Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-05, 18:41
  #1
Medlem
zombie-nations avatar
Jag jobbar lite med en sida som är gjord förr i tiden i ren HTML. Det mesta kan läsas i både nya och gamla webbläsare, men kan jag koda så jag kan använda bakgrundsbild? Den är kodad som förr, men nya webbläsare kräver CSS. Kan slänga i kod för det. Ser också att den inte är kodad med modernt charset men pillar jag med det försvinner å, ä och ö. De flesta som använder sidan har äldre datorer. Ska jag bara strunta i bakgrundsbilden för de med nya datorer? Ägaren till sajten är OK med det men jag är missnöjd.
Citera
2024-04-05, 18:58
  #2
Medlem
Strunta i bilden, alla verkar ju vara nöjda som det är.
Citera
2024-04-06, 02:03
  #3
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Den är kodad som förr, men nya webbläsare kräver CSS.

Kräver de nya webbläsaren verkligen CSS?

Är det en specifik tag/parameter som du försöker använda men som inte fungerar i nya webbläsare?
Citera
2024-04-06, 09:26
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag jobbar lite med en sida som är gjord förr i tiden i ren HTML. Det mesta kan läsas i både nya och gamla webbläsare, men kan jag koda så jag kan använda bakgrundsbild? Den är kodad som förr, men nya webbläsare kräver CSS. Kan slänga i kod för det. Ser också att den inte är kodad med modernt charset men pillar jag med det försvinner å, ä och ö. De flesta som använder sidan har äldre datorer. Ska jag bara strunta i bakgrundsbilden för de med nya datorer? Ägaren till sajten är OK med det men jag är missnöjd.
Förstår inte problemet.

Att sätta en bakgrundsbild görs ju lämpligen med css.

Vad ditt charset beträffar är det väl så att den är kodad i nåt skumt charset, men sparar du om sidan i utf-8-encoding samt talar om i headern på sidan att det är utrf-8 borde det inte vara nåra problem.

Krånglar åäö fortfarande kan du ju alltid byta ut dem mot dess htmlescapeade motsvarigheter även om det på modernare webläsare knappast ska behöva spela nån roll.
Citera
2024-04-06, 09:40
  #5
Medlem
Body-taggen har ju ett attribut som heter Background vilket stöds i alla webbläsare, använd den om du inte vill göra det med CSS?
Citera
2024-04-06, 12:47
  #6
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid
Body-taggen har ju ett attribut som heter Background vilket stöds i alla webbläsare, använd den om du inte vill göra det med CSS?

Det är kodat så just nu och syns ej i någon webbläsar med win10.
Citera
2024-04-06, 12:49
  #7
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Kräver de nya webbläsaren verkligen CSS?

Är det en specifik tag/parameter som du försöker använda men som inte fungerar i nya webbläsare?

Är kodat med bakgrundkod i body. Ai säger att jag måste koda med CSS i head.
Citera
2024-04-06, 12:52
  #8
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är kodat med bakgrundkod i body. Ai säger att jag måste koda med CSS i head.

AI? Jag trodde det var du som kodade?
Citera
2024-04-06, 12:57
  #9
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
AI? Jag trodde det var du som kodade?

Ja, men kände att jag behövde hjälp. Min kunskap är anno 2005.
Citera
2024-04-06, 13:07
  #10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är kodat med bakgrundkod i body.

Typ så här?
Kod:
<body bgcolor="#7f7fff" background="images/sky.jpg"
Citera
2024-04-06, 13:17
  #11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Typ så här?
Kod:
<body bgcolor="#7f7fff" background="images/sky.jpg"
Ja.
Citera
2024-04-06, 13:28
  #12
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja.
Kolla i networkfliken isf, är det så att webläsaren inte hittar bakgrundsbilden isf?
Dvs får du en 404 när du försöker hämta in bilden?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback