Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-03, 22:10
Medlem
Jag är en indektorsk som ska byta till maskinteknik pga att det varken är någon industri eller ekonomi på indek, utan främst meningslösa kurser som marknadsförning och projektledning.

Jag flyttade till Stockholm och har en ok hyresrätt men undrar om jag borde flytta igen till ett annat universitet medan jag har chansen. Studentlivet på KTH har varit hyfsat men alldeles för många studenter direkt från gymnaset och som bor kvar hemma. Så det känns lite som att vara tillbaka på gymnasiet. Misstänker också att just Indek attraherar en viss typ av människor som jag kanske inte har särskilt mycket gemensamt med.

Är studentlivet på maskin kth bättre eller borde jag satsa på CTH/LTH? Jag syftar inte direkt på antalet fester, men snarare på att ens kursare ska vara lite skönare och prestigelösa. Förstår att de många ingenjörstudenter är unga men jag vill tro att de som väljer att flytta till typ lund är lite mognare. Har någon erfarenhet av att byta från kth till något annat universitet? Tack!
Senast redigerad av KlasPelare 2024-04-03 kl. 22:34.
Citera
2024-04-04, 00:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KlasPelare
Jag är en indektorsk som ska byta till maskinteknik pga att det varken är någon industri eller ekonomi på indek, utan främst meningslösa kurser som marknadsförning och projektledning.

Jag flyttade till Stockholm och har en ok hyresrätt men undrar om jag borde flytta igen till ett annat universitet medan jag har chansen. Studentlivet på KTH har varit hyfsat men alldeles för många studenter direkt från gymnaset och som bor kvar hemma. Så det känns lite som att vara tillbaka på gymnasiet. Misstänker också att just Indek attraherar en viss typ av människor som jag kanske inte har särskilt mycket gemensamt med.

Är studentlivet på maskin kth bättre eller borde jag satsa på CTH/LTH? Jag syftar inte direkt på antalet fester, men snarare på att ens kursare ska vara lite skönare och prestigelösa. Förstår att de många ingenjörstudenter är unga men jag vill tro att de som väljer att flytta till typ lund är lite mognare. Har någon erfarenhet av att byta från kth till något annat universitet? Tack!

Hört att medelåldern är rätt låg i Lund med. Jag pluggade Uppsala och där var de rätt unga med. Skulle gissa på att den är något högre på vissa av de mindre universiteten, men då finns andra nackdelar. Hur gammal är du?
Kan ha fel, men tror medelåldern är högst på Stockholms universitet.
Senast redigerad av 181kjh2 2024-04-04 kl. 00:14.
Citera
2024-04-04, 00:16
Medlem
Chalmers har betydligt fler inflyttade och av tradition ett aktivare förenings/kårliv då inte så många bor hemma.
Citera
2024-04-04, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 181kjh2
Hört att medelåldern är rätt låg i Lund med. Jag pluggade Uppsala och där var de rätt unga med. Skulle gissa på att den är något högre på vissa av de mindre universiteten, men då finns andra nackdelar. Hur gammal är du?
Kan ha fel, men tror medelåldern är högst på Stockholms universitet.

Egentligen är det väl inte något fel med en låg medelålder, jag är 21 vilket nog var genomsnittet. Uppsala är väldigt lockande men de har inte maskinteknik. Helst vill jag stanna i stockholm då jag redan har lägenhet och jag tror säkert att det är helt ok på maskin kth, undrar bara om någon annan som har bytt från kth tycker att det är som natt och dag.
Citera
2024-04-04, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Chalmers har betydligt fler inflyttade och av tradition ett aktivare förenings/kårliv då inte så många bor hemma.

Är lockad av Chalmers men känns nästan lite dumt att flytta dit då många säger att Chalmers och kth är snarlika, lillstockholm typ. Men jag hoppas att det inte stämmer!
Citera
2024-04-04, 02:54
Medlem
Citat:

"mogna" var nog lite fel ord. Kanske snarare är en fråga om att studenterna i Lund är mindre utspridda än i Stockholm och Göteborg. Spelar det stor roll?
Citera
2024-04-04, 03:19
Avstängd
Citat:
Egentligen är det väl inte något fel med en låg medelålder, jag är 21 vilket nog var genomsnittet. Uppsala är väldigt lockande men de har inte maskinteknik. Helst vill jag stanna i stockholm då jag redan har lägenhet och jag tror säkert att det är helt ok på maskin kth, undrar bara om någon annan som har bytt från kth tycker att det är som natt och dag.

Ah ok. Du är själv mycket ung. Skulle säga att du är EXAKT så gammal som de flesta är när de börjar plugga. Man tror att man är gammal för att man inte är 19, men man kan inte bedöma det i den åldern.
Du är ett av glinen. Perfekt ålder. Du kan hänga med de andra och partaja utan att känna dig gammal.
Nu kanske du är mentalt äldre, vem vet, men kanske finns det fler mogna som dig. Ibland kan det vara skillnad mellan klasser tom. Tror man får leta upp folk man klickar med. Medelvärdet blir nog liknande var man är, typ ish. Men visst kan det även vara skillnader mellan olika grupper. Vissa städer och universitet har väl mer studentgrejer. Nationer osv.
Har aldrig gått på KTH så vet inte hur det är. Själv var jag lite äldre när jag pluggade så levde lite studentliv, men inte jättemycket. Skulle kanske varit kul att vara i precis rätt ålder och verkligen gå in i det där. Man behöver klara studierna också dock. Det är rätt häftigt ändå. Du är i helt rätt ålder och dina kommande år kan nog bli ganska magiska. Lycka till!
Senast redigerad av 181kjh2 2024-04-04 kl. 03:22.
Citera
2024-04-04, 03:30
Avstängd
Citat:

Kan du inte partaja med studenter från de andra skolorna också? Kan man det? Vet inte.
Ja, jag är fel person att fråga. Inte allts pluggat i Sthlm som sagt. Som jag förstått det har vissa studentstäder extremt mycket aktivitet utanför plugget. Lund, Uppsala och några till. Saker var dag typ.
Senast redigerad av 181kjh2 2024-04-04 kl. 03:33.
Citera
2024-04-04, 07:38
Medlem
cleolinas avatar
Vet ingenting om de utbildningar du nämner men studentlivet är garanterat bättre i Lund! Allting är uppbyggd kring studenter i den stan.
Du vet att du kan få hyra ut din lgh för studier? Att studera på annan ort är nästan alltid ett giltigt skäl till att få hyra ut den vitt. Jag fick ett skriftligt godkännande av mitt kommunala hyresbolag inom en vecka att hyra ut den medan jag pluggade på annan ort. Så är du sugen: kör! (Tänk bara på att du fortf har ansvar för lgh, så välj hyresgäst med omsorg och var mkt noga med andrahandskontraktet, disposition, försäkringar et c.)
Stockholm är en underbar stad som jag älskar men ska man leva klassiskt studentliv är det Lund och Uppsala som gäller.
Men sen är du, som andra redan påpekat, själv väldigt ung med dina 21 år…
Citera
2024-04-04, 11:34
Medlem
Chalmers alla dagar i veckan. Göteborgare i allmänhet är mycket öppnare och skönare än Stockholmare.
Citera
2024-04-04, 12:01
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Stanna i Stockholm om du tänkt dig till Uppsala. Du kan väl komma in på nation i Uppsala via gästleg om det mest är det som hägrar.
Citera
2024-04-04, 12:23
Medlem
Sneslywipess avatar
Vad är det du söker genom utbildningen?

Har både läst på KTH och läst maskinteknik. Ser inga större fördelar med utbildningen i maskinteknik jämte industriell ekonomi om man ser på framtida karriär. Som ingenjör i dagens Sverige är sannolikheten stor att man blir en skrivbords-krigare hur som helst.

Överväg andra utbildningsformer om du vill studera med folk med mer erfarenhet.

Svårt att ge input på studentliv / kårverksamhet då jag är totalt ointresserad utav detta, men Stockholm alla dagar i veckan utöver de andra städerna om man bortser från studentliv. Objektivt från min sida, speciellt om du redan sitter på vettig bostad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in