Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-02, 20:38
  #1
Medlem
Tjena alla sköna flashbackare!

Kan börja med att säga, handen på hjärtat, att jag verkligen har tummen mitt i handen när det kommer till elektronik. Trots detta, så tycker jag att det som jag varit med om senaste dygnen är lite märkligt.

Har en Iphone 10, för ungefär en månad/6 veckor sedan så tappade jag denna i golvet, när jag fixade med tvätten. Detta resulterade i att skärmen blev lite "flimrig" och blinkade lite i olika färger när man startade upp diverse program/processer, men själva funktionen var till 100% "som vanligt". Allt som man hade kunnat göra tidigare, kunde man även göra efteråt.

Nu till saken, i lördags kväll råkade mobilen åka i golvet återigen, efter en stund blev då skärmen helt svart. När man tryckte på knapparna på sidan, så ändrade skärmen i ljusstyrka, men ingenting annat kunde synas. Dock så hördes hela tiden ljud, precis som vanligt, tex om jag fick mail / meddelanden på SMS / messenger eller telefonsamtal. Jag kunde inte svara på dessa, eller göra något annat, då skärmen som jag tidigare sagt, var helt svart. När telefonen låg själv, kunde den dessutom göra ljud som i fall man försökte skriva meddelanden, eller liknande, alltså som om att man försökte trycka in tangenter.

I går förmiddag lämnade jag in denna på fix my iphone. Som bytte skärmen för 2000 kr, till original och snubben skickade in ett skärmskydd dessutom. Dock sa snubben att "mobilen har själv försökt logga in i den, varpå fel kod har tryckts in för många gånger så nu är den helt låst. Du får återställa den när du kommer hem". Om filerna/bilderna och apparna osv skulle finnas kvar på den efteråt, kunde han inte svara på.

Kommer hem, och googlar lite på hur man ska göra för att starta upp själva återstarten. Stod bl a "Iphone är otillgänglig". Startade upp återställningen via min dator och iTunes, varpå apple vill att jag ska kunna använda min telefon för att verifiera att min telefon är min telefon. Ni hör ju själv hur det låter, helt orimligt. När jag väljer att "jag inte har åtkomst till min telefon", får jag fylla i en kollegas nummer. Får då svaret att "om 24h kommer en kod skickas ut till hans nummer." Idag, när det hade gått 24h kommer detta mail :

"Du får ett meddelande eller ett telefonsamtal till det här numret när ditt konto är redo att återställas den 4 april 2024 kl. 14:26:15 GMT+1. Om du vill kontrollera statusen på din begäran eller tillhandahålla ytterligare information för att hjälpa till med att återställa ditt konto, besök https://iforgot.apple.com.

Om du inte har gjort den här begäran eller inte känner igen informationen här ovan, skall du omgående avbryta kontoåterställningen för att hålla ditt konto säkert.

Vänliga hälsningar

Apple‑supporten

Dvs apple-supporten har helt enkelt skjutit om tiden, med två dygn till. När jag försöker logga in på apple.com står det:

Apple‑ID
Logga inVanliga frågor
Du kan återställa ditt lösenord om 2 dagar
Har du mer information som verifierar din identitet? Om du har fått tillgång till ditt telefonnummer, din e‑postadress eller din betalningsmetod igen kan du använda dem för att nollställa ditt lösenord snabbare.

Så mailet jag fick, och infon man får när man loggar in på apple.com hänvisar i varje fall till samma tid.

Då jag aldrig varit med om liknande situation tidigare, så undrar jag, kära flashbackare, om någon annan här varit med om samma situation eller om jag helt enkelt håller på att bli scammad.

MVH och tacksam för svar/hjälp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback