Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-31, 11:34
  #1
Medlem
Hej,

Jag hjälpen en nära vän till mig att se över hens pensionssparande. Just nu har personen placerat ca. 800tkr i en enda fond, Skandia Sverige Exponering.

Jag tänkte förbättra diversifieringen och göra portföljen med mer bredd men även se till att bevara kapitalet.

Jag tänkte någonstans i stil med 50% aktier och 50% räntefonder, då personen planerar att ta ut pengarna inom 2-3år.

Aktiefonder har jag bra koll på… Men jag har inte så bra koll på just räntefonder… jag tänker att vi vill få med följande två byggstenar:

En fond i en valutasäkrad korträntefond med kort duration (<1år) och låg kreditrisk
En valutasäkrad mix-räntefond med en duration på ca. 4år med låg kreditrisk
Personen har sitt IPS konto på Skandiabanken. Därav begränsat utbud av räntefonder att välja mellan. Här är några med förvaltningsavgift < 0.5%:

Spiltan Ränta Sverige
Skandia Kortränta
Schroder EUR Liquidity
Carnegie Likviditet
Skandia Obligation
Skandia Realränta
Norron Sustainable Preserve
Spiltan Högränta
Lannebo High Yield

Skulle någon kunna ge förslag på 1-2st räntefonder som passar bra ihop och agerar som “krockkudde” skulle jag vara väldigt tacksam…

Här är länken till Skandias fondlista:
https://www.skandia.se/spara-pension...nder/fondlista


50% Aktiefonder tänker jag:
Globalfond 35%
Sverigefond 10%
Tillväxtfond 5%
Räntefonder???

Tacksam för er feedback

Vänligen
Skychi
Citera
2024-03-31, 12:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Hej,

Jag hjälpen en nära vän till mig att se över hens pensionssparande. Just nu har personen placerat ca. 800tkr i en enda fond, Skandia Sverige Exponering.

Jag tänkte förbättra diversifieringen och göra portföljen med mer bredd men även se till att bevara kapitalet.

Jag tänkte någonstans i stil med 50% aktier och 50% räntefonder, då personen planerar att ta ut pengarna inom 2-3år.

Aktiefonder har jag bra koll på… Men jag har inte så bra koll på just räntefonder… jag tänker att vi vill få med följande två byggstenar:

En fond i en valutasäkrad korträntefond med kort duration (<1år) och låg kreditrisk
En valutasäkrad mix-räntefond med en duration på ca. 4år med låg kreditrisk
Personen har sitt IPS konto på Skandiabanken. Därav begränsat utbud av räntefonder att välja mellan. Här är några med förvaltningsavgift < 0.5%:

Spiltan Ränta Sverige
Skandia Kortränta
Schroder EUR Liquidity
Carnegie Likviditet
Skandia Obligation
Skandia Realränta
Norron Sustainable Preserve
Spiltan Högränta
Lannebo High Yield

Skulle någon kunna ge förslag på 1-2st räntefonder som passar bra ihop och agerar som “krockkudde” skulle jag vara väldigt tacksam…

Här är länken till Skandias fondlista:
https://www.skandia.se/spara-pension...nder/fondlista


50% Aktiefonder tänker jag:
Globalfond 35%
Sverigefond 10%
Tillväxtfond 5%
Räntefonder???

Tacksam för er feedback

Vänligen
Skychi

För det första när du säger ta ut om 2-3 år. Menar du då att man tar ut rubbet på ett bräde eller är det när man börjar ta ut pengarna? Och om det är det sistnämnda så bör man ta höjd för vilken period man har tänkt sig ta ut pengarna.

Vad gäller räntefond så gäller det att hitta fonder med låga avgifter, och med låga avgifter så menar jag låga avgifter. Räntebärande drar ju inte in några gigantiska belopp i avkastning (isht nu) och det är ju rätt synd om avgifterna skulle äta upp för mycket av vad lilla avkastning man kan få.

Därför går räntefonder i utländska valutor bort såvitt jag har kunnat hitta.

En annan taktik som jag använder är att sprida durationen så att man får en jämn fördelning av durationer upp till sparhorisonten. Detta för att minska risken för att ränteändringar stör avkastningen. Min tanke är att om jag hade kunnat spara direkt i räntebärande så skulle jag kunnat hålla papprena tills de löper ut och bli "garanterad" utlovad avkastning.

Om allt skall tas ut om två-tre år så skulle jag rekommendera rätt mycket räntebärande och rätt mycke korta räntor där.
Citera
2024-03-31, 12:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
För det första när du säger ta ut om 2-3 år. Menar du då att man tar ut rubbet på ett bräde eller är det när man börjar ta ut pengarna? Och om det är det sistnämnda så bör man ta höjd för vilken period man har tänkt sig ta ut pengarna.

Vad gäller räntefond så gäller det att hitta fonder med låga avgifter, och med låga avgifter så menar jag låga avgifter. Räntebärande drar ju inte in några gigantiska belopp i avkastning (isht nu) och det är ju rätt synd om avgifterna skulle äta upp för mycket av vad lilla avkastning man kan få.

Därför går räntefonder i utländska valutor bort såvitt jag har kunnat hitta.

En annan taktik som jag använder är att sprida durationen så att man får en jämn fördelning av durationer upp till sparhorisonten. Detta för att minska risken för att ränteändringar stör avkastningen. Min tanke är att om jag hade kunnat spara direkt i räntebärande så skulle jag kunnat hålla papprena tills de löper ut och bli "garanterad" utlovad avkastning.

Om allt skall tas ut om två-tre år så skulle jag rekommendera rätt mycket räntebärande och rätt mycke korta räntor där.


Hej,

Tack för dina bra tips. Planen är att börja ta ut pengarna om 2-3år. För att sedan ta ut under 5 till 10 års period.

Ok. Som kort räntefod har jag hittat Skandia Kortränta som finns på Skandiabankens hemsida. Jag skulle vilja kombinera denna med någon räntefond med längre duration.

Har du förslag på någon fond som skulle passa i detta ändamål som finns att välja på Skandiabanken?

Jag tänker:
Skandia kortränta 25%
Spiltan Högränta 25%



Vänligen
Skychi
__________________
Senast redigerad av Skychi 2024-03-31 kl. 12:24.
Citera
2024-03-31, 13:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Hej,

Tack för dina bra tips. Planen är att börja ta ut pengarna om 2-3år. För att sedan ta ut under 5 till 10 års period.

Ok. Som kort räntefod har jag hittat Skandia Kortränta som finns på Skandiabankens hemsida. Jag skulle vilja kombinera denna med någon räntefond med längre duration.

Har du förslag på någon fond som skulle passa i detta ändamål som finns att välja på Skandiabanken?

Jag tänker:
Skandia kortränta 25%
Spiltan Högränta 25%



Vänligen
Skychi

Jag antar att du kan ha begränsningar på vilka fonder som finns tillgängliga där, men jag använder:
  • Swedbank räntefond kort a, AMF Räntefond kort
  • Spiltan Räntefond Sverige
  • AMF Räntefond lång
  • Handelsbanken realränte (A1 SEK)

Fritt från minnet vad gäller sortering på duration. Jag har övervikt på korta för att detta konto funkar som buffert. Vad gäller Spiltan Högränta kommer jag inte ihåg om jag aktivt valde bort av någon anledning. Vad gäller duration så skulle jag nog för din del vikta ned de längsta durationerna en aning eftersom det bara är tillämpligt för den del som skall hålla mot slutet (för att så småningom trappa ner de längre durationerna när det närmar sig slutet av uttagsperioden).

Vad gäller fördelning av ränta vs aktier så brukar man ju som tumregel säga 10% aktier per år tills pengarna skall användas. Det skulle innebära 25% för den del som tas ut om 2-3 år, men 100% för den del som tas ut om 10år. Så kanske 60% aktier till att börja med och sen successivt minska andelen med tiden.
Citera
2024-03-31, 14:53
  #5
Medlem
OtherBarrys avatar
Du kan använda AP7s fördelning mellan aktier och räntor beroende på ålder som en fingervisning.

https://www.pensionsmyndigheten.se/ap7-safa
Citera
2024-03-31, 17:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Hej,

Jag hjälpen en nära vän till mig att se över hens pensionssparande. Just nu har personen placerat ca. 800tkr i en enda fond, Skandia Sverige Exponering.

Jag tänkte förbättra diversifieringen och göra portföljen med mer bredd men även se till att bevara kapitalet.

Jag tänkte någonstans i stil med 50% aktier och 50% räntefonder, då personen planerar att ta ut pengarna inom 2-3år.

Aktiefonder har jag bra koll på… Men jag har inte så bra koll på just räntefonder… jag tänker att vi vill få med följande två byggstenar:

En fond i en valutasäkrad korträntefond med kort duration (<1år) och låg kreditrisk
En valutasäkrad mix-räntefond med en duration på ca. 4år med låg kreditrisk
Personen har sitt IPS konto på Skandiabanken. Därav begränsat utbud av räntefonder att välja mellan. Här är några med förvaltningsavgift < 0.5%:

Spiltan Ränta Sverige
Skandia Kortränta
Schroder EUR Liquidity
Carnegie Likviditet
Skandia Obligation
Skandia Realränta
Norron Sustainable Preserve
Spiltan Högränta
Lannebo High Yield

Skulle någon kunna ge förslag på 1-2st räntefonder som passar bra ihop och agerar som “krockkudde” skulle jag vara väldigt tacksam…

Här är länken till Skandias fondlista:
https://www.skandia.se/spara-pension...nder/fondlista


50% Aktiefonder tänker jag:
Globalfond 35%
Sverigefond 10%
Tillväxtfond 5%
Räntefonder???

Tacksam för er feedback

Vänligen
Skychi
Finns ingen som helst anledning överhuvudtaget att välja 50/50 fondportfölj över traditionell förvaltning. Skandia har en av de bästa. Om han ska ta ut pengarna om några få år är det kanske inte fonder han ska ha utan kanske är mer vettigt att säkra upp kapitalet i trad och gömma sig bakom konsolideringsgraden.

EDIT: är det en IPS? I så fall glöm allt jag skrev, han kan ju inte ha trad i en IPS.
__________________
Senast redigerad av ChiLLon 2024-03-31 kl. 17:54.
Citera
2024-04-02, 10:45
  #7
Moderator
RostigHinks avatar
Jag har gjort som så att det som ska tas ut närmaste 3 åren ligger i räntefond. Om jag räknar med att leva 15 år till så lägger jag 3/15 eller 20% i ränta och räknar om årligen.
Citera
2024-04-02, 21:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag har gjort som så att det som ska tas ut närmaste 3 åren ligger i räntefond. Om jag räknar med att leva 15 år till så lägger jag 3/15 eller 20% i ränta och räknar om årligen.
Bättre med traditionell förvaltning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback