Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-06, 13:41
  #13
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja.

Har du provat att helgardera med typ?
Kod:
<body bgcolor="#7f7fff" background="images/sky.jpg"
style="background-color: #7f7fff; background-image: url(images/sky.jpg); "

Antar du får varningar vid kodvalidering, om sidan är kodad enligt specifikation HTML 3.2 eller liknande? Men det kanske man kan leva med, om sidan ser ut som du tänkt, även i den nya browsern som ni kör i Windows 10?
Citera
2024-04-06, 13:47
  #14
Medlem
borrizs avatar
Kan det inte vara effektivare att börja på en ny kula och bygga en ny sida från grunden?
Att ge sig till att pilla med en obsolet sida kommer att ta betydligt mer tid, inte minst eftersom du är van vid betydligt modernare saker En tidsspillan som är oansvarig både mot uppdragsgivaren och mot dig själv.
Citera
2024-04-06, 13:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är kodat med bakgrundkod i body. Ai säger att jag måste koda med CSS i head.

Lägg till CSS för en bakgrundsbild då? Jag förstår verkligen inte problemet, det är en rad med kod.

Kod:
body { background-image: url('images/sky.jpg'); }
Citera
2024-04-06, 15:10
  #16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid
Lägg till CSS för en bakgrundsbild då? Jag förstår verkligen inte problemet, det är en rad med kod.

Kod:
body { background-image: url('images/sky.jpg'); }

Jag testade men av nån anledning funkade det inte. Asså jag blir galen, måste testa igen.

Sedan pajade helar charsettet när jag gjorde det, men ska testa byta charset.
Citera
2024-04-06, 15:13
  #17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kan det inte vara effektivare att börja på en ny kula och bygga en ny sida från grunden?
Att ge sig till att pilla med en obsolet sida kommer att ta betydligt mer tid, inte minst eftersom du är van vid betydligt modernare saker En tidsspillan som är oansvarig både mot uppdragsgivaren och mot dig själv.

Det är extremt mycket upplagt på sidan. Skulle ta evigheter att göra om den. De har dessutom inte råd att betala mig mer. Det är en förening som troligen inte ens kommer finnas om några år, då alla i styrelsen är 85+.
Citera
2024-04-06, 15:33
  #18
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är extremt mycket upplagt på sidan. Skulle ta evigheter att göra om den. De har dessutom inte råd att betala mig mer. Det är en förening som troligen inte ens kommer finnas om några år, då alla i styrelsen är 85+.

Att ta betalt för något man inte har kompetens för känns som en scam. Att fixa det du har skrivit om i tråden hade bara tagit någon minut för någon som har väldigt grundläggande kunskaper inom området.

Öppna filen i en editor som hanterar olika charset, spara ner i utf8, ändra till utf8 i "koden" och lägg till ändringarna andra skrivit här.
Citera
2024-04-06, 15:59
  #19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Att ta betalt för något man inte har kompetens för känns som en scam. Att fixa det du har skrivit om i tråden hade bara tagit någon minut för någon som har väldigt grundläggande kunskaper inom området.

Öppna filen i en editor som hanterar olika charset, spara ner i utf8, ändra till utf8 i "koden" och lägg till ändringarna andra skrivit här.

Sidan är gammal och jag har äldre kunskaper. Det är ingen scam.

Det jag undrar mest är vilket som är vettigast, att låta sidan vara som den är, och kunna läsas av de flesta äldre medlemmarna som ofta sitter med gamla datorer, eller börja uppgradera till mer modern kod.

Jag förstår att det kanske var dumt att fråga eftersom ingen egentligen kan avgöra vem man kodar för. Eller vilken medelväg man ska ta. Det är väl kanske egentligen en fråga om avgörande än om kodning. Så inser det var dumt att göra tråden.

Vissa saker kan man ju koda dubbelt utan att det krånglar.

Det blir nog att jag kodar framsidan väl, och låter resterande sidor vara som de är.

Vanligtvis ändrar jag inte kod utan uppdaterar innehåll. Det kan vemsomhelst göra, utom de på föreningen, de blir skräckslagna och vågar inte pilla. Det är rätt många uppdateringar som de gör. Sidan är gjord innan Facebook och de vill inte släppa sidan då de gillar den.

Jag har frågat innan om jag inte ska koda om den, men de ville inte det. Trots att den är kodad i tabeller som är ganska smala nu på en modern stor skärm. Han som bestämmer tyckte att jag skulle låta den vara utan bakgrund, men det stör mig.

Kommer ändra charsettet och fixa bakgrundsbilden på förstasidan.
Citera
2024-04-07, 02:18
  #20
Medlem
PalmeKillers avatar
Stoppa in koden i ChatGPT och be den göra koden "modern".
Citera
2024-04-07, 02:59
  #21
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Sedan pajade helar charsettet när jag gjorde det, men ska testa byta charset.

Ah. Det låter nästan som det finns lite oklarheter i koden, som gör att webbläsarna inte riktigt vet hur de ska tolka sidorna.

Oavsett hur sidorna är kodade, om det är gammal eller ny kod, är det viktigt att det är uppmärkt hur de är kodade. Dels vilken version av HTML eller XHTML som gäller, och dels vilken teckentabell som koden är skriven i.

Sedan ska taggar och attribut följa den standard man säger att man följer, så klart.

Först i dokumentet bör det finnas en !DOCTYPE-tag och sedan själva HTML-taggen, och båda dessa måste se ut på rätt sätt för den version av specifikationen som sidorna är kodade efter.

Sedan är det lämpligt att ha en META-tag också som anger enligt vilken teckentabell koden är skriven i.

Är sidorna kodade enligt XHTML ska det allra först även finnas en ?XML-tag, och i den ska både HTML-version och teckenkodning framgå.

Utöver själva HTML-koden så måste också webbservern vara inställd så att den märker upp innehållet i HTTP-paketen på rätt sätt. I någon konfigurationsfil för webbservern måste man se till att den teckentabell som HTML-filerna är kodade i är angiven.

Vad står det i de två första raderna på koden för sidorna?

Vad står det i meta-taggen för teckenkodning?

Vad är det för webbserver som levererar sidorna, och vilken teckenkodning är den inställd på att märka upp med när den ska skicka en HTML-fil?
Citera
2024-04-07, 03:17
  #22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ah. Det låter nästan som det finns lite oklarheter i koden, som gör att webbläsarna inte riktigt vet hur de ska tolka sidorna.

Oavsett hur sidorna är kodade, om det är gammal eller ny kod, är det viktigt att det är uppmärkt hur de är kodade. Dels vilken version av HTML eller XHTML som gäller, och dels vilken teckentabell som koden är skriven i.

Sedan ska taggar och attribut följa den standard man säger att man följer, så klart.

Först i dokumentet bör det finnas en !DOCTYPE-tag och sedan själva HTML-taggen, och båda dessa måste se ut på rätt sätt för den version av specifikationen som sidorna är kodade efter.

Sedan är det lämpligt att ha en META-tag också som anger enligt vilken teckentabell koden är skriven i.

Är sidorna kodade enligt XHTML ska det allra först även finnas en ?XML-tag, och i den ska både HTML-version och teckenkodning framgå.

Utöver själva HTML-koden så måste också webbservern vara inställd så att den märker upp innehållet i HTTP-paketen på rätt sätt. I någon konfigurationsfil för webbservern måste man se till att den teckentabell som HTML-filerna är kodade i är angiven.

Vad står det i de två första raderna på koden för sidorna?

Vad står det i meta-taggen för teckenkodning?

Vad är det för webbserver som levererar sidorna, och vilken teckenkodning är den inställd på att märka upp med när den ska skicka en HTML-fil?


Xhtml dog för 15 år sedan. Det finns bara HTML och HTMX.
Citera
2024-04-07, 03:48
  #23
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Xhtml dog för 15 år sedan. Det finns bara HTML och HTMX.

Jo, men trådens rubrik är ju "Hur koda äldre sida?", så jag tyckte det var lämpligt att nämna det.

Citera
2024-04-07, 08:52
  #24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja.
Är du säker på att sökvägen till bilden är rätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback