• 1
  • 2
2024-03-31, 11:21
Medlem
jhon bickles avatar
Ja det är ett faktum, tom donken är dyrare än i Sverige.
Jag får dock inte ihop det med polackernas lönebild för den är väl något lägre vilket väl är en anledning till att dom åker till Tyskland/Sverige och jobbar inom bygg?
Citera
2024-03-31, 11:53
Avstängd
Delar inte din bild.

Öl i polen i butik från 4-6kr för ett vanligt märke.
Kyckling 30kr/kg
Nöt 40kr/kg
Limpa bröd 10-15kr
Citera
2024-03-31, 12:21
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Delar inte din bild.

Kyckling 30kr/kg
Nöt 40kr/kg
Limpa bröd 10-15kr

Kebab med bröd 26 zloty, cola till det (33 cl) 6 zloty. En zloty nu är ca 2,71. En cola på Netto samma pris...
En chipspåse lays Carrefour 9 zloty..

Något som inte stämmer, är i Gdansk iofs
Citera
2024-03-31, 13:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Kebab med bröd 26 zloty, cola till det (33 cl) 6 zloty. En zloty nu är ca 2,71. En cola på Netto samma pris...
En chipspåse lays Carrefour 9 zloty..

Något som inte stämmer, är i Gdansk iofs

26 zloty för en kebab med bröd är dyrt som fan. Men som du säger så är Gdansk, Krakow och warsawa, sopot dyrare (sopot dyrast)…

Utanför storstäderna så är det mycket billigare, dock inte tänkt på prisskillnader på biedronka i de olika städer.. Men jag brukar va utanför storatäderna och där är det billigare iaf
Citera
2024-03-31, 14:49
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
26 zloty för en kebab med bröd är dyrt som fan. Men som du säger så är Gdansk, Krakow och warsawa, sopot dyrare (sopot dyrast)…

Utanför storstäderna så är det mycket billigare, dock inte tänkt på prisskillnader på biedronka i de olika städer.. Men jag brukar va utanför storatäderna och där är det billigare iaf

Du tycker 70kr är dyrt?
Citera
2024-03-31, 15:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Du tycker 70kr är dyrt?

Ja i jämförelse med övriga Polen.
Citera
2024-03-31, 16:50
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Ja det är ett faktum, tom donken är dyrare än i Sverige.
Jag får dock inte ihop det med polackernas lönebild för den är väl något lägre vilket väl är en anledning till att dom åker till Tyskland/Sverige och jobbar inom bygg?
Det kan variera en hel del. Jag skulle nog säga att det varierar mycket mer med priser i Polen när det gäller mat och öl och restaurang beroende på var man befinner sig. Här i Sverige varierar det ju lite ort från ort men det är ju inga jätteskillnader. Kommer du ut till mindre städer i Polen är det ofta mycket billigare. Sen är Gdansk rätt dyrt i förhållande till övriga landet. När det gäller Warszawa och Krakow så ska man självklart ducka de värsta turistfällorna, precis som man alltid ska göra.
Citat:
Delar inte din bild.

Kyckling 30kr/kg
Nöt 40kr/kg
Limpa bröd 10-15kr
Jag instämmer nog rätt bra i den prisbilden du uppger. Något dyrare i de större städerna, men det går oftast att hitta ställen med bra pris. Jag brukar hamna på 10-15 kr för en halvliters öl, men jag vill ha lite speciella märken när jag handlar där.

Går man ut kan en stor öl kosta allt från runt 15 kr till 35 kr. Jag tycker det brukar hamna runt 20-25 kr för öl på fat om man vill ha något specifikt.
Citera
2024-03-31, 17:01
Avstängd
Sensiseedss avatar
Citat:
Delar inte din bild.

Kyckling 30kr/kg
Nöt 40kr/kg
Limpa bröd 10-15kr

Ouf dessa priser är man ju uppväxt i Sverige med men efter 2010 nån gång började det förfalla med matpriser.
Citera
2024-03-31, 17:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det kan variera en hel del. Jag skulle nog säga att det varierar mycket mer med priser i Polen när det gäller mat och öl och restaurang beroende på var man befinner sig. Här i Sverige varierar det ju lite ort från ort men det är ju inga jätteskillnader. Kommer du ut till mindre städer i Polen är det ofta mycket billigare. Sen är Gdansk rätt dyrt i förhållande till övriga landet. När det gäller Warszawa och Krakow så ska man självklart ducka de värsta turistfällorna, precis som man alltid ska göra.

Jag instämmer nog rätt bra i den prisbilden du uppger. Något dyrare i de större städerna, men det går oftast att hitta ställen med bra pris. Jag brukar hamna på 10-15 kr för en halvliters öl, men jag vill ha lite speciella märken när jag handlar där.

Går man ut kan en stor öl kosta allt från runt 15 kr till 35 kr. Jag tycker det brukar hamna runt 20-25 kr för öl på fat om man vill ha något specifikt.

Precis, man får väl en tyskie för typ 20kr på de flesta barer och den går väl på typ 6-7kr i butik

Citat:
Ursprungligen postat av Sensiseeds
Ouf dessa priser är man ju uppväxt i Sverige med men efter 2010 nån gång började det förfalla med matpriser.

Härliga priser i polen, flyger man dit med ryanair kostar det typ 200kr enkel väg.

Brukar dock bila så man kan köpa med sig en massa godsaker hem
Citera
2024-03-31, 17:38
Medlem
Kanske är alla EU-stöd som tryckt dem ovanför vattenytan!
Citera
2024-03-31, 17:41
Avstängd
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken.08
Kanske är alla EU-stöd som tryckt dem ovanför vattenytan!

Japp eller så är det för Sverige och dess valuta mer och mer faller ihop som ett korthus.
Men det är det få politiker som vågar prata om.

Men annars delar jag er i trådens åsikter. Polen och dess invånare är otroligt trevliga. Maten mycket god.
Språket har blivit bättre än det var för 20 år sedan. Numera kan de flesta yngre prata.
Dessutom skitgod öl.

Men sorgligt att läsa vi nu inte längre har ens ekonomi att semestra i Polen.
Citera
2024-03-31, 18:15
Medlem
datalogs avatar
Beror nog på att kronan har tappat rejält mot zlotyn:
https://www.xe.com/currencycharts/?f...o=SEK&view=10Y
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto