Lite klurigt det där. Hur lång tid har hon på sig?
Vad är kraven för att marklyften ska bli godkända?
Jag brukar i perioder köra 10 reppare. Just nu kör jag dem snorstrikta och bara "spänner" musklerna och kör dem ganska långsamma. Om jag skulle köra den excentriska fasen lite snabbare hade jag nog klarat fler. Så det avgör en del hur utförandet ska se ut.
Det som har fått mig ta mig genom platåer är ofta att köra "cluster sets"? (tror jag att det heter). Tex kör dem 8 repsen strikt, sen pausa typ i 10 sekunder och mata fler reps, pausa igen och mata ännu fler reps osv. Tänker om hon i alla fall siktar på totalt 15 reps så borde hon klara 10st utan paus till slut.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nosstock
Be henne göra djupa marklyft utan att kasta stången med vikter i golvet.
När hon är någon/några centimeter ifrån golvet med stången så går hon upp igen, dvs. stången med vikterna får ALDRIG röra golvet.
Be henne göra så många reps hon orkar, och låt henne träna så - och då kommer hon bygga bra med styrka.
Det fungerar utmärkt för mig.
Rent spontant känns detta som ett möjligt fungerade tips. Har aldrig kört detta själv men borde vara bra för styrkan. Är väl som paus reps?
Tänker däremot att det är viktigt att formen är bra i alla reps. Tänker du att man ska sänka vikten eller köra samma vikt och fokusera på att öka i reps så ofta man kan?