Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-25, 21:23
  #1
Medlem
Har sen september följt en organisation på TikTok som kallar sig för En hjälpande hand där de i huvudsak verkar samla in pengar till drabbade i allt möjligt. Det har vart jordbävningsdrabbade, till cancer, samt krig. Det har låtit legit på många plan, men magkänslan sa något helt annat. Sen Januari är deras swish och bankgiro spärrat, och de skyller på det mesta på facebook.

Kollar man allabolag så finns ingen riktig huvudman vilket är ett problem, sen står organisationen ställd mot en box-adress vilket är lite skumt också.

Fler som följt detta? Helt övertygad det handlar om penningtvätt på något sätt, och inte en krona är bokförd.
Citera
2024-03-25, 21:48
  #2
Medlem
ser fejk ut 100 procent, nu kan dom inte ta emot swish ...troligen påkommna av någon
Citera
2024-03-25, 22:24
  #3
Moderator
Diablo1118s avatar
Ekonomi: övrigt --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2024-03-25, 23:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plyschurban
Har sen september följt en organisation på TikTok som kallar sig för En hjälpande hand där de i huvudsak verkar samla in pengar till drabbade i allt möjligt. Det har vart jordbävningsdrabbade, till cancer, samt krig. Det har låtit legit på många plan, men magkänslan sa något helt annat. Sen Januari är deras swish och bankgiro spärrat, och de skyller på det mesta på facebook.

Kollar man allabolag så finns ingen riktig huvudman vilket är ett problem, sen står organisationen ställd mot en box-adress vilket är lite skumt också.

Fler som följt detta? Helt övertygad det handlar om penningtvätt på något sätt, och inte en krona är bokförd.

Ingen aning om vilka de är, men bra hittat och jag uppmuntrar dig att undersöka vidare.

Föreslår att du kontaktar Stockholms stad, be att få bidragsansökningar och eventuella utbetalningar (givet deras org nr). Om de gjort bidragsansökningar finns alltid en kontaktperson.

Jämför exempelvis föreningen "QvinnoQraft", där namn går att få ut via kommunen (FB) Misstänkt bidragsfusk i flera år i föreningen QvinnoQraft i Sandviken (2023-11-11)
Citera
2024-03-26, 18:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
ser fejk ut 100 procent, nu kan dom inte ta emot swish ...troligen påkommna av någon

Varken swish eller med bankgiro ska sägas
Citera
2024-03-27, 16:00
  #6
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plyschurban
Har sen september följt en organisation på TikTok som kallar sig för En hjälpande hand där de i huvudsak verkar samla in pengar till drabbade i allt möjligt. Det har vart jordbävningsdrabbade, till cancer, samt krig. Det har låtit legit på många plan, men magkänslan sa något helt annat. Sen Januari är deras swish och bankgiro spärrat, och de skyller på det mesta på facebook.

Kollar man allabolag så finns ingen riktig huvudman vilket är ett problem, sen står organisationen ställd mot en box-adress vilket är lite skumt också.

Fler som följt detta? Helt övertygad det handlar om penningtvätt på något sätt, och inte en krona är bokförd.

Hur kan man ens tro på något sådant skit? Dom gör allt för att lura av folk pengar och dom lyckas tydligen tack vare att det finns idioter som går på detta. Hur kan man ens tro något annat
Citera
2024-03-28, 11:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Hur kan man ens tro på något sådant skit? Dom gör allt för att lura av folk pengar och dom lyckas tydligen tack vare att det finns idioter som går på detta. Hur kan man ens tro något annat

Jag har inte sagt att jag tror på det, men vill inte bara hävda att det är en scam på rak arm heller om du förstår. Jag såg videon från TokTok typ i september eller nå sånt, fick direkt en olustig känsla, och sen januari har de som sagt spärrat swish och bankgiro.

Slår man på bankgirot kommer detta upp:

EN HJÄLPANDE HAND SVERIGE
Adress
C/O FR**RIK ST**ND
KRUKMAKARGATAN 28
11851 STOCKHOLM
Organisationsnummer
8025340012
Bankgironummer
5638-2807

Något namn någon känner igen?
Citera
2024-03-29, 10:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plyschurban
Jag har inte sagt att jag tror på det, men vill inte bara hävda att det är en scam på rak arm heller om du förstår. Jag såg videon från TokTok typ i september eller nå sånt, fick direkt en olustig känsla, och sen januari har de som sagt spärrat swish och bankgiro.

Slår man på bankgirot kommer detta upp:

EN HJÄLPANDE HAND SVERIGE
Adress
C/O FR**RIK ST**ND
KRUKMAKARGATAN 28
11851 STOCKHOLM
Organisationsnummer
8025340012
Bankgironummer
5638-2807

Något namn någon känner igen?

Han är folkbokförd på Blekingegatan 44 lgh 1402
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback