Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 12:26
  #1
Medlem
Hej allihopa. Min pappa gick bort för några år sedan och han hade ett stort intresse i andra världskriget som resulterade i en samling av hundratals böcker på ämnet. Vi försöker sakta rensa ut efter honom och det är dags att säga adjö till alla dessa böcker.

Min fråga är - var kan jag skänka bort eller sälja böckerna? Eftersom det rör sig om en sådan stor samling vill jag inte bara lämna av hos valfri välgörenhetsorganisation där dom skulle stå och damma på någon hylla. Finns det någon förening eller forum som skulle ha ett intresse av dom? Böckerna är mestadels på svenska men en del på engelska.

Tacksam för svar.
Citera
2024-04-01, 12:29
  #2
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Skriv ned alla titlar och en del bilder och lägg ut på Tradera för auktion .

Kan få en bra slant
Citera
2024-04-01, 12:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikasz
Hej allihopa. Min pappa gick bort för några år sedan och han hade ett stort intresse i andra världskriget som resulterade i en samling av hundratals böcker på ämnet. Vi försöker sakta rensa ut efter honom och det är dags att säga adjö till alla dessa böcker.

Min fråga är - var kan jag skänka bort eller sälja böckerna? Eftersom det rör sig om en sådan stor samling vill jag inte bara lämna av hos valfri välgörenhetsorganisation där dom skulle stå och damma på någon hylla. Finns det någon förening eller forum som skulle ha ett intresse av dom? Böckerna är mestadels på svenska men en del på engelska.

Tacksam för svar.

Släpp det sentimentala och inse att de flesta använder internet när det kommer till att inhämta fakta och kunskap. När jag växte upp var det nästan en statussymbol att ha NE hemma i bokhyllan, vem sjutton skulle få för sig att ha det idag? Misstänker du att någon bok kan vara värdefull ska du självklart kolla upp det men annars är det vettigaste att skänka dom till välgörenhet. Då får de stackare som har ett intresse men kanske inte internet en lite mer meningsfull tillvaro.

Att du skulle hitta en förening som skulle vara intresserade är inte så troligt, föreningar och dylikt brukar trots allt samla folk som redan har. Tradera är en möjlighet, men då ska du räkna md att packa och skicka iväg böcker som du i bästa fall lyckats sälja för en femma.
Citera
2024-04-01, 12:50
  #4
Medlem
Beror så klart helt på vad det är för nåt. En Antony Beevor-pocket är ju bara att hiva i sopen men det kanske finns nåt mer spännande där. Googla nån av de mer udda grejerna så får du väl en vink.
Citera
2024-04-01, 12:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Släpp det sentimentala och inse att de flesta använder internet när det kommer till att inhämta fakta och kunskap. När jag växte upp var det nästan en statussymbol att ha NE hemma i bokhyllan, vem sjutton skulle få för sig att ha det idag? Misstänker du att någon bok kan vara värdefull ska du självklart kolla upp det men annars är det vettigaste att skänka dom till välgörenhet. Då får de stackare som har ett intresse men kanske inte internet en lite mer meningsfull tillvaro.

Att du skulle hitta en förening som skulle vara intresserade är inte så troligt, föreningar och dylikt brukar trots allt samla folk som redan har. Tradera är en möjlighet, men då ska du räkna md att packa och skicka iväg böcker som du i bästa fall lyckats sälja för en femma.

Tänker du att folk som har historia som intresse inte läser böcker utan håller sig till nätet?
Citera
2024-04-01, 12:57
  #6
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikasz
Hej allihopa. Min pappa gick bort för några år sedan och han hade ett stort intresse i andra världskriget som resulterade i en samling av hundratals böcker på ämnet. Vi försöker sakta rensa ut efter honom och det är dags att säga adjö till alla dessa böcker.

Min fråga är - var kan jag skänka bort eller sälja böckerna? Eftersom det rör sig om en sådan stor samling vill jag inte bara lämna av hos valfri välgörenhetsorganisation där dom skulle stå och damma på någon hylla. Finns det någon förening eller forum som skulle ha ett intresse av dom? Böckerna är mestadels på svenska men en del på engelska.

Tacksam för svar.
Plocka ut rariteter och de som är förstautgåvor. Kolla upp dem på Abe Books för att få en rudimentär uppfattning om vad de är värda.

Dessa avvaktar du med att sälja.

Sedan skapar du ett konto på Tradera med ett namn som tydliggör att det är andra världskrigetlitterratur du säljer.

Sedan lägger du upp böckerna med bra bilder. En på framsidan, en på sidan med tryckår och utgåva.

Böcker som inte är speciella på något vis lägger du upp utan auktion och bara med sälj-knapp. Orkar du kan du sortera in olika böcker om exakt samma ämne eller kampanj i grupper om fem-sex och sälja dem i grupp så blir du av med alla även om det är en som folk vill ha.

Låt auktionerna vara två veckor på de böcker som du tror att du kan få ut något mer för.

Vill du inte hålla på så lägg upp hela samlingen på Tradera med auktion och sätt ett lågt utropspris så deras algoritmer hjälper dig att synas hos alla som är intresserade.

Hur många böcker är det? Många tusen eller bara några hundra?

Notera dock att om han var en seriös samlare kan det finnas enskilda böcker eller blad som är värda väldigt mycket. Sålde en enskild bok förrförra veckan för 7565:- på Tradera, exempelvis.
Citera
2024-04-01, 13:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikasz
Hej allihopa. Min pappa gick bort för några år sedan och han hade ett stort intresse i andra världskriget som resulterade i en samling av hundratals böcker på ämnet. Vi försöker sakta rensa ut efter honom och det är dags att säga adjö till alla dessa böcker.

Min fråga är - var kan jag skänka bort eller sälja böckerna? Eftersom det rör sig om en sådan stor samling vill jag inte bara lämna av hos valfri välgörenhetsorganisation där dom skulle stå och damma på någon hylla. Finns det någon förening eller forum som skulle ha ett intresse av dom? Böckerna är mestadels på svenska men en del på engelska.

Tacksam för svar.
Jag har sålt gamla böcker på Bokbörsen. Du kan där söka fram titlar för att se vad du kan få för dem. Sedan skapar du dig ett eget konto och lägger ut dina böcker.
https://www.bokborsen.se/
Citera
2024-04-01, 13:32
  #8
Medlem
Glostrups avatar
Nu när 20, 30 och 40-talisterna är döda eller håller på att dö av så flödar marknaden över av personliga boksamlingar, framförallt i ämnet historia och världskrigen. Det kan finnas pärlor, men mest troligt är det ingen som vill ha den överväldigande majoriteten av böckerna. Antikvariaten tar inte emot, boksamlare är sällsynta och kräsna, och nästan ingen Svensson köper böcker längre. Det är väldigt svårt att bli av med böcker från dödsbon idag.

Det är mycket jobb med att gräva fram vad som är värdefullt och vad som inte är det, men det kan förstås vara värt det. Tyvärr delar du detta problem med en massa kvarlevande, och det tråkigaste av allt är att hundratusentals oersättliga böcker kommer att slängas och förstöras under detta århundrade. Böckerna kanske inte har ett värde, men de kommer heller aldrig att tryckas igen.
Citera
2024-04-01, 14:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tänker du att folk som har historia som intresse inte läser böcker utan håller sig till nätet?

Nej, men intresseföreningar tenderar att ofta ha litteratur så att det räcker och blir över. Tror även att det är lätt att värdera saker man ärvt betydligt högre än vad som egentligen är rimligt. Jag själv har i princip en komplett samling av Nordisk kriminalkrönika sen tidigt 70-tal som egentligen bara står och dammar. Visst enstaka band skulle väl gå att kränga iväg, men skulle jag vilja bli av med alla skulle styckpriset bli försumbart. Faktum är hur vi än vrider och vänder på det att folk använder nätet till det mesta nuförtiden.

Ska kanske säga att det mest logiska i ts fall vore att kolla med en bokhandlare vad det kan handla om för värden och sedan ta beslutet om vad han ska göra. Känns lite korkat att säga att han ska skänka bort böckerna för att sedan upptäcka att flera av dom är rariteter. Då är säkert föreningar intresserade också men då får man ju kontakta dom först och kolla. Min känsla är dock att intresset kan vara svalt då böcker tar plats och lokaler är dyra.
Citera
2024-04-01, 14:22
  #10
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikasz
Hej allihopa. Min pappa gick bort för några år sedan och han hade ett stort intresse i andra världskriget som resulterade i en samling av hundratals böcker på ämnet. Vi försöker sakta rensa ut efter honom och det är dags att säga adjö till alla dessa böcker.

Min fråga är - var kan jag skänka bort eller sälja böckerna? Eftersom det rör sig om en sådan stor samling vill jag inte bara lämna av hos valfri välgörenhetsorganisation där dom skulle stå och damma på någon hylla. Finns det någon förening eller forum som skulle ha ett intresse av dom? Böckerna är mestadels på svenska men en del på engelska.

Tacksam för svar.
Jag håller på och säljer av böcker på liknande sätt. Det första problemet är att det går jäkligt trögt. Intresset för historieböcker är inte så stort som man kunde tro.

Det andra är att det knappt är värt besväret. Fota böckerna, väga dem, mäta dem, kolla igenom dem efter skador, beskriva dem, lägga upp annonser, sedan packa och skicka dem. Allt tar tid och timpenning blir mycket låg.

Det tredje är att folk är väldigt dåliga på att betala för sig.
Citera
2024-04-01, 15:42
  #11
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikasz
Hej allihopa. Min pappa gick bort för några år sedan och han hade ett stort intresse i andra världskriget som resulterade i en samling av hundratals böcker på ämnet. Vi försöker sakta rensa ut efter honom och det är dags att säga adjö till alla dessa böcker.

Min fråga är - var kan jag skänka bort eller sälja böckerna? Eftersom det rör sig om en sådan stor samling vill jag inte bara lämna av hos valfri välgörenhetsorganisation där dom skulle stå och damma på någon hylla. Finns det någon förening eller forum som skulle ha ett intresse av dom? Böckerna är mestadels på svenska men en del på engelska.

Tacksam för svar.

Kolla med något bibliotek om det finns intresse, om det är en stor och sammanhållen samling. Som gåva då så klart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback