Slaveriet i Sverige förbjöds ju, som allmänt känt, under 1300-talet.
Och bland de kyrkor som byggdes först, från slutet av 1000-talet och i synnerhet under 1100-tlet och 1200-talet, räknas bland våra äldsta.
Att bygga en kyrka var med all säkerhet ett rätt så krävande arbete, och det kanske hade varit frestande för en del stormän att sätta sina träla på uppgiften.
Men, samtidigt så var ju kristendomen, överlag, en lära som var avogt inställd till slaveri, vilket får mig att tänka att även om slavarbete förekom under denna tidsera, så var nog många av de nybyggare - som alltså valde att starta nytt, med sina kamrater och gamla krigsveteraner - inspirerade av just kristendomen och ville leva som de lärde. Så att säga.
Så de byggde sin centrala bykyrka själv, med egen arbetskraft så att säga och inte med tvångsarbete.
Så tror jag emellertid inte att man tänkte om man var storman, som skule bygga ett skrytbygge för tiderna. Lunds domkyrka tex, den var nog helt säkert rest på slavarnas axlar.
Ett så stort, och dyrt, arbete hade ju bara den störste av stormän kunnat klara av, och han hade helt säkert inga problem att säga sina trälar i arbete.
---
Man hör emellertid sällan något, något alls, om att våra så tjusiga gamla medeltidskyrkor skulle ha varit byggda av slavarbete, av trälar alltså.
Men vad skulle de väl annars göra, trälarna, om inte att arbeta. Och då arbeta med tungt arbete. Som ett stort kyrkbygge av sten.
Så visst har jag väl ändå rätt?
En stor del av de gamla medeltidskyrkor vi ser när vi kuskar omkring därute på landsbygden, många av dessa borde alltså ha varit bygga av slavar.
Inklusive sådana inne i städerna.
St Petri-kyrkan i Malmö tex. Den stod visst färdig under 1300-talet, så även där hade möjligheterna funnits för slavarbetande byggarbetare.
Så våra fina gamla kyrkor är inte bara ett minne av en svunnen tid, utan även ett minne efter slaveri i praktik.
Men så är ju nästintill varje odlingsbar åkerplätt också - för visst fick trälarna knota på åkern. Det måste man nog förutsätta, eller hur.
---
En sak till bara ...
Dessa små kyrkbyarna, som bildades då under kristendomens första riktigt stora explosion, de var nog till del byggda av de nyblivna byborna själva - och de hade nog inga trälar, fromma nyfrälsta som de väl var.
Men inte alla.
Vissa torde nog ha haft sina egna trälar, som fick arbeta med både kyrkan liksom att röja för åkrar (särskilt i gammal skogsmark).
Det jag då tänker på är ju om trälarna bodde i samma hus som husbonden och hans familj - eller om trälarna fick lov att bo i egna huslängor en bit utanför själva kyrkbyn, kanske ???
Finns det några arkeologiska fynd som visar på den möjligheten isf ?
Och bland de kyrkor som byggdes först, från slutet av 1000-talet och i synnerhet under 1100-tlet och 1200-talet, räknas bland våra äldsta.
Att bygga en kyrka var med all säkerhet ett rätt så krävande arbete, och det kanske hade varit frestande för en del stormän att sätta sina träla på uppgiften.
Men, samtidigt så var ju kristendomen, överlag, en lära som var avogt inställd till slaveri, vilket får mig att tänka att även om slavarbete förekom under denna tidsera, så var nog många av de nybyggare - som alltså valde att starta nytt, med sina kamrater och gamla krigsveteraner - inspirerade av just kristendomen och ville leva som de lärde. Så att säga.
Så de byggde sin centrala bykyrka själv, med egen arbetskraft så att säga och inte med tvångsarbete.
Så tror jag emellertid inte att man tänkte om man var storman, som skule bygga ett skrytbygge för tiderna. Lunds domkyrka tex, den var nog helt säkert rest på slavarnas axlar.
Ett så stort, och dyrt, arbete hade ju bara den störste av stormän kunnat klara av, och han hade helt säkert inga problem att säga sina trälar i arbete.
---
Man hör emellertid sällan något, något alls, om att våra så tjusiga gamla medeltidskyrkor skulle ha varit byggda av slavarbete, av trälar alltså.
Men vad skulle de väl annars göra, trälarna, om inte att arbeta. Och då arbeta med tungt arbete. Som ett stort kyrkbygge av sten.
Så visst har jag väl ändå rätt?
En stor del av de gamla medeltidskyrkor vi ser när vi kuskar omkring därute på landsbygden, många av dessa borde alltså ha varit bygga av slavar.
Inklusive sådana inne i städerna.
St Petri-kyrkan i Malmö tex. Den stod visst färdig under 1300-talet, så även där hade möjligheterna funnits för slavarbetande byggarbetare.
Så våra fina gamla kyrkor är inte bara ett minne av en svunnen tid, utan även ett minne efter slaveri i praktik.
Men så är ju nästintill varje odlingsbar åkerplätt också - för visst fick trälarna knota på åkern. Det måste man nog förutsätta, eller hur.
---
En sak till bara ...
Dessa små kyrkbyarna, som bildades då under kristendomens första riktigt stora explosion, de var nog till del byggda av de nyblivna byborna själva - och de hade nog inga trälar, fromma nyfrälsta som de väl var.
Men inte alla.
Vissa torde nog ha haft sina egna trälar, som fick arbeta med både kyrkan liksom att röja för åkrar (särskilt i gammal skogsmark).
Det jag då tänker på är ju om trälarna bodde i samma hus som husbonden och hans familj - eller om trälarna fick lov att bo i egna huslängor en bit utanför själva kyrkbyn, kanske ???
Finns det några arkeologiska fynd som visar på den möjligheten isf ?