Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-04, 12:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Då jag kände att trådskaparen fokuserade på den konservative kristnes påskfirande så fokuserade jag givetvis på just den kristna aspekten i påskfirandet snarare än att just hänvisa till svenska traditioner. Visst sätter lutheranismen mycket tillit på att man individuellt ska ansvara för ens spirituella liv, men det motsäger inte att man försöker leva upp till Jesus ideal till fullo som lutheran, och därmed att söka ta sig an samma spirituella resa som Jesus gjorde när han fastade i 40 dagar i öknen. En annan aspekt av perioden mellan fettisdagen och påsk är ju annars att känna av Jesus lidande, och sedan fira hur han besegrade döden i påsk.

I våra materialistiska/hedonistiska tider behåller vi firandet och njutningen från religiösa helgdagar men gör oss av med de djupare aspekterna som kräver en spirituell prövning från de troende.

I regel så skulle givetvis även njutningsaspekten av påskfirandet kännas som en större katharsis ifall man går igenom prövningen. Att fira påsk med massa choklad och stora middagar blir då som att ta helikoptern upp för ett berg för att försöka njuta av utsikten på samma sätt som en bergsklättrare gör, men det blir givetvis inte samma upplevelse.

Talande för vår tid. Vi vill ha brakmiddagen och godisbuffén. Men inte uppoffringar och andlighet. Som gjort för att varje högtid ska förvandlas till hedonism. Likt hur moderna världen erbjuder oss ständiga dopaminkickar utan ansträngning.
Citera
2024-04-04, 15:40
  #14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatPaella
Är det ett lutheranskt karaktärsdrag? Tvärtom är det just inom protestantismen med dess ”sola scriptura” som bokstavstroende förgreningar av kristendomen uppstått.

Ja, i fråga om påskfastan vill jag påstå detta. Att under fastan träna på att avstå något önskvärt kan mycket väl lutheraner iaktta, men det behöver inte vara att avstå från mat, utan kan vara någon annat, sociala medier t ex.
Citera
2024-04-06, 23:06
  #15
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
40 dagar fasta ska man gå igenom på ett eller annat sätt innan påsk, annars så bör inte påskfirandet ens ske.

Fastan är mer essentiell än själva påskfirandet, ni muslimer har inte fel faktiskt i det avseendet.

Jo, eller att bara äta fisk på påskhelgen. Kan dessvärre inte säga att jag själv gör det.

Däremot läste jag bibeln lite grann nu i påsk.
Citera
2024-04-07, 08:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Jo, eller att bara äta fisk på påskhelgen. Kan dessvärre inte säga att jag själv gör det.

Däremot läste jag bibeln lite grann nu i påsk.

Vilken version av Bibeln blev det?

Är Bibel 2000 godkänd av konservativa?
Citera
2024-04-07, 15:58
  #17
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatPaella
Vilken version av Bibeln blev det?

En äldre, före 2000.

Citat:
Är Bibel 2000 godkänd av konservativa?

Vet ej hur den skiljer sig från andra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback