Citat:
Ursprungligen postat av
Ramboch24
Som jag tolkar det så handlar det om 5 nya fregatter, utöver dem 4 som finns idag och 5 nya ubåtar. Är det så att dem gamla fregatterna och ubåtarna ska fasas ut?
Idag har väl Norge 6 ubåtar och 4 fregatter?
"– Vi har en ekonomi som tillåter en sådan satsning, säger statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) på en presskonferens.
Extra mycket läggs på marinen. Minst fem nya fregatter och fem ubåtar nämner regeringen. Även fler soldater prioriteras. Bland annat ska en brigad bli tre."
Jag är helt övertygad om att det är ersättningsfartyg som planeras nu. I alla fall när det gäller ubåtar. För de nuvarande 6 Norge har är från 90-talet och behöver ersättas. 4 är väl redan beställda från Tyskland? Så det blir en till då, vilket låter bra.
Fregatterna i Frithiof Nansen-klassen däremot är ju ganska nya, så där blir jag mer tveksam. Att fördubbla antalet fregatter i drift kan nog framförallt bli en utmaning på personalsidan, så jag misstänker någon form av pensionering/försäljning av de nuvarande fregatterna när de nya kommer. Kanske de säljer 2 och behåller 2?
Där Norge satsar mest verkar vara på korvetterna, vilket jag tycker är en vettig prioritering. De har en enorm kust, och längre uthållighet per fartyg än Skjöld-klassen är nog välkommet så man kan patrullera sina oljefält och pipelines över tid. Någonting i storlek med Visby-korvetterna eller danska Knud Rasmussen skulle jag tro blir resultatet här. Relativt personalsnåla, men lång uthållighet till havs. Minst 3 veckor tippar jag på.