Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-27, 19:21
  #1
Medlem
Jag har ingen som helst erfarenhet av droger och därför vill jag försöka att förstå varför användandet av extremt tunga droger som metamfetamin har blivit såpass utbrett trots att i princip alla vet vilka svåra konsekvenser det ger.

Så istället för att hålla fast vid okunniga fördomar ber jag er här att hjälpa mig förstå.
__________________
Senast redigerad av vensterbliven 2024-03-27 kl. 19:25.
Citera
2024-03-27, 19:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Jag har ingen som helst erfarenhet av droger och därför vill jag försöka att förstå varför användandet av extremt tunga droger som metamfetamin har blivit såpass utbrett trots att i princip alla vet vilka svåra konsekvenser det ger.

Så istället för att hålla fast vid okunniga fördomar ber jag er här att hjälpa mig förstå.
Jag vet inte hur farligt metamfetamin är, men jag antar att folk väljer att ta det fastän de vet att det är farligt av samma anledning som folk väljer att röka fastän de vet att det är farligt.
Citera
2024-03-27, 19:33
  #3
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Jag har ingen som helst erfarenhet av droger och därför vill jag försöka att förstå varför användandet av extremt tunga droger som metamfetamin har blivit såpass utbrett trots att i princip alla vet vilka svåra konsekvenser det ger.

Så istället för att hålla fast vid okunniga fördomar ber jag er här att hjälpa mig förstå.
Fördelarna överstiger vida nackdelarna.
Mediciner och njutningsmedel är bra.
Annars skulle det inte finnas.
__________________
Senast redigerad av Talking-Donkey 2024-03-27 kl. 19:40.
Citera
2024-03-27, 20:27
  #4
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Man prövar det någon gång av ren nyfikenhet och tycker att "wow, det här var ju latjo!". Man tar det någon fredag alt. lördag emellanåt och utan några direkta konsekvenser. Man är stensäker på att man har läget under kontroll, man är ju ingen nergången pundare. Fredag eller lördag blir tillslut båda dagarna. Någon helg ibland blir snart varje helg.

Och snart är man sliten på måndagsmorgonen så man tar en liten minidos för att bli "normal" igen. Men man har ju läget under kontroll, med jobb som man sköter och allt...

Men snart fallerar det. Man vaggas in i en flask trygghet om att det inte är någon big deal.


Been there done that!
Citera
2024-03-27, 20:30
  #5
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
För runken!
Citera
2024-03-27, 20:31
  #6
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Man prövar det någon gång av ren nyfikenhet och tycker att "wow, det här var ju latjo!". Man tar det någon fredag alt. lördag emellanåt och utan några direkta konsekvenser. Man är stensäker på att man har läget under kontroll, man är ju ingen nergången pundare. Fredag eller lördag blir tillslut båda dagarna. Någon helg ibland blir snart varje helg.

Och snart är man sliten på måndagsmorgonen så man tar en liten minidos för att bli "normal" igen. Men man har ju läget under kontroll, med jobb som man sköter och allt...

Men snart fallerar det. Man vaggas in i en flask trygghet om att det inte är någon big deal.


Been there done that!

Precis så!
Man kokar grodan långsamt..
Citera
2024-03-27, 20:41
  #7
Medlem
HubertOlssons avatar
de vill känna välbefinnande
Citera
2024-03-27, 22:01
  #8
Medlem
Psykosleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Man prövar det någon gång av ren nyfikenhet och tycker att "wow, det här var ju latjo!". Man tar det någon fredag alt. lördag emellanåt och utan några direkta konsekvenser. Man är stensäker på att man har läget under kontroll, man är ju ingen nergången pundare. Fredag eller lördag blir tillslut båda dagarna. Någon helg ibland blir snart varje helg.

Och snart är man sliten på måndagsmorgonen så man tar en liten minidos för att bli "normal" igen. Men man har ju läget under kontroll, med jobb som man sköter och allt...

Men snart fallerar det. Man vaggas in i en flask trygghet om att det inte är någon big deal.


Been there done that!

TS fråga är inte varför ni fastnat utan varför ni prövar i första taget när konsekvenserna är så välkända. Befogad fråga med bara ett svar - man är dum i huvudet och har kan inte se sammanbandet mellan handling och konsekvens på normal nivå.
Citera
2024-03-27, 23:33
  #9
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
TS fråga är inte varför ni fastnat utan varför ni prövar i första taget när konsekvenserna är så välkända. Befogad fråga med bara ett svar - man är dum i huvudet och har kan inte se sammanbandet mellan handling och konsekvens på normal nivå.

Det svarade jag ju på redan i första meningen, missade du det?
Citera
2024-03-27, 23:44
  #10
Medlem
kyrkstockens avatar
Är väl ändå konstigare att folk tar heroin. Finns ju ingen som kan åberopa okunnighet.
Citera
2024-03-27, 23:49
  #11
Medlem
Psykosleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det svarade jag ju på redan i första meningen, missade du det?

Nej men ”nyfikenhet” är inte ett adekvat svar till varför man ignorerar 1. dom faktiska konsekvenserna som är helt sjuka och 2. skräckexempel på methpundare i populärmedia som var TS fråga. Man prövar inte meth utan att lida av någon form av svagbegåvning eller störning.
Citera
2024-03-27, 23:57
  #12
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
Nej men ”nyfikenhet” är inte ett adekvat svar till varför man ignorerar 1. dom faktiska konsekvenserna som är helt sjuka och 2. skräckexempel på methpundare i populärmedia. Man prövar inte meth utan att lida av någon form av svagbegåvning

Vid sporadiskt bruk har det inga påtagliga konsekvenser och alla är inte såpass marinerade i "populärmedia" att man inte vågar kliva utanför boxen. Kom igen! Med din världsbild borde alla vara nykterister.

Anledningarna kan väl variera; nyfikenhet, det ses som coolt, för att man är upprorisk eller för att man helt enkelt redan är full på en fest och får för sig att det vore skoj att prova.

Ordet populärmedia har jag aldrig ens hört. Vad är det? TikTok som alla ungar sitter klistrade vid?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback