Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-25, 23:02
  #1
Medlem
Tjena, har snusat i kanske 5 år nu och snusar vanligtvis en dosa knox vit om dagen, men har nu börjat testa lite olika all-white snussorter.

Nu till min fråga här, varför i helvete kostar en all-white snusdosa mer än vanligt snus? Dom faller väl inte ens under tobakskatten? Borde dom inte kosta MINDRE än vanligt snus då?
En ”Velo ice cool” tex kostar i affär cirka 50kr. Den väger 14g. 14 gram av vad? Vad är det man betalar 50 spänn för egentligen? I-landsproblem, jag vet. Men undrar genuint varför dom är så dyra.
Citera
2024-03-26, 00:28
  #2
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigGoose
Tjena, har snusat i kanske 5 år nu och snusar vanligtvis en dosa knox vit om dagen, men har nu börjat testa lite olika all-white snussorter.

Nu till min fråga här, varför i helvete kostar en all-white snusdosa mer än vanligt snus? Dom faller väl inte ens under tobakskatten? Borde dom inte kosta MINDRE än vanligt snus då?
En ”Velo ice cool” tex kostar i affär cirka 50kr. Den väger 14g. 14 gram av vad? Vad är det man betalar 50 spänn för egentligen? I-landsproblem, jag vet. Men undrar genuint varför dom är så dyra.
De kör billigare på ICA Maxi här i Göteborg, ca 37 kr/dosa.
Citera
2024-03-26, 00:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigGoose
Tjena, har snusat i kanske 5 år nu och snusar vanligtvis en dosa knox vit om dagen, men har nu börjat testa lite olika all-white snussorter.

Nu till min fråga här, varför i helvete kostar en all-white snusdosa mer än vanligt snus? Dom faller väl inte ens under tobakskatten? Borde dom inte kosta MINDRE än vanligt snus då?
En ”Velo ice cool” tex kostar i affär cirka 50kr. Den väger 14g. 14 gram av vad? Vad är det man betalar 50 spänn för egentligen? I-landsproblem, jag vet. Men undrar genuint varför dom är så dyra.

Köp online så kan du får ner priset till 30-35kr / dosa
Citera
2024-03-26, 02:10
  #4
Medlem
Mikaelias avatar
Varför ligger ens tråden i tobakforumet när det inte är tobak i de där nikotinpåsarna med smaker för barn?
Kör upp en halstablett under läppen istället.
Citera
2024-03-26, 06:37
  #5
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigGoose
I-landsproblem, jag vet. Men undrar genuint varför dom är så dyra.
Saker och ting är inte dyra bara för att man inte har en vettig inkomst eller dåligt med pengar.
Tänk istället på sånt här när du ska begära din ingångslön på ett arbete….
Citera
2024-03-26, 10:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigGoose
Tjena, har snusat i kanske 5 år nu och snusar vanligtvis en dosa knox vit om dagen, men har nu börjat testa lite olika all-white snussorter.

Nu till min fråga här, varför i helvete kostar en all-white snusdosa mer än vanligt snus? Dom faller väl inte ens under tobakskatten? Borde dom inte kosta MINDRE än vanligt snus då?
En ”Velo ice cool” tex kostar i affär cirka 50kr. Den väger 14g. 14 gram av vad? Vad är det man betalar 50 spänn för egentligen? I-landsproblem, jag vet. Men undrar genuint varför dom är så dyra.


Ditt vita snus har tobak i sig :P Vissa vita sorter har det inte och kostar mindre, exempelvis med bara nikotin eller för den delen cba


Ah förlåt, du har börjat testa så kallade all white. Jag snusar väldigt lite men upplever det som billigare ändå. Enligt info online så är skatten lägre på white snus än vanligt snus. https://tobaksfakta.se/vitt-snus-far...i-proposition/

Vet inte varför det kostar mer för dig.
__________________
Senast redigerad av Transaktiv 2024-03-26 kl. 10:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback