Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-28, 16:19
  #1
Medlem
Jag förstår att import blir billigare och att våra export företag får det lite jobbigare.

Men det måste finnas andra faktorer. Vilka?

Och argument med låg ränta köper jag inte eftersom räntan och kronkurs verkar vara som kommunicerande kärl.

Men jag har förmodligen fel.

Kan någon insatt komma med en längre utläggning?

Tack på förhand
Citera
2024-03-28, 16:20
  #2
Medlem
vinpetrols avatar
Never reason from a price change; always ask why the price changed.

Så din fråga är meningslös.
Citera
2024-03-28, 16:33
  #3
Medlem
ränta och kronkurs är INTE kommunicerande kärl -
Citera
2024-03-28, 17:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Jag förstår att import blir billigare och att våra export företag får det lite jobbigare.

Men det måste finnas andra faktorer. Vilka?

Och argument med låg ränta köper jag inte eftersom räntan och kronkurs verkar vara som kommunicerande kärl.

Men jag har förmodligen fel.

Kan någon insatt komma med en längre utläggning?

Tack på förhand

Kronan är Sveriges aktie, en svag krona tyder på att efterfrågan på att investera i Sverige är låg. Det är ett tecken på att det inte längre går lika bra för landet.
Se det som ett företag, är det positivt för ett företag om deras aktie sjunker? Givetvis inte.

Billigare export är bara ett symtom på problemet när färre tror på Sverige och inte längre vill investera i landet.

Med tanke på att den Svenska kronan är historiskt låg och har sjunkit hårt oavsett hög/låg konjuktur under en längre tid så är det rätt enkelt att säga om det går bra/dåligt för landet.
__________________
Senast redigerad av korvstofft 2024-03-28 kl. 17:24.
Citera
2024-03-28, 19:16
  #5
Medlem
Du får din lön i kronor, stark krona = du kan köpa mycket dollars och eruro för din lön och för dollars och eruro kan du köpa Playstation och belgisk öl och annat man vill ha.

(Låg kronkurs = lätt att exportera precis som att du sänler dina lönekrav = lättare att hitta jobb.)
Citera
2024-03-28, 20:50
  #6
Medlem
Tack för svaren.

Lite jobbigt att inse att man är svagbegåvad.

Men bättre att fråga än att inte ha koll alls.
Citera
2024-03-28, 21:00
  #7
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmoo
Tack för svaren.

Lite jobbigt att inse att man är svagbegåvad.

Men bättre att fråga än att inte ha koll alls.
Du är inte svagbegåvad. En svag krona gynnar export och devalvering av kronan har därför länge varit en del an vår utrikespolitik.
Citera
2024-03-28, 22:03
  #8
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Du är inte svagbegåvad. En svag krona gynnar export och devalvering av kronan har därför länge varit en del an vår utrikespolitik.

Ja, jag jobbar mycket med multinationella bolag där priset ofta sätts i dollar. Blir svårt att hålla budget när kronan är stark.

Det är alltså konsultuppdrag med fast pris. Det finns flera utförare över hela världen som lite tävlar om kunderna.
Citera
2024-03-28, 22:26
  #9
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Ja, jag jobbar mycket med multinationella bolag där priset ofta sätts i dollar. Blir svårt att hålla budget när kronan är stark.

Det är alltså konsultuppdrag med fast pris. Det finns flera utförare över hela världen som lite tävlar om kunderna.
Och, vad gynnar det svensken att vi dopar några exportbolag som egentligen är för dåliga för att konkurrera.
Citera
2024-03-28, 22:43
  #10
Medlem
Lätt att man glömmer. De senaste 25 åren har Sverige exporterat mer än vad vi har imponerat. Bara under 1970-talets oljekris och 90-talskrisen som vi importerat mer än vad vi exporterat. Detta trots att vi importerar mycket mat, elektronik och kinesiska varor.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...vartalet-2023/

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/ma...tjanstebalans/
Citera
2024-03-28, 22:55
  #11
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och, vad gynnar det svensken att vi dopar några exportbolag som egentligen är för dåliga för att konkurrera.

Jag är svensk och jag gillar mer pengar

Det är väl inte så att vi inte får jobb annars heller, men vi tjänar ju mer pengar ju bättre dollarn står. Jag får ju hellre 2500kr/h än 2000kr/h.
Citera
2024-03-28, 23:50
  #12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag är svensk och jag gillar mer pengar

Det är väl inte så att vi inte får jobb annars heller, men vi tjänar ju mer pengar ju bättre dollarn står. Jag får ju hellre 2500kr/h än 2000kr/h.
Nej det gör vi inte, tvärtom är den kommande sjunkande dollarkursen bra för svensken, dock sämre för svagt skötta bolag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback