Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-29, 14:37
  #1
Medlem
Läste en artikel i NT från igår 28/3 där en katt blivit ihjälbiten av en lös hund och hundägaren lämnat platsen utan att göra något. Hemskt när sådant händer på alla sätt och vis men blev förundrad över kommentarerna på artikeln. Reagerade på en anonym användare kommit in och ifrågasatt händelsen och vittnesmål samt skriver om att katten skulle ha gjort utfall först. Är det inte strikt hundägaransvar som gäller? Jag försöker förstå själva grejen? Om ägarna nu skulle ha sagt nej till kompensation är väl inte relevant om man har en hund lös inne i ett samhälle och hunden dödar en katt och ägaren drar? Blir inte fokuset helt fel? Känns som att någon försöker rättfärdiga händelsen eller försöka komma ifrån grundansvaret? Det kan ju inte direkt hjälpa situationen för hundägaren iallafall. Och i grund och botten synd om djuren som kommer till skada.
Citera
2024-03-29, 15:06
  #2
Medlem
Onanikrems avatar
1 mars–20 augusti är det koppeltvång på hundar som vistas i naturen, dit hör även parker. Ägaren är strikt ansvarig för de skador hunden orsakar, inklusive ihjälbitna katter och andra hundar.

Har både hundar och katt, en gång fredade jag min kopplade hund genom att sparka ihjäl en anfallande lös hund (den dog inte på fläcken men fick avlivas pga. inre skador) Blev helt frikänd till ägarens förtret.
Citera
2024-03-29, 15:17
  #3
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har både hundar och katt, en gång fredade jag min kopplade hund genom att sparka ihjäl en anfallande lös hund (den dog inte på fläcken men fick avlivas pga. inre skador) Blev helt frikänd till ägarens förtret.

Personen lärde sig en värdefull läxa förhoppningsvis. Synd bara att hundskrället fick stryka med.
Citera
2024-03-29, 15:42
  #4
Medlem
JustTrollings avatar
Djur biter ihjäl andrar djur. Det är inget konstigt.

Var katten kopplad? Eller var den lös?

Katter biter ihjäl möss, fåglar, o.s.v. så det är inget konstigt, även katter gör det.
Citera
2024-03-29, 15:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Something-Happened
Läste en artikel i NT från igår 28/3 där en katt blivit ihjälbiten av en lös hund och hundägaren lämnat platsen utan att göra något. Hemskt när sådant händer på alla sätt och vis men blev förundrad över kommentarerna på artikeln. Reagerade på en anonym användare kommit in och ifrågasatt händelsen och vittnesmål samt skriver om att katten skulle ha gjort utfall först. Är det inte strikt hundägaransvar som gäller? Jag försöker förstå själva grejen? Om ägarna nu skulle ha sagt nej till kompensation är väl inte relevant om man har en hund lös inne i ett samhälle och hunden dödar en katt och ägaren drar? Blir inte fokuset helt fel? Känns som att någon försöker rättfärdiga händelsen eller försöka komma ifrån grundansvaret? Det kan ju inte direkt hjälpa situationen för hundägaren iallafall. Och i grund och botten synd om djuren som kommer till skada.

Har ingen aning om vad som skett här men det är väl inte ovanligt med white trash och annat patrask som har attackhundar. Var det någon trubbnosig hund?
Citera
2024-03-29, 16:13
  #6
Medlem
Står att en katt blivit ihjälbiten
Citera
2024-03-29, 16:26
  #7
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Something-Happened
Läste en artikel i NT från igår 28/3 där en katt blivit ihjälbiten av en lös hund och hundägaren lämnat platsen utan att göra något. Hemskt när sådant händer på alla sätt och vis men blev förundrad över kommentarerna på artikeln. Reagerade på en anonym användare kommit in och ifrågasatt händelsen och vittnesmål samt skriver om att katten skulle ha gjort utfall först. Är det inte strikt hundägaransvar som gäller? Jag försöker förstå själva grejen? Om ägarna nu skulle ha sagt nej till kompensation är väl inte relevant om man har en hund lös inne i ett samhälle och hunden dödar en katt och ägaren drar? Blir inte fokuset helt fel? Känns som att någon försöker rättfärdiga händelsen eller försöka komma ifrån grundansvaret? Det kan ju inte direkt hjälpa situationen för hundägaren iallafall. Och i grund och botten synd om djuren som kommer till skada.
Det är inte otroligt att katten har gjort utfall först. Katter kan vara rejält territoriella och försvara sitt område.
Däremot spelar det ju ingen roll för hundägarens ansvar. Denne skulle självklart ha stannat kvar på platsen och pratat med ägarna.
Citera
2024-03-29, 16:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K5pR2W2kR
Har ingen aning om vad som skett här men det är väl inte ovanligt med white trash och annat patrask som har attackhundar. Var det någon trubbnosig hund?

Enligt artikeln skulle det ha varit en huskeyliknande hund.
Citera
2024-03-29, 16:49
  #9
Medlem
En länk vore på sin plats. Fö får katter gå fritt utan koppel.
Citera
2024-03-29, 16:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är inte otroligt att katten har gjort utfall först. Katter kan vara rejält territoriella och försvara sitt område.
Däremot spelar det ju ingen roll för hundägarens ansvar. Denne skulle självklart ha stannat kvar på platsen och pratat med ägarna.

Det är sant, finns massor av videor på nätet där katter har gett sig på hundar etc. Men som du skriver så skulle ju ägaren ha stannat kvar på platsen och gjort rätt för sig. Sen tror jag en stor del i händelsen är att hunden var lös och när vittnet uttalar sig om att hunden skulle kunna ha gett sig på barn eller andra djur så låter det som att problemet är att det rör sig om en ostabil hund och att ägaren inte är lämplig att ha hund. Dom anonyma kommentarerna på NT ger dom vibbarna också.
Citera
2024-03-29, 16:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
En länk vore på sin plats. Fö får katter gå fritt utan koppel.

https://nt.se/nyheter/gusum/artikel/...atsen/l7yoq6wl
Citera
2024-03-29, 17:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Something-Happened
https://nt.se/nyheter/gusum/artikel/...atsen/l7yoq6wl
Fin katt. Vad står mer i artikeln, den är ju låst?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback