• 1
  • 2
2024-04-05, 12:11
Medlem
...som nu också är aktuellt och viktigt för Sveriges försvar förstås.

Den norska regeringen idag (och planen har tagits fram i samförstånd med de andra partierna i Stortinget):

600 färska miljarder till det norska försvaret under perioden fram till 2036. Norge når Natos 2-procentsmål i år, och försvarsbudgeten når 3 procent av BNP år 2036. Lite mer här (på norska):

https://www.forsvaretsforum.no/bjorn...liarder/372077
Senast redigerad av Kaskadermedmera 2024-04-05 kl. 12:16.
Citera
2024-04-05, 15:47
Medlem
Om jag räknar rätt så är tanken att man med den nya utbyggnaden ska ha totalt 9-10 fregatter, 6 korvetter samt 11 ubåtar? Det skulle väl då betyda att Norge kommer sitta på en av dem starkaste flottorna i Europa? Bara efter GB, Frankrike och Italien.

Utöver detta ska man alltså utöka armen med 2 nya brigader samt öka hemvärnet till 35.000 man och kraftigt bygga ut luftvärnet och i princip bygga ut alla delar av armen. Det känns som att Norge får mer försvar för pengarna än oss här i Sverige, trots att vi satsar mer i absoluta tal.
Citera
2024-04-05, 17:03
Medlem
Norrbagg79s avatar
Pengar är bra, men redan nu finns utmaningar med att hitta personal så vet faan om det lyckas.
Citera
2024-04-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboch24
Om jag räknar rätt så är tanken att man med den nya utbyggnaden ska ha totalt 9-10 fregatter, 6 korvetter samt 11 ubåtar? Det skulle väl då betyda att Norge kommer sitta på en av dem starkaste flottorna i Europa? Bara efter GB, Frankrike och Italien.

Utöver detta ska man alltså utöka armen med 2 nya brigader samt öka hemvärnet till 35.000 man och kraftigt bygga ut luftvärnet och i princip bygga ut alla delar av armen. Det känns som att Norge får mer försvar för pengarna än oss här i Sverige, trots att vi satsar mer i absoluta tal.

På ingen måte. Langt fra hva som er foreslått. Norge skal ha 5 fregatter, høyst trolig ikke mer. Utover det skal marinen og kystvakta ha 28 store og mindre skip/båter. 16 av disse skal til marinen, 12 til kystvakten. Av de 16 kan jeg tenke meg at det blir 6 - 8 korvetter, multirolle. Resten vites ikke, men de blir i samme design som korvettene, bare mindre. Planen er et standardisert design der moduler kan skiftes ut for å tilpasse forskjellige roller. Til sist skal Norge ha 5 ubåter.

Så marinen blir langt fra blant de største i Europa.
Citera
2024-04-05, 17:50
Medlem
Som jag tolkar det så handlar det om 5 nya fregatter, utöver dem 4 som finns idag och 5 nya ubåtar. Är det så att dem gamla fregatterna och ubåtarna ska fasas ut?

Idag har väl Norge 6 ubåtar och 4 fregatter?

"– Vi har en ekonomi som tillåter en sådan satsning, säger statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) på en presskonferens.

Extra mycket läggs på marinen. Minst fem nya fregatter och fem ubåtar nämner regeringen. Även fler soldater prioriteras. Bland annat ska en brigad bli tre."
Citera
2024-04-05, 21:48
Medlem
Den totale pakken ser noe slik ut.

Hæren får to nye brigader.
Hæren får langtrekkende presisjonsild og flere kampvogner.
Nye helikoptere til Hæren og Forsvarets spesialstyrker.
70 milliarder til reservedeler, ammunisjon, materiell, personell og drivstoff med mer.

Sjøforsvaret får fem nye fregatter med helikoptre, med opsjon på et fartøy til.
Det blir sagt at det denne gangen skal bli samarbeid med et partnerland, og jeg tipper at Type 26(UK, Canada og Australia) eller FREMM fregatt (Frankrike, Italia og USA) er meget aktuelle.
Sjøforsvaret får minimum fem ubåter.
28 nye øvrige fartøy, hvorav 12 nye kystvaktskip, seks kystnære og seks havgående.

Antall NASAMS skal dobles(hær og luftforsvar), og for første gang skal langtrekkende luftvern anskaffes.

Luftforsvaret får P-8-simulator.
Ett nytt hercules-fly, i tillegg til dagens fire
Seks nye helikoptere til støtte for Kystvakten
Langtrekkende droner av typen Northrop Grumman MQ-4C Triton
Citera
2024-04-05, 23:06
Medlem
HRTs avatar
Det är bara positivt för oss att Norden blir starkare och breddar sin kompetens då vi kan behöva hjälpa varann samövningar och tom framtida NATO baser med olika nationaliteter ger jobb, trygghet och huvudvärk för Putin och hans pack.
Citera
2024-04-05, 23:59
Medlem
MrEGreys avatar
Det här är ju mycket bra, inte minst att man till slut rustar upp den extremt svältfödda armén och luftvärnet. De lilla anslag man haft har i så stor utsträckning konsumerats av anskaffandet av f-35 och att hålla den alltmer åldrande flottan i någotsånär skick att armén bortsett från någon enstaka bataljon och lite spridda kompanier inte är i verklig mening operativ.

På pappret kan man skrapa ihop en reducerad brigad, men det är väl lite tveksamt om den alls skulle fungera som sammanhållet förband. Brigadluftvärnet är tänkt att bestå av ett batteri, ingående i den enda artilleribataljon man har, men är dessvärre inte tänkt att vara fullt operativ förrän 2028 om det inte blir ytterligare försenat (skulle ha varit klart 2024 och sedan 2026 men nu alltså 2028, man får tydligen inte loss robotar från tillverkarna) och bataljonsluftvärn har man vad jag förstår inte alls planer på att anskaffa.

Bra att man nu satsar även på armén men det kanske blir svårt att få denna reducerade brigad som helt saknar vissa förmågor att fram till 2035 växa till tre hela brigader varav två stående och en reservbrigad. Jag gissar att detta och vissa andra delar mer är att uppfatta som inriktning och att finansiera materielinköp än att det skall vara fullt operativt 2035.

Ur svenskt perspektiv är den ena nya brigaden mycket intressant i samverkanshänseende för den svenska Norrlandsbrigaden som säkert kommer att planera för att strida i finska Lappland snarare än i Norrbotten. Långräckviddigt luftvärn och nytt raketartilleri är också intressant i samverkanshänseende och kanske även med avseende på försvarsmaterielsamverkan i form av gemensamt inköp (även om jag personligen är något skeptisk till försvarsmaterielsamverkan med just Norge).

Överlag är det ett styrkebesked från Norge om att man menar allvar. Bravo!
Citera
2024-04-06, 00:43
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Den totale pakken ser noe slik ut.

Hæren får to nye brigader.
Hæren får langtrekkende presisjonsild og flere kampvogner.
Nye helikoptere til Hæren og Forsvarets spesialstyrker.
70 milliarder til reservedeler, ammunisjon, materiell, personell og drivstoff med mer.

Sjøforsvaret får fem nye fregatter med helikoptre, med opsjon på et fartøy til.
Det blir sagt at det denne gangen skal bli samarbeid med et partnerland, og jeg tipper at Type 26(UK, Canada og Australia) eller FREMM fregatt (Frankrike, Italia og USA) er meget aktuelle.
Sjøforsvaret får minimum fem ubåter.

28 nye øvrige fartøy, hvorav 12 nye kystvaktskip, seks kystnære og seks havgående.

Antall NASAMS skal dobles(hær og luftforsvar), og for første gang skal langtrekkende luftvern anskaffes.

Luftforsvaret får P-8-simulator.
Ett nytt hercules-fly, i tillegg til dagens fire
Seks nye helikoptere til støtte for Kystvakten
Langtrekkende droner av typen Northrop Grumman MQ-4C Triton

Gäller dessa fem fregatter ovanpå Nansen-klassen, eller ska Nansen-klassen fasas ut för dessa nya fartyg? Nansen-klassen är ju inte särskilt gammal, tänker jag, men jag har heller inte hängt med i turerna runt dem så jag vet inte om norska marinen är nöjda med dem eller inte.

Ula-klassen börjar ju bli ganska gammal nu, så att det blir nya ubåtar var skoj och intressant, särskilt att det var A-26 stora konkurent Typ 212/214 de nya ubåtarna baseras på. Det kan ge ett väldigt fint erfarenhetsutbyte mellan norsk och svensk ubåtsförmåga. Jag gissar på att de nya ubåtarna ska byta ut alla Ula-klass båtar?
Citera
2024-04-06, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramboch24
Som jag tolkar det så handlar det om 5 nya fregatter, utöver dem 4 som finns idag och 5 nya ubåtar. Är det så att dem gamla fregatterna och ubåtarna ska fasas ut?

Idag har väl Norge 6 ubåtar och 4 fregatter?

"– Vi har en ekonomi som tillåter en sådan satsning, säger statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) på en presskonferens.

Extra mycket läggs på marinen. Minst fem nya fregatter och fem ubåtar nämner regeringen. Även fler soldater prioriteras. Bland annat ska en brigad bli tre."
Jag är helt övertygad om att det är ersättningsfartyg som planeras nu. I alla fall när det gäller ubåtar. För de nuvarande 6 Norge har är från 90-talet och behöver ersättas. 4 är väl redan beställda från Tyskland? Så det blir en till då, vilket låter bra.

Fregatterna i Frithiof Nansen-klassen däremot är ju ganska nya, så där blir jag mer tveksam. Att fördubbla antalet fregatter i drift kan nog framförallt bli en utmaning på personalsidan, så jag misstänker någon form av pensionering/försäljning av de nuvarande fregatterna när de nya kommer. Kanske de säljer 2 och behåller 2?

Där Norge satsar mest verkar vara på korvetterna, vilket jag tycker är en vettig prioritering. De har en enorm kust, och längre uthållighet per fartyg än Skjöld-klassen är nog välkommet så man kan patrullera sina oljefält och pipelines över tid. Någonting i storlek med Visby-korvetterna eller danska Knud Rasmussen skulle jag tro blir resultatet här. Relativt personalsnåla, men lång uthållighet till havs. Minst 3 veckor tippar jag på.
Citera
2024-04-06, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Gäller dessa fem fregatter ovanpå Nansen-klassen, eller ska Nansen-klassen fasas ut för dessa nya fartyg? Nansen-klassen är ju inte särskilt gammal, tänker jag, men jag har heller inte hängt med i turerna runt dem så jag vet inte om norska marinen är nöjda med dem eller inte.

Ula-klassen börjar ju bli ganska gammal nu, så att det blir nya ubåtar var skoj och intressant, särskilt att det var A-26 stora konkurent Typ 212/214 de nya ubåtarna baseras på. Det kan ge ett väldigt fint erfarenhetsutbyte mellan norsk och svensk ubåtsförmåga. Jag gissar på att de nya ubåtarna ska byta ut alla Ula-klass båtar?
Det går nok ganske mange år før første nye fregatt er klar. Først skal man velge type, og så skal det inn i produksjonsplanen for verftet. Det er helt sikkert meningen at de nye skal erstatte Nansen-klassen ettersom de leveres.
Ula-klassen skal også fases ut når de nye 212CD kommer. Den første er planlagt levert i 2029.
Senast redigerad av pronh 2024-04-06 kl. 01:03.
Citera
2024-04-06, 05:59
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Pengar är bra, men redan nu finns utmaningar med att hitta personal så vet faan om det lyckas.
Ett välfinansierat försvar är mer attraktivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in