela på bara levern för övrigt.

hm. jag tänker en stor vitjaj men dom små kanske inte har nån chans då bevisligen ..
Citera
2024-03-24, 09:14
Medlem
Det är knappast ett nytt fenomen, däremot att människor börjat upptäcka att det sker, är ett nytt fenomen.

Samtidigt som man inte vetat om att det där sker, så kan man göra någon bra värdering av hur många vithajar som finns därute? Siffran på 5000 vithajar hade jag tagit med en nypa salt.
Citera
2024-03-24, 09:17
Medlem
snurresprettiss avatar
Dum fråga kanske men finns det hajar som kan döda en fullvuxen späckhuggare?
Citera
2024-03-24, 09:24
Bannlyst
Det är inte för inte som dom kallas havets vargar.

Detta ut antagligen varit en gammal jaktteknik och något dom ägnat sig åt länge, det som hänt på senare är att drönare och bättre kameror givit oss möjligheten att se och upptäcka sådant här.

Jag gråter knappast över en död haj, haj och krokodiler kan gått och väl få smaka på sin egen medicin.
Citera
2024-03-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Dum fråga kanske men finns det hajar som kan döda en fullvuxen späckhuggare?

Namnet på späckhuggare på engelska är ju Killer Whale. Enligt en anekdot jag har hört så är det en felöversättning från något infödingsspråk där de kallar späckhuggare för Valdödarna.

Med tanke på att de kan döda många andra valarter så borde hajar inte vara någon match.
Citera
2024-03-24, 09:53
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Namnet på späckhuggare på engelska är ju Killer Whale. Enligt en anekdot jag har hört så är det en felöversättning från något infödingsspråk där de kallar späckhuggare för Valdödarna.

Med tanke på att de kan döda många andra valarter så borde hajar inte vara någon match.

Killer whale, aldrig hört men intressant fakta där.
Citera
2024-03-24, 10:28
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Killer whale, aldrig hört men intressant fakta där.

'aldrig hört' kanske dags att släppa tiktok och få lite allmänbildning, skrämmande.
Citera
2024-03-24, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
hm. jag tänker en stor vitjaj men dom små kanske inte har nån chans då bevisligen ..

Vithaj, fullvuxen hona: 680-1100kg
Späckhuggare hona: 3000-4000kg

Så även en stor vithaj är liten i förhållande. Sen är det klart att rovdjur inte letar efter en fair fight heller när de jagar heller snarare tvärtom (till sin egen fördel).
Citera
2024-03-24, 10:58
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
'aldrig hört' kanske dags att släppa tiktok och få lite allmänbildning, skrämmande.

Använder inga sociala medier. Men du som kan allting kan väl berätta mer om the killer whale.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in