Citat:
Ursprungligen postat av
jhon bickle
Ja det är ett faktum, tom donken är dyrare än i Sverige.
Jag får dock inte ihop det med polackernas lönebild för den är väl något lägre vilket väl är en anledning till att dom åker till Tyskland/Sverige och jobbar inom bygg?
Det kan variera en hel del. Jag skulle nog säga att det varierar mycket mer med priser i Polen när det gäller mat och öl och restaurang beroende på var man befinner sig. Här i Sverige varierar det ju lite ort från ort men det är ju inga jätteskillnader. Kommer du ut till mindre städer i Polen är det ofta mycket billigare. Sen är Gdansk rätt dyrt i förhållande till övriga landet. När det gäller Warszawa och Krakow så ska man självklart ducka de värsta turistfällorna, precis som man alltid ska göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Har2meterkuk
Delar inte din bild.
Öl i polen i butik från 4-6kr för ett vanligt märke.
Kyckling 30kr/kg
Nöt 40kr/kg
Limpa bröd 10-15kr
Jag instämmer nog rätt bra i den prisbilden du uppger. Något dyrare i de större städerna, men det går oftast att hitta ställen med bra pris. Jag brukar hamna på 10-15 kr för en halvliters öl, men jag vill ha lite speciella märken när jag handlar där.
Går man ut kan en stor öl kosta allt från runt 15 kr till 35 kr. Jag tycker det brukar hamna runt 20-25 kr för öl på fat om man vill ha något specifikt.