Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-27, 08:05
  #13
Medlem
Tror jag bör lägga till litet info.

Den första grejen jag vill lägga till är en grej jag hittills aldrig sett nämnas i revisionistiska sammanhang. I och för sig har jag väl inte lagt ned så mycket tid på att studera revisionistisk propaganda men eftersom den grej jag nu skall nämna är så pass spektakulär till sin natur så borde den ha tillhört de argument som varit bland de mest centrala i revisionistisk argumentation. Det jag här tänker på är uppgifterna i bl a Svenska Dagbladet och Stockholms-Tidningen 26 april 1945, alltså ungefär 3 månader efter Röda Arméns befrielse av Auschwitz, att dödssiffran där var 44 500 pers. Totalen för Förintelsen angavs dock till 4 miljoner. Det går lätt att plocka fram de här numren av Svenska Dagbladet och Stockholms-Tidningen via mikrofilm och dra ut kopior på större bibliotek som har utrustning för detta.,

Jag fick reda på den här biten för flera årtionden sedan. Jag funderade faktiskt på att låta folk få reda på det här. Problemet med detta var dock, ur min synpunkt sett, att ju fler människor som faktiskt började ifrågasätta Förintelsen, desto större risk för lagstiftning och grundlagsändringar. Bättre sitta still i båten, tyckte jag. Kanske borde jag ha upplyst folk som utredde ny lagstiftning på förintelse-området om det här. Problematiken hade dock varit likartad då också. En politiker som vill förbjuda Förintelse-förminskande och annat som avviker från något slags Coudenhove-Kalergi-ideal blir snarast mer benägen inskränka yttrandefriheten om han/hon ser en potential för att avvikande verklighetsuppfattningar skall få luft under vingarna.

Sedan fanns det väl också möjligheter till bortförklaringar. Med "Bilsen" skulle man ha kunnat avse "Belsen" där den lägerkommendant (Kramer) som uppgavs vara källa till uppgifterna också varit kommendant kring årsskiftet 1944/45. Tror f ö att Bilsen också betyder något typ giftört eller giftblomma på tyska eller är namn på en sådan ört.
Citera
2024-04-05, 22:09
  #14
Medlem
"Förbud mot att förneka förintelsen" = Förbud mot att förneka Jultomten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback