Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-01, 14:59
  #1
Medlem
Jag går igenom en väldigt tuff tid då min andra halva - sedan 6 år blivit väldigt sjuk och väntar på en transplantation. Det går fort nedåt och i dagsläget ser det inte så bra ut tyvärr
Jag går runt med ångest hela dagarna som emellanåt bryter ut i panikångestattacker.
Jag får inte i mig mat och kan inte sova.
Har nog sovit i genomsnitt två timmar per natt i minst en vecka nu.

Är det ens lönt att gå till en läkare och försöka få något lugnande utskrivet. Har atarax som jag tar men det hjälper inte alls.
Jag vill inte få något antidepressivt då jag inte anser mig deprimerad - behöver mer en kortsiktig lösning?!
Ogillar att öppna mig för främlingar så vill heller inte gå i "onödan"
Nån som har lite insyn i hur det funkar ?!
Citera
2024-04-01, 15:10
  #2
Avstängd
Jango-fetts avatar
Ja det är typ atarax och liknande allergimediciner man får utskrivet tyvärr. Det du skulle behöva är benso men sånt skriver de inte ut.

Gå till bolaget och köp lite vin som du kan lugna nerverna med
Citera
2024-04-01, 15:35
  #3
Medlem
triptykens avatar
Nej dom kan skriva ut tyngre men undviker saker som benso av en massa bra orsaker. Vilket lämnar SSRi på kartan (du behöver inte vara specifikt deprimerad utan det kan vara för ångest).

Självklart är ju att dom faktiskt ska användas dagligen så inte vad du behöver men steget ner från det är just atarax som ju är mer som att ta en extra kopp the på kvällen.

Ett sätt som kan funka är träning när du känner dig tyngd litet extra. Jag tar ju ssri men när det blir extra jobbigt så tar jag mig till mitt hyresgästföreningsgym och lyfter tunga saker. Det tar genuint udden av en massa kassa saker. Kanske på det atarax efteråt? Är ju verkligen inte en perfekt eller quick fix men... Kanske?
Citera
2024-04-01, 16:49
  #4
Moderator
Lapapps avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2024-04-01, 23:22
  #5
Medlem
Testa Mirtazapin. Det är en antidepp men mer direktverkande, tas på kvällen och hjälper sömnen.
Citera
2024-04-02, 08:05
  #6
Medlem
Muppetys avatar
Atarax (samt dess "syskon" Lergigan och Theralen) är väl lugnande, men inte ångestdämpande.

Be om Sobril, Oxascand heter det kanske numera, har du tur så får du en liten dos, så länge du inte är missbrukare, som förhoppningsvis hjälper. Tror inte någon sätter in nått starkare så som Xanor eller Stesolid idag.

Men idag gillar verkligen (läs; är avlönade av läkemedelsbolagen) läkarna att skriva ut SSRI mot ångest också o påstå att den hjälper. Men den hjälper långt ifrån alla i.a.f.
Citera
2024-04-02, 12:33
  #7
Medlem
Det mesta av värde är väl redan sagts här. Bidrar endast med lite kompletterande info. När jag själv hamnat i riktigt ångestfyllda perioder så har jag fått atarax, lergigan och oxascand utskrivet med uppmaningen att i första hand ta atarax och lergigan. Tycker det är en rimlig hållning eftersom om det funkar med anithistaminer så är det väl kanske bra..
I de doser man ofta tar atarax har jag inte själv märkt något ångestdämpande effekt och en kvinnlig vän på knappt 50 kg var tvungen att ta 6 tabletter innan det gav någon effekt alls för henne. Min mamma använde atarax och lergigan mot pollenallergi förr i tiden så det säger väl något om det hela.

Om det är ok att vara seg större delen av dagarna är som nämnts mirtazapin bra att sova på även på en liten dos (7.5mg). Den kan för vissa också ha bieffekten att man blir sugen på att äta och just i ett fall som det du beskriver kan väl den bieffekten vara bra.
Hoppas du har en bra läkare som är mogen nog att förstå när olika mediciner är adekvata! Lycka till!
Citera
2024-04-05, 01:11
  #8
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie2473
Jag går igenom en väldigt tuff tid då min andra halva - sedan 6 år blivit väldigt sjuk och väntar på en transplantation. Det går fort nedåt och i dagsläget ser det inte så bra ut tyvärr
Jag går runt med ångest hela dagarna som emellanåt bryter ut i panikångestattacker.
Jag får inte i mig mat och kan inte sova.
Har nog sovit i genomsnitt två timmar per natt i minst en vecka nu.

Är det ens lönt att gå till en läkare och försöka få något lugnande utskrivet. Har atarax som jag tar men det hjälper inte alls.
Jag vill inte få något antidepressivt då jag inte anser mig deprimerad - behöver mer en kortsiktig lösning?!
Ogillar att öppna mig för främlingar så vill heller inte gå i "onödan"
Nån som har lite insyn i hur det funkar ?!

Buspiron kombinerat med melatonin på kvällen innan läggdags kan vara intressant. Ångestdämpande effekt ses efter 2 veckor. Kombinationen ihop med melatonin ger antidepressiv effekt (även om det inte är aktuellt i ditt fall kan det nog ge okej effekt ändå) samtidigt får du in lite hjälp med sömnen.

Att få utskrivet Oxascand (oxazepam) är inte omöjligt, det är en mild bensodiazepin som kan vara intressant i ditt fall. Eftersom du provat Atarax med dålig effekt innan och dessutom har ett patientfall där du väntar på en transplantation, så bör inte rätt läkare vara så restriktiv. Det kan föreslås att du ska testa SSRI's innan, då kan du säga att du är i en relation och absolut inte vill känna dig avtrubbad eller få sexuella biverkningar. Som patient har du alltid en rätt att säga nej till föreslagen medicinsk behandling. Läkarens jobb är då att hitta alternativ. SSRI's ska inte förskrivas hej vilt för ångestdämpning om det inte rör sig om en långt utdragen GAD. Det är idioti.

Mirtazapin i lägre doser (15 mg och mindre) ger potent hämning av H1-receptorn. Funktionen är snarlik den sedativa effekten som ses hos Atarax och fentiazinderivat. Dock är halveringstiden lång, varför många får en kraftfull hangover-effekt dagen efter som håller i sig i flera timmar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback