• 3
  • 4
2024-04-21, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag ser inget problem med att ga bda fonderna i frga?

Visst kan man gra det, men om man r tvungen vlja 1 eller maximera vinsten skulle jag sjlv tagit Technology A.

Men sen lr det finnas en massa bttre fonder dr ute, finns s mnga s letandet tar en massa tid.
Citera
2024-06-04, 14:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag kpte Swedbank Robur Ny Teknik hsten 2018 och startade samtidigt ett mnadssparande, och den gick som tget i ett r och var nog uppe i +90 % som mest. Strlande tider!

Sen hnde nt ...

Nr jag slutligen slde hela innehavet i brjan av 2024 lg den p minus och utgjorde ett mycket skdligt exempel p varfr det ibland r helt fel strategi att "sitta still i bten" under smre tider, trots att det r det vanligaste rdet som allmnheten brukar f av diverse experter i media och annorstdes.

Jag kan faktiskt inte riktigt frklara varfr jag lt det g s lngt. Kanske bidrog det faktum att jag hade andra fonder som gick betydligt bttre till att jag inte drog i ndbromsen.
Citera
2024-06-26, 21:10
Medlem
Varfr gr den s dligt? Nn som har nt bra svar. Dom har ju ven usa teknik bolag och dom har ju gtt som tget.
Citera
2024-06-26, 22:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Varfr gr den s dligt? Nn som har nt bra svar. Dom har ju ven usa teknik bolag och dom har ju gtt som tget.

Hga rntor har definitivt inte varit bra fr smbolagen som utgr majoriteten av fondens innehav. Dessutom missade de helt AI-tget, i likhet med t.ex. TIN Ny Teknik. Bda fonderna har en svensk/nordisk prgel och har i ren desperation plockat in Novo Nordisk som strsta innehav och breddat placeringshorisonten.

Flera frvaltarbyten de senaste ren, det senaste 2022, har inte gett nskad effekt utan snarare trt p kundernas frtroende ytterligare.
Citera
2024-06-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Hga rntor har definitivt inte varit bra fr smbolagen som utgr majoriteten av fondens innehav. Dessutom missade de helt AI-tget, i likhet med t.ex. TIN Ny Teknik. Bda fonderna har en svensk/nordisk prgel och har i ren desperation plockat in Novo Nordisk som strsta innehav och breddat placeringshorisonten.

Flera frvaltarbyten de senaste ren, det senaste 2022, har inte gett nskad effekt utan snarare trt p kundernas frtroende ytterligare.

En skjunkande stjrna knns det som. Novo r verkligen inte mnat fr fonden d det r ett jtte stort bolag.

Jag lutar t att slja den. Kanske bttre lgga det i en smbolagsfond knns som globalindex tget gtt.
Citera
2025-02-24, 22:26
Medlem
UngAtletiskStorKuks avatar
Allts vad fan hnder med den hr?? Den blder pengar just nu, och enda anledningen till att jag inte sljer r fr att den d garanterat kommer g upp igen.

Brjar bli lite less ass. Jvla fonder. Kper vapen och horor istllet, de behller vrdet lngre
Citera
2025-02-24, 23:12
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
Allts vad fan hnder med den hr?? Den blder pengar just nu, och enda anledningen till att jag inte sljer r fr att den d garanterat kommer g upp igen.

Brjar bli lite less ass. Jvla fonder. Kper vapen och horor istllet, de behller vrdet lngre

Stt en grns fr hur mycket skit du kan ta. T.ex. om du ligger 10 % back i en fond s sljer du, alltid. Hll dig till det s behver du inte fundera p om den kommer att g ner nnu mer eller grma dig fullt lika mycket om den skulle vnda uppt efter att du slt. Du fljde bara din regel.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in