Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-28, 11:00
  #1
Medlem
papperskulas avatar
Började med aktier här för några veckor sedan , har sett många aktier vars kurs ganska snart efter IPO påminner om ett exponentiellt sönderfall och där antal ägare verkar skjuta i höjden då kursen i princip tangerar tidsaxeln (tex oscar properties).

Undrar varför mönstret ser ut så? Finns det exempel på bolag som lyckats återgå till ursprunglig aktiekurs, och vad skulle krävas för en sådan upphämtning, eller varför investerar så många när allt verkar ha gått åt skogen?
Har inte sett något exempel under min korta karriär som aktieägare vars mönster sett ut;
Introduktion -> någorlunda stabilt värde en period -> exponentiellt sönderfall -> stabil uppgång
Citera
2024-03-28, 11:11
  #2
Avstängd
Carmanatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Började med aktier här för några veckor sedan , har sett många aktier vars kurs ganska snart efter IPO påminner om ett exponentiellt sönderfall och där antal ägare verkar skjuta i höjden då kursen i princip tangerar tidsaxeln (tex oscar properties).

Undrar varför mönstret ser ut så? Finns det exempel på bolag som lyckats återgå till ursprunglig aktiekurs, och vad skulle krävas för en sådan upphämtning, eller varför investerar så många när allt verkar ha gått åt skogen?
Har inte sett något exempel under min korta karriär som aktieägare vars mönster sett ut;
Introduktion -> någorlunda stabilt värde en period -> exponentiellt sönderfall -> stabil uppgång


Kör med bottenfiske, handla aktier som slaktats på börsen. En aktie kan bara gå ner 100% men uppgången är oändlig.
Citera
2024-03-28, 11:13
  #3
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carmanato
Kör med bottenfiske, handla aktier som slaktats på börsen. En aktie kan bara gå ner 100% men uppgången är oändlig.

Lite frestad är jag ! Har du några exempel på aktier som utvecklats enligt ditt resonemang ?
Citera
2024-03-28, 11:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Började med aktier här för några veckor sedan , har sett många aktier vars kurs ganska snart efter IPO påminner om ett exponentiellt sönderfall och där antal ägare verkar skjuta i höjden då kursen i princip tangerar tidsaxeln (tex oscar properties).

Undrar varför mönstret ser ut så? Finns det exempel på bolag som lyckats återgå till ursprunglig aktiekurs, och vad skulle krävas för en sådan upphämtning, eller varför investerar så många när allt verkar ha gått åt skogen?
Har inte sett något exempel under min korta karriär som aktieägare vars mönster sett ut;
Introduktion -> någorlunda stabilt värde en period -> exponentiellt sönderfall -> stabil uppgång

oftast inte, det var en väldigt stor mängd börsintroduktintroduktioner med alldeles för hög kurs från början, sedan så ökade kursen än mer för att sedan falla ihop

den enkla förklaringen är att det är lite av ett bedrägeri, där styrelsen/vd mfl tjänar pengar, de introducerar företaget och säljer själv av ganska stora andelar till högt pris, därefter börjar många inse att kursen bara var luft och det är småspaaren som är torsken
Citera
2024-03-28, 11:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Lite frestad är jag ! Har du några exempel på aktier som utvecklats enligt ditt resonemang ?

ett tips: akta dig för hög blankade aktier, likt las vegas där banken alltid vinner så vinner alltid blankaren, det som hände i AMC tror jag fan vart blankarna som låg bakom det med
Citera
2024-03-28, 11:42
  #6
Avstängd
Carmanatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Lite frestad är jag ! Har du några exempel på aktier som utvecklats enligt ditt resonemang ?


Gå in på bioteknik och kolla runt, har satsat i några bolag.

Sålde ultimovacs på 82kr, ångrade mig rejält när de gick upp till 155k för att sen på en dag gå ner till 7kr (så glad att jag sålde på 82), lagt köp på 5kr på ultimovacs. Dom har kassa för ca 3 år så ingen konkurs runt hörnet.
Citera
2024-03-28, 11:50
  #7
Medlem
Oatly (OTLY) är ett exempel där kursen återhämtade sig men sedan vände ner mot avgrunden.

Förklaringen heter hype!

Men det finns ju också många som investerar i en aktie bara för att de gillar bolaget eller för att få aktieutdelningar.

Jag kan till och med köpa en aktie enbart för att få vara en del av historien.

Jag kastar hellre bort pengarna på att investera i rena förhoppningsbolag som potentiellt kan förändra världen än att skänka dem till Röda korset. Tänk dig till exempel att kunna berätta för barnbarnen att du var en tidig investerare i ett litet obskyrt företag som sedan visade sig lyckas bota cancer.

Men i sådana bolag med osäkra framtidsutsikter så går man så klart inte in med alla sina livsbesparingar i aktien.

I varje fall om man tillhör den mer välbeställda delen av befolkningen så har man enligt mig en skyldighet att främja innovation och företagande i samhället och inte bara vara en girig gammal gubbe som tjänar pengar på aktier.
Citera
2024-03-28, 11:54
  #8
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Lite frestad är jag ! Har du några exempel på aktier som utvecklats enligt ditt resonemang ?

Qlinea
Citera
2024-03-28, 12:57
  #9
Medlem
Jag har lärt mig att det säkraste är att strunta i nyintroduktioner generellt, det är sällan som de är bra köp. Ofta är det nya bolaget bara en papperskonstruktion med högtflygande planer. Att därifrån skapa ett fungerande bolag kräver tid, kunnande och kapital. Brände mig rejält några gånger på bolag som likviderades/kursade och där jag även misstänkte oegentligheter. Bättre hålla sig till etablerade bolag och dra nytta av de rörelser på marknaden som alltid finns.
Citera
2024-03-28, 13:01
  #10
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Qlinea

Fast den är ju nere och slickar tidskurvan nu, menade någon som har varit det och sedan stigit stabilt
Citera
2024-04-07, 21:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Började med aktier här för några veckor sedan , har sett många aktier vars kurs ganska snart efter IPO påminner om ett exponentiellt sönderfall och där antal ägare verkar skjuta i höjden då kursen i princip tangerar tidsaxeln (tex oscar properties).

Undrar varför mönstret ser ut så? Finns det exempel på bolag som lyckats återgå till ursprunglig aktiekurs, och vad skulle krävas för en sådan upphämtning, eller varför investerar så många när allt verkar ha gått åt skogen?
Har inte sett något exempel under min korta karriär som aktieägare vars mönster sett ut;
Introduktion -> någorlunda stabilt värde en period -> exponentiellt sönderfall -> stabil uppgång

Bluff, som någon skrev. Jag håller mig ifrån IPO.
Men RVCR är på hyfsat god väg att ha kommit tillbaka till sin ursprungliga kurs. Typ bästa exemplet jag kan komma på efter några år på börsen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback