Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-30, 15:51
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
För TS är det sannolikt så att det är kepsarna helt enkelt inte följer de mått som påstås. Mät ditt huvud med ett måttband - hattstorlek är omkretsen i cm. Sedan blev det många trevliga frågor som kom upp i tråden.

När det gäller filthattar har jag fått lära mig att de krymper med åren om de inte används.

Att köpa en storlek för stor hatt är ingen fara, men ännu bättre än än papper eller tyg innanför svettremmen, om en hatt är ett nummer stor, är kork. Man har då särskilt hattkork:

https://hattshoppen.se/Hattkork-by-Lierys.html

Kul information om den antika hattmarknaden! Det är som med exklusiva hagelgevär, särskilt när de kommer parvis. De ska helst också vara farfars.

Hoppas du ursäktar en besserwisser (och detta vet du säkert redan) men det är ju lite missvisande att skriva harskinn för själva skinnet är ju inte med: en klassisk hatt är av filt gjort av harens ull. Ännu finare än harfilt är bäverfilt, eller en blandning av bäver och hare. Påskharen får passa sig.

Sedan är exklusiva höga hatter ibland också gjorda av silke.
Du får allt googla igen. Fina höga hattar (den du ser på promoveringar) var förr tillverkade av harskinn. Sedan var håret borstat till stubb. Så tillverkas inte höga hattar längre. Men det är en sådan du vill ha för att framhäva att du inte är en uppkomling och därav priset.

Fast jag är ingen besserwisser. Jag har bara samlat på mig otroligt mycket onödig kunskap genom att läsa enorma mängder av allt med bra minne.
Citera
2024-03-30, 16:51
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Du får allt googla igen. Fina höga hattar (den du ser på promoveringar) var förr tillverkade av harskinn. Sedan var håret borstat till stubb. Så tillverkas inte höga hattar längre. Men det är en sådan du vill ha för att framhäva att du inte är en uppkomling och därav priset.

Fast jag är ingen besserwisser. Jag har bara samlat på mig otroligt mycket onödig kunskap genom att läsa enorma mängder av allt med bra minne.

Då måste jag i all ödmjukhet be dig att länka ett exempel på en hög hatt som är gjord av ett harskinn och inte av filtad harull, för jag klarar inte att hitta en sådan via Google. De äldre höga hattar jag hittar är alla av hårfilt eller av silkesfälb.

Här är en trevlig film om hur man gör "fur felt" av bäver, där de rakar ullen av skinnet för att kunna göra filten.

https://www.youtube.com/watch?v=MD9_sKYCu1g

Doktorshattar är lite annorlunda eftersom de sedan 1800-talet har veckat ripstyg. Vi som har doktorerat vid Lunds universitet har även veckat tyg på brättet på våra doktorshattar.
Citera
2024-03-30, 19:28
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Då måste jag i all ödmjukhet be dig att länka ett exempel på en hög hatt som är gjord av ett harskinn och inte av filtad harull, för jag klarar inte att hitta en sådan via Google. De äldre höga hattar jag hittar är alla av hårfilt eller av silkesfälb.

Här är en trevlig film om hur man gör "fur felt" av bäver, där de rakar ullen av skinnet för att kunna göra filten.

https://www.youtube.com/watch?v=MD9_sKYCu1g

Doktorshattar är lite annorlunda eftersom de sedan 1800-talet har veckat ripstyg. Vi som har doktorerat vid Lunds universitet har även veckat tyg på brättet på våra doktorshattar.
Du kan ha rätt här. det var 30 år sedan jag stötte på fenomenet. jag googlade.

men skulle filt av harull vara omöjlig att tillverka...eller kanin? jag tänker bara högt.
Citera
2024-03-30, 21:46
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Du kan ha rätt här. det var 30 år sedan jag stötte på fenomenet. jag googlade.

men skulle filt av harull vara omöjlig att tillverka...eller kanin? jag tänker bara högt.

Det blir stark filt av harull, det har att göra med hur effektivt fibrerna hakar i varandra när man filtar. Kanin är inte lika bra men nästan. En hatt av filtad kanin- eller harull håller bättre än en hatt av filtad fårull. Men bäver är tydligen bäst.

I min mjuka fedora från Borsalino står det bara "fur felt" så jag misstänker att det är en hel del kanin. Men den skyddar förvånansvärt bra mot regn, om än förstås inte vattentät. I vintage Borsalino-hattar har jag sett att det står "hare felt".

Fast vi är förstås off topic rejält, ber TS om ursäkt.
Citera
2024-04-02, 13:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Jag köpte två newspaperboy kepsar till sommaren och märkte att M-L storleken 60 var alldeles för stor, medan S-M 56 satt perfekt. Innebär det att mitt huvud är litet?

57 är fullt normalt, 58 likaså, 59 och 56 är helt ok och tämligen normalt.

55 är litet och 60 är stort, Jeltsin hade väl typ 63, Putin har typ 52.
Citera
2024-11-23, 09:18
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
57 är fullt normalt, 58 likaså, 59 och 56 är helt ok och tämligen normalt.

55 är litet och 60 är stort, Jeltsin hade väl typ 63, Putin har typ 52.

Skönt, lite större än Putin i alla fall.
Men jag är lång, kanske därför jag upplever mitt huvud som "litet" i proportion till min långa lekamen? Men tittar fortfarande lite avundsjukt på killar med fina runda skallbaser, nästan som aliens har de perfekt hög och stiligt rundat skallben on top. Har också noterat intressanta faktumet att vuxna killar idag med sådana fina skallbaser oftast hade pottfrisyr som barn, med ofta perfekt proportionell hårbeklädnad, medan jag och andra som fått "konstigare" skallform som vuxna oftare hade mer ostrukturerat hår som barn. Något det borde forskas på.
Citera
Idag, 02:03
Medlem
Pungsvings avatar
Jag har 63 men min syster har 64.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto