Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-30, 16:58
  #1
Medlem
Enligt nya lagar så får polisen lyssna på samtal samt spionera på personer som inte är kriminella eller ens misstänkta för brott.

Detta självklart för personen de lyssnar på kan vara i kontakt med kriminella.

Jag har ett antal vänner som är på lite fel sida av lagen som jag dock försöker hålla mig borta från. Men ibland pratar man på telefon mm och diskuterar diverse saker.

Jag är förmodligen ute och cyklar nu men när jag köpte min telefon i butiken gick säljaren iväg för att installera skärmskyddet. Han öppnade alltså inte förseglingen framför mig.
Han skulle då kunnat ge mig en telefon som i förväg är buggad med spionprogram.

Det jag undrar är om man på nåt sätt kan se om ens iPhone är buggad?

Tidigare har ju iPhone varit säkrare men är väl inte så numer?
Citera
2024-03-30, 17:04
  #2
Avstängd
Ollontjusares avatar
Bra och intressant fråga man kan spinna vidare på.
Poliser har skrupelfritt sålt information till journalister tidigare för att dryga ut lönen.
Sitter polisen på databaser med kriminellas kommunikationer till höger och vänster som vem som helst inom polismyndigheten har tillgång till? Hur länge ligger detta sparat? Vem ser och kommer åt det?
Citera
2024-03-30, 20:14
  #3
Medlem
Hade jag haft paranoia att ens telefon var buggad, och att allt är avlyssnat, för att testa är det väl bara prata om olagligheter, för att se om det händer något. Hitta på något alltså, prata om platser, tider, händelser, pengar hittepå-personer, dyker inte polisen upp på den platsen så är väl mobilen clean
Citera
2024-03-30, 20:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf-1337
Tidigare har ju iPhone varit säkrare men är väl inte så numer?
Haha nej. Det är det knappast.

https://arstechnica.com/information-...archer-claims/
https://techcrunch.com/2023/10/27/ap...ure-for-years/
https://techxplore.com/news/2023-10-...e-spectre.html

Vill du ha någon form av säkerhet på mobilen är GrapheneOS på en Pixel 8 det enda rimliga alternativet.
Citera
2024-03-30, 20:49
  #5
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Läs på om spionprogrammet pegasus, snuten kör med den .
Citera
2024-03-30, 21:40
  #6
Medlem
iPhone är så säkra så sånt förekommer inte 😊
Citera
2024-03-31, 07:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
iPhone är så säkra så sånt förekommer inte 😊

Haha. Då kan vi släppa det.

Det finns nog ett och annat sätt. Vet inte så mycket om pegasus som nämndes tidigare, men vet att det funnits någon ios-RAT förr om åren iallafall. Säkerhetsbrister i ios lappar man ju ständigt och ett hyfsat enkelt sätt att komma åt data är ju att attackera någons icloud-konto. Man borde kunna se inloggade enheter?

På luren kan du ju t ex kolla installerade certifikat, vad du accepterat när du installerat gratisappar, om luren är jailbreakad, hur datatrafiken ser ut och batterikonsumtion. Jag tror inte att man ska vara så naiv när det kommer till IOS. Krypterade appar är ju inte alltid så säkra heller, som vi sett. Du ska helt enkelt inte skriva alla dina hemligheter i en telefon öht.

Om du har vänner som ställer till det för sig får väl det stå för dom?
Citera
2024-03-31, 09:15
  #8
Medlem
En av dom vännerna som jag pratar om är ju som sagt lite kriminell. Han fick ett brev att han varit avlyssnad under 6mån eller om det var mer. Han har garanterat pratat om både droger och stölder men i liten skala. En småtjuv.
I brevet stod det att han inte var misstänkt för något. Förmodligen ville de åt någon tyngre.
Citera
2024-03-31, 10:56
  #9
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf-1337
Enligt nya lagar så får polisen lyssna på samtal samt spionera på personer som inte är kriminella eller ens misstänkta för brott.

Detta självklart för personen de lyssnar på kan vara i kontakt med kriminella.

Jag har ett antal vänner som är på lite fel sida av lagen som jag dock försöker hålla mig borta från. Men ibland pratar man på telefon mm och diskuterar diverse saker.

Jag är förmodligen ute och cyklar nu men när jag köpte min telefon i butiken gick säljaren iväg för att installera skärmskyddet. Han öppnade alltså inte förseglingen framför mig.
Han skulle då kunnat ge mig en telefon som i förväg är buggad med spionprogram.

Det jag undrar är om man på nåt sätt kan se om ens iPhone är buggad?

Tidigare har ju iPhone varit säkrare men är väl inte så numer?
Talade du om för säljaren att du har kompisar som sysslar med olagligheter?

Om så inte var fallet, vad får dig att tro att just DU är bland det intressantaste som hänt Sverige att man måste installera nåt skräp på just din telefon där och då?
Citera
2024-03-31, 14:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf-1337
En av dom vännerna som jag pratar om är ju som sagt lite kriminell. Han fick ett brev att han varit avlyssnad under 6mån eller om det var mer. Han har garanterat pratat om både droger och stölder men i liten skala. En småtjuv.
I brevet stod det att han inte var misstänkt för något. Förmodligen ville de åt någon tyngre.
Begår man papperslösheter såsom att sälja droger borde man inte göra det på en Iphone.

Som nämnts ovan, det finns sätt. Speciellt med tanke på hur populär Iphone är, hur osäkert iOS är jämfört med alternativen.
Citera
2024-04-01, 08:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Talade du om för säljaren att du har kompisar som sysslar med olagligheter?

Om så inte var fallet, vad får dig att tro att just DU är bland det intressantaste som hänt Sverige att man måste installera nåt skräp på just din telefon där och då?

Nej självklart inte.. men jag tycker det känns ganska olustigt att han öppnar och utan att jag ser och kommer tillbaka med en kartong och telefon separat.
Han kan ju gjort de för egen vinning också.

I efterhand skulle jag nog sagt att jag vill att han öppnar och sätter på skyddet framför mig.
Citera
2024-04-01, 09:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Begår man papperslösheter såsom att sälja droger borde man inte göra det på en Iphone.

Som nämnts ovan, det finns sätt. Speciellt med tanke på hur populär Iphone är, hur osäkert iOS är jämfört med alternativen.

Mjo men jag tycker det är konstigt att han som är kriminell. (Lever på det) inte blev misstänkt för något. Visserligen jobbade han fortfarande vanligt delvis på den tiden
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback