Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-04, 13:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Chalmers alla dagar i veckan. Göteborgare i allmänhet är mycket öppnare och skönare än Stockholmare.

Fast det beror på. Vissa är helt dumma i huvudet. Som Stockholmare, fast med mindervärdeskomplex. Beror helt på vilka man umgås med.
Citera
2024-04-04, 14:41
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sneslywipes
Vad är det du söker genom utbildningen?

Har både läst på KTH och läst maskinteknik. Ser inga större fördelar med utbildningen i maskinteknik jämte industriell ekonomi om man ser på framtida karriär. Som ingenjör i dagens Sverige är sannolikheten stor att man blir en skrivbords-krigare hur som helst.


Överväg andra utbildningsformer om du vill studera med folk med mer erfarenhet.

Svårt att ge input på studentliv / kårverksamhet då jag är totalt ointresserad utav detta, men Stockholm alla dagar i veckan utöver de andra städerna om man bortser från studentliv. Objektivt från min sida, speciellt om du redan sitter på vettig bostad.


Det stämmer nog att alla I:are kommer klättra jättelångt i näringslivet. Jag har dock insett att jag inte är så blodtörstig att landa internships och knyta kontakter med kostymbärande konsulter som mina kursare är.

Det är inget fel med det egentligen men jag har nog sänkt mina ambitioner gällande att göra karriär. Trist att maskinare också blir skrivbords-krigare, men tbh så vill jag mest välja en linje som är lite intressant tillskillnad från indeks HR-kurser.
Citera
2024-04-04, 14:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 181kjh2
Fast det beror på. Vissa är helt dumma i huvudet. Som Stockholmare, fast med mindervärdeskomplex. Beror helt på vilka man umgås med.

lmao det är lite det jag fruktar med chalmers, att det är typ är samma som kth bara att folket har en lite mer behaglig dialekt
Citera
2024-04-04, 14:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasPelare
lmao det är lite det jag fruktar med chalmers, att det är typ är samma som kth bara att folket har en lite mer behaglig dialekt


Alltså några av de drygaste jävla idioter jag träffat har varit Göteborgare.
Rödvinsvänstern där består av människor som skryter om materiella prylar och pengar, men sedan skryter om hur de röstar vänster. Jag är själv lite vänster av äldre sorten och jag tål inte den typen av människor.
Ja, alltså jag tror man kan ha det nice både i Gbg och Sthlm. Beror helt på om man letar upp lite skönt folk osv.
Citera
2024-04-04, 21:06
  #17
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasPelare
lmao det är lite det jag fruktar med chalmers, att det är typ är samma som kth bara att folket har en lite mer behaglig dialekt

Nej, det är inte bara göteborgare på Chalmers. Det är många inflyttade.

Kårlivet är speciellt, det finns en studentförening CS som i det dolda har fingrar med i mycket på kåren. Glöm inte heller bort att Chalmers är en privat högskola.

Fundera lite över vad du egentligen gillar. Är du mest intresserad av teknik eller ekonomi-administration?

Om du är mer intresserad av teknik, välj inriktningar mot konstruktion. Senare i utbildningen kommer du att möta mer praktiska delar i laborationer. I början är det mest matematik i de flesta inriktningar. Vill du fördjupa dig i teknik och forska exjobba på högskolan och sök doktorandtjänst när du är klar.

Förr kompletterade en del färdiga civ. ing. sin utbildning mot teknik med en ekonomutbildning på Handels. Den rev många av snabbt när de var tentavana civ. ing. Det kanske är bättre än att läsa en ind. ek-utbildning som varken är det ena eller det andra.

De stora kända högskolorna KTH och Chalmers är båda bra och har bra koppling till bred forskning. Välj bara inte någon busk-högskola med nystartad civ. ing. utbildning. De brukar inte vara så välkända eller ha många studenter.

Om du skall lyckas med dina studier och ditt yrkesliv skall du nog inte lägga ned så mycket tid på fester och studentliv. Koncentrera dig på studier dessa år. Senare kan du skörda dina framgångar, ragga brudar och resa.

Det finns många som supit bort sin framtid på tekniska högskolor!
Citera
2024-04-09, 18:56
  #18
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasPelare
Studentlivet på KTH har varit hyfsat men alldeles för många studenter direkt från gymnaset och som bor kvar hemma. Så det känns lite som att vara tillbaka på gymnasiet.

En heads-up är att det på LTH är ännu fler som kommer raka vägen ifrån gymnasiet, än vad det är på KTH Men med det sagt så tycker jag verkligen du bör överväga LTH och/eller LiTH. Chalmers kommer vara väldigt likt KTH, så det bytet känns rätt dumt.
Citera
2024-04-09, 19:09
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Nej, det är inte bara göteborgare på Chalmers. Det är många inflyttade.

Kårlivet är speciellt, det finns en studentförening CS som i det dolda har fingrar med i mycket på kåren. Glöm inte heller bort att Chalmers är en privat högskola.

......(

Som med mycket annat i det här sosse-impregnerade landet så är "privat" ett högst flytande begrepp. Chalmers Tekniska Högskola AB ägs av en stiftelse som tillsätts av staten (utbildningsdepartementet).
Dessutom kommer nästan allt kapital till Chalmers från skattepengar så nej, knappast att anse som "privat".
Citera
2024-04-09, 20:14
  #20
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Som med mycket annat i det här sosse-impregnerade landet så är "privat" ett högst flytande begrepp. Chalmers Tekniska Högskola AB ägs av en stiftelse som tillsätts av staten (utbildningsdepartementet).
Dessutom kommer nästan allt kapital till Chalmers från skattepengar så nej, knappast att anse som "privat".

Tyvärr, det är större skillnad än vad du tror. Eftersom Chalmers är privat gäller andra villkor för personalen, bland annat löner och pensioner.

För studenter är kårobligatoriet avskaffat på statliga högskolor, men inte på Chalmers om jag har hört rätt.

Och nej, pengarna till Chalmers stiftelse kom inte från ”skattepengar”. De kom ifrån de löntagarfonder som sosse-packet infört och som avvecklades av den borgerliga regeringen. För att utbilda studenter får Chalmers ersättning från staten beroende på studenternas prestationer. Studenter från länder utanför EU får betala, likt andra högskolor. Det är därför populärt på högskolor med internationella program på engelska som lockar många indier och annat löst folk som vill in i Sverige för att leva av vår välfärd. Som student har de arbetstillstånd och kan cykla runt med pizzor!

Det är uppenbart varför en del vill flöda vårt land med ”akademiker”. Det är av samma skäl som de vill ha hit städerskor och folk för enkla jobb. Det pressar ned lönerna för oss som arbetar!

Varför flöda vårt land med indier, pakistanier, iranier, araber och annat löst folk? Räcker det inte nu? Vem gynnas av detta?
Citera
2024-04-09, 20:44
  #21
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Tyvärr, det är större skillnad än vad du tror. Eftersom Chalmers är privat gäller andra villkor för personalen, bland annat löner och pensioner.

För studenter är kårobligatoriet avskaffat på statliga högskolor, men inte på Chalmers om jag har hört rätt.

Och nej, pengarna till Chalmers stiftelse kom inte från ”skattepengar”. De kom ifrån de löntagarfonder som sosse-packet infört och som avvecklades av den borgerliga regeringen. För att utbilda studenter får Chalmers ersättning från staten beroende på studenternas prestationer. Studenter från länder utanför EU får betala, likt andra högskolor. Det är därför populärt på högskolor med internationella program på engelska som lockar många indier och annat löst folk som vill in i Sverige för att leva av vår välfärd. Som student har de arbetstillstånd och kan cykla runt med pizzor!

Det är uppenbart varför en del vill flöda vårt land med ”akademiker”. Det är av samma skäl som de vill ha hit städerskor och folk för enkla jobb. Det pressar ned lönerna för oss som arbetar!

Varför flöda vårt land med indier, pakistanier, iranier, araber och annat löst folk? Räcker det inte nu? Vem gynnas av detta?
Indier och liknande-måste inte de betala rätt höga studieavgifter? Och de måste de väl vara bemedlade-pizzabudlönen räcker väl inte för de avgifterna? Eller?
Citera
2024-04-09, 20:54
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Indier och liknande-måste inte de betala rätt höga studieavgifter? Och de måste de väl vara bemedlade-pizzabudlönen räcker väl inte för de avgifterna? Eller?
För Chalmers specifikt verkar det ligga på mellan 80 000 och 105 000 per termin. Utöver det måste man kunna visa att man klarar av att försörja sig där Migrationsverket har ett krav på minst 9 450 kr/månad för att man ö.h.t. ska kunna få uppehållstillstånd.
Citera
2024-04-09, 21:20
  #23
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Indier och liknande-måste inte de betala rätt höga studieavgifter? Och de måste de väl vara bemedlade-pizzabudlönen räcker väl inte för de avgifterna? Eller?

Det är inte billigt, 80 000 kronor per termin och ännu dyrare för arkitektprogrammet. Men EU-medborgare har inga avgifter.
https://www.chalmers.se/en/education.../tuition-fees/

Ofta kan de söka stipendier, så det är få som slantar upp alla pengar. Men jag har hört att det är mycket tjafs att få fram pengarna, iranier kan inte enkelt skicka pengar. Hörde talas om en indisk student som familjen belånat sitt hus för att skicka hit sitt barn.

Men de studenter som jobbar mycket här brukar inte klara så många kurser, så det blir en ond cirkel. De borde inte få jobba så mycket.

Men avgifter är rätt. Varför skall vi som bor i Sverige betala utbildning för folk från hela världen? Samma resonemang bör gälla för sjukvård och annan samhällsservice. Varför skall vi svenskar betala för invandrares sjukvård och komma efter dem i kön? Vi har betalt skatt i hela vårt liv, men när vi är sjuka får vi inte vård. Invandrare prioriteras!
Citera
2024-04-09, 21:21
  #24
Medlem
Borde du inte fokusera på vilket universitet och utbildning som är bäst rent arbetslivskarriärsmässigt?
Inte vilket universitet som har "bäst" fylla och otukt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback