Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-25, 19:40
  #1
Medlem
Vad tänker ni när ni hör Swedbank Robur Teknik A? Köpläge? Säljläge? Många pratade om denna fond när den gick så bra och det var konstant köpläge, nu hör man inte så mycket längre, vilket får mig att tänka att det NU kan vara köpläge.

Swedbank Robur Technology A är så klart mer populär nu då den gått så bra, men är det verkligen köpläge där?

Vill bara höra tankar och teorier om denna fond
Citera
2024-03-25, 22:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad tänker ni när ni hör Swedbank Robur Teknik A? Köpläge? Säljläge? Många pratade om denna fond när den gick så bra och det var konstant köpläge, nu hör man inte så mycket längre, vilket får mig att tänka att det NU kan vara köpläge.

Swedbank Robur Technology A är så klart mer populär nu då den gått så bra, men är det verkligen köpläge där?

Vill bara höra tankar och teorier om denna fond
Småbolag generellt är köpläge.
Citera
2024-03-25, 22:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad tänker ni när ni hör Swedbank Robur Teknik A? Köpläge? Säljläge? Många pratade om denna fond när den gick så bra och det var konstant köpläge, nu hör man inte så mycket längre, vilket får mig att tänka att det NU kan vara köpläge.

Swedbank Robur Technology A är så klart mer populär nu då den gått så bra, men är det verkligen köpläge där?

Vill bara höra tankar och teorier om denna fond

Båda har en avgift på 1,33%.

Robur Ny Teknik A är ifrån år 1996 och har gått upp +1142% och har typ 1 stort företag som man känner igen.

Robur Technology A är ifrån år 1983 visst den har 13 år mer på sig än fonden ovanför, men denna har gått upp OTROLIGA +12959%.

Utöver det så har denna fond många stor företag typ 99,9% människor känner igen oavsett som ålder, till exempel Nividia, Microsoft, Adobe, Meta, Apple, Samsung, Alphabet, Amazon.

Dom brukar säga historisk avkastning bevisar inte framtida avkastning, men mindre chans att denna fond går sämre än den först eftersom den har så många stora företag och ALLA/FLESTA av dom måste få stora problem för att fonden ska börja gå ner mycket.
Citera
2024-03-25, 22:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Båda har en avgift på 1,33%.

Robur Ny Teknik A är ifrån år 1996 och har gått upp +1142% och har typ 1 stort företag som man känner igen.

Robur Technology A är ifrån år 1983 visst den har 13 år mer på sig än fonden ovanför, men denna har gått upp OTROLIGA +12959%.

Utöver det så har denna fond många stor företag typ 99,9% människor känner igen oavsett som ålder, till exempel Nividia, Microsoft, Adobe, Meta, Apple, Samsung, Alphabet, Amazon.

Dom brukar säga historisk avkastning bevisar inte framtida avkastning, men mindre chans att denna fond går sämre än den först eftersom den har så många stora företag och ALLA/FLESTA av dom måste få stora problem för att fonden ska börja gå ner mycket.
Du jämför äpplen med päron här.

Robur NT är småbolag och Sverige/Norden. Robur Tech är värdebolag och global. De har ingenting gemensamt förutom branschen, men skulle säga knappt ens det.

Under skakiga tider går värdebolag bättre, som vi väldigt tydligt sett. Under fina tider går småbolag bättre. Ta en mångårig period av god ekonomi så får du se, då är det omvända roller och ganska ordentligt så.

Fonderna passar helt olika marknadsklimat helt enkelt.
Citera
2024-03-25, 23:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Småbolag generellt är köpläge.

Det håller jag helt med om, framförallt svenska småbolag just nu.
Citera
2024-03-26, 07:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Du jämför äpplen med päron här.

Robur NT är småbolag och Sverige/Norden. Robur Tech är värdebolag och global. De har ingenting gemensamt förutom branschen, men skulle säga knappt ens det.

Under skakiga tider går värdebolag bättre, som vi väldigt tydligt sett. Under fina tider går småbolag bättre. Ta en mångårig period av god ekonomi så får du se, då är det omvända roller och ganska ordentligt så.

Fonderna passar helt olika marknadsklimat helt enkelt.

Du kanske borde gå tillbaks till skolan eftersom du har läs svårigheter.

Ena har funnits sen 1996 så den är ca 28 år gammal och gått upp +1142% vilket i snitt är +40,78%/per år, den andra är ca 41 år gammal och gått upp OTROLIGA +12959% vilket i snitt är +316,07%/ per år.

Du säger dom passar olika marknadsklimat, men udda att Robur Ny Teknik A gått upp så lite för det har varit nog GARANTERAT varit olika marknadsklimat under 28 år...

Men om du har Avanza så kan du byta mellan fonder, så du kan enkelt lägga in alla dina pengar ifrån Robur Ny Teknik A till Robur Technology A.
Citera
2024-03-26, 07:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Du kanske borde gå tillbaks till skolan eftersom du har läs svårigheter.

Ena har funnits sen 1996 så den är ca 28 år gammal och gått upp +1142% vilket i snitt är +40,78%/per år, den andra är ca 41 år gammal och gått upp OTROLIGA +12959% vilket i snitt är +316,07%/ per år.

Du säger dom passar olika marknadsklimat, men udda att Robur Ny Teknik A gått upp så lite för det har varit nog GARANTERAT varit olika marknadsklimat under 28 år...

Men om du har Avanza så kan du byta mellan fonder, så du kan enkelt lägga in alla dina pengar ifrån Robur Ny Teknik A till Robur Technology A.
Lustigt att den som inte kan stava ber mig att gå tillbaka till skolan.

Läs på om ränta-på-ränta, du verkar behöva det med tanke på din jämförelse.
Citera
2024-03-26, 08:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Båda har en avgift på 1,33%.

Robur Ny Teknik A är ifrån år 1996 och har gått upp +1142% och har typ 1 stort företag som man känner igen.

Robur Technology A är ifrån år 1983 visst den har 13 år mer på sig än fonden ovanför, men denna har gått upp OTROLIGA +12959%.

Utöver det så har denna fond många stor företag typ 99,9% människor känner igen oavsett som ålder, till exempel Nividia, Microsoft, Adobe, Meta, Apple, Samsung, Alphabet, Amazon.

Dom brukar säga historisk avkastning bevisar inte framtida avkastning, men mindre chans att denna fond går sämre än den först eftersom den har så många stora företag och ALLA/FLESTA av dom måste få stora problem för att fonden ska börja gå ner mycket.

Visa gärna forskning där det framgår att en specifik aktiv fond har mindre risk att gå sämre.

Fonden är aktivt förvaltad och man kan ändra innehaven imorgon.
Om de fina bolagen du nämner, som idag är marknadsledande inom något år blir konkurrensutsatta av de kinesiska/asiatiska bolagen kan allt se väldigt annorlunda ut.

Förvaltarna är dessa:
Fondförvaltare:
Swedbank Robur
Christian Blink
(2024-02-19)
Eric Danckwardt-Lillieström
(2024-02-19)
Veronica Yu
(2024-02-19)

Alla tre tillträdde alltså i februari i år.
Citera
2024-03-29, 21:00
  #9
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad tänker ni när ni hör Swedbank Robur Teknik A? Köpläge? Säljläge? Många pratade om denna fond när den gick så bra och det var konstant köpläge, nu hör man inte så mycket längre, vilket får mig att tänka att det NU kan vara köpläge.

Swedbank Robur Technology A är så klart mer populär nu då den gått så bra, men är det verkligen köpläge där?

Vill bara höra tankar och teorier om denna fond
Kan bara säga att jag haft den sen 2023-06 och har inte gett (ca 18%) vad jag tänkt men byter inte nu i då den går ganska bra i år hittills. Har bara 2 ppm-fonder SEB tech som går som tåget sen jag köpte den i januari -24.
Skulle jag försöka råda nån med mina begränsade kunskaper så skulle jag inte föreslå Swedbank robur just nu då den redan gått upp en del. Kolla på nån tech-fond som ligger mycket under index och har utrymme för att växa, sök bland högriskfonderna så hittar du/ni.
Citera
2024-03-30, 15:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Visa gärna forskning där det framgår att en specifik aktiv fond har mindre risk att gå sämre.

Fonden är aktivt förvaltad och man kan ändra innehaven imorgon.
Om de fina bolagen du nämner, som idag är marknadsledande inom något år blir konkurrensutsatta av de kinesiska/asiatiska bolagen kan allt se väldigt annorlunda ut.

Förvaltarna är dessa:
Fondförvaltare:
Swedbank Robur
Christian Blink
(2024-02-19)
Eric Danckwardt-Lillieström
(2024-02-19)
Veronica Yu
(2024-02-19)

Alla tre tillträdde alltså i februari i år.

Fast det är även teamarbete som gäller på Swedbank Robur fonder. Även om det var synd att stjärnförvaltaren slutade.

https://swedbankrobur.se/om-oss/var-...sfilosofi.html
Citera
2024-04-05, 20:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Vad tänker ni när ni hör Swedbank Robur Teknik A? Köpläge? Säljläge? Många pratade om denna fond när den gick så bra och det var konstant köpläge, nu hör man inte så mycket längre, vilket får mig att tänka att det NU kan vara köpläge.

Swedbank Robur Technology A är så klart mer populär nu då den gått så bra, men är det verkligen köpläge där?

Vill bara höra tankar och teorier om denna fond
Jag vill påstå att i Swedbank Robur Technology A så är det alltid köpläge som svar på din fråga?
Citera
2024-04-09, 01:37
  #12
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..

Swedbank Robur Technology A är så klart mer populär nu då den gått så bra, men är det verkligen köpläge där?

Vill bara höra tankar och teorier om denna fond
Swe Ro Tech rör sig väldigt likt Nordnet Teknologi Index.

Swedbank Robur skulle aldrig erkänna att deras fond följer ett teknikindex, för då skulle de bara kunna ta ut en tredjedel så hög avgift.

Att de inte är identiska beror troligen på att olika fondbolag bedömmer olika vilka innehav som anses vara oetiska, men i stort följer de samma index.

Indexfonder är alltid volatila.
Bäst är de i en stigande marknadstrend.
Dåliga är det när marknaden trendar neråt.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-09 kl. 01:40.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback