2024-12-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag har en liten försiktig hypotes att kulturer som ger hög status åt skämtare gynnar intelligens. För att skämt ofta bygger på att saker kan ses ur olika perspektiv. Det enkla, vardagliga, perspektivet samtidigt med allvarliga ting som sex och döden.

Att hela tiden leta efter sådana motsatspar mellan det enkla och det allvarliga för att få högre status bland sina likar/polare är ett sätt att se analytiskt på världen.

Tack! Det är en snygg teori, jag köper den rakt av.

Tillägger man förmågan att skratta åt sig själv, och ja, det blir en kraftfull kombo.
Citera
2024-12-31, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
De flesta i israel är från europa,usa ?

Nej. Dessa bildar visserligen ryggraden i samhällsstrukturen, inte minst eftersom många varit aktivt påverkade av sionismen, men majoriteten av Israels judiska befolkning är faktiskt av arab-länder ursprung...

När Israel uppstod, blev alla arabstaterna gramse på Israel i allmänhet och judarna i synnerhet, och tvingade bort sina judar som bott där i hundratals år.

Jag vet inte exakta detaljer hur pass hårt man for fram, men uppenbarligen hårt; när de praktiskt taget alla lämnade allting bakom sig och flydde - huvudsakligen till Israel som ju tog emot dom, fastän de var flera än de judar som redan var där, och så måste man i all hast ordna fram allting åt dem.

Sedan dess är den största halvan av Israels judiska befolkning utav arabiskt-land ursprung, alldeles speciellt som de har av tradition en högre nativitet.
Citera
2024-12-31, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Nej. Dessa bildar visserligen ryggraden i samhällsstrukturen, inte minst eftersom många varit aktivt påverkade av sionismen, men majoriteten av Israels judiska befolkning är faktiskt av arab-länder ursprung...

När Israel uppstod, blev alla arabstaterna gramse på Israel i allmänhet och judarna i synnerhet, och tvingade bort sina judar som bott där i hundratals år.

Jag vet inte exakta detaljer hur pass hårt man for fram, men uppenbarligen hårt; när de praktiskt taget alla lämnade allting bakom sig och flydde - huvudsakligen till Israel som ju tog emot dom, fastän de var flera än de judar som redan var där, och så måste man i all hast ordna fram allting åt dem.

Sedan dess är den största halvan av Israels judiska befolkning utav arabiskt-land ursprung, alldeles speciellt som de har av tradition en högre nativitet.
Aaahh tror de flesta är från europa ,usa som kom efter ww2 !

Ok de är smartast ! Men hur länge klarar de sig utan amerika ? 🙄
Citera
2025-01-01, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Över 20% av alla cirka 900 Nobelpris, dvs över 200 stycken, har delats ut till judar. Detta trots att endast 0,2% av världens befolkning utgörs av judar.
Nån som kan förklara varför judarna är så intelligenta? Enligt nazisterna är judar undermänniskor men jag vill påstå att judar är övermänniskor, inte minst jämfört med araber som drömmer om att förinta Israel m.fl länder som är emot islam.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...-har-delats-ut

https://aboutholocaust.org/sv/facts/...-oQAcuU3YYNMgs

Det är inte judarna som är intelligenta utan det är de kristna som är dumma i huvudet.

Låt oss titta på svensken; Den normala svensken har ingen djupare mening i livet än prylar, pengar och tillfälliga sexuella upplevelser. Svensken tror vidare att detta sätt att vara på är det bästa och mest rationella och optimala.

Är det konstigt att det svenska landet går åt helvete med en sådan iställning där man inte förstår att man har kollektiva intressen och ingen bryr sig om landets framtid utan bara tänker kortsiktigt på sin egen privata plånbok?
Senast redigerad av larsjohansson 2025-01-01 kl. 09:23.
Citera
2025-01-02, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Wallenberg-sfären styr 30-40% av kapitalet på börsen - det varierar förstås över tid. Vad gäller faktiskt ägande är det betydligt mindre.
Wallenberg är väl inte judar
Citera
2025-01-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Wallenberg är väl inte judar

Nej. Men den jag svarade föreställde sig det.
Citera
2025-01-03, 15:52
Medlem
Judarna kanske inte skaffar barn med sina syskon och kusiner likt muslimer?
Citera
2025-01-03, 16:24
Medlem
Haredi-judar är dummare än du kan föreställa dig. Det finns smarta judar, men tyvärr är den harediska födelsetalen hög, så i framtiden kommer de flesta av judarna att vara haredier.
Citera
2025-01-03, 17:41
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Tack! Det är en snygg teori, jag köper den rakt av.

Tillägger man förmågan att skratta åt sig själv, och ja, det blir en kraftfull kombo.

Jag tror att det finns en nersida också, om man hela tiden försöker hitta samband/motsatspar i verkligheten så hittar man samband/motsatser också i slumpen. Jag tror lite försiktigt att det är anledningen till att judar också är överrepresenterade i alla möjliga sorters extrema politiska rörelser och lätt ramlar in på utopiska och svartvita tänkesätt.
Citera
2025-01-04, 21:58
Medlem
Sasha08s avatar
Handlar om tradition och utbildning. Judar har rent historiskt varit begränsade i vad dom kan jobba med, så utbildning var viktigt då finans var främsta området. Sedan hatar juden att jobba med fysiskt krävande yrken så att plugga ämnen som ger skrivbordssittande jobb är prio. Ang gener så är ligger det inget underlag för sådan slutsats tvärtom kan en hävda att genetiken är kass då dom håller på med kusingifte osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in