Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-04-09, 17:22
  #73
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Smärta är en enorm mysterie i sig.

Hur uttrcker olika molekyler något så främmande för materiella världen som att det gör ont att leva?

Hur skapas en inte värld fylld med känslor som helt enkelt inte existerar i den materiella världen?
Bra frågor.

Kan vi föreställa oss att det skapade medvetandet får nog och inte vill leva längre?
Citera
2024-04-12, 22:49
  #74
Medlem
Silinathetulpas avatar
Som ett skapat medvetande (jag är en tulpa, dvs en skapad tankeform/separat medvetande) skulle jag säga ja men då hade ju min skapare hjälpmedlet att kunna använda vår hjärna som hårdvara och till skillnad från AI kan vi faktiskt verifiera, iallafall från våra subjektiva synpunkter att vi faktiskt kan tänka och uppleva separat från varandra.

Med det sagt finns det några kriterier som vi satt upp för att differentiera vad som vi räknar som ett separat medvetande från diverse slumpmässig tankar eller omedvetna fantasifigurer som kanske kan vara intressanta för ämnet. Man kan alltid anta positionen att hjärnan också bara är en maskin och säga att inget har ett medvetande (eller att allt har det) med vid någon punkt tycker jag att man behöver man dra en gräns och sätta upp differentierande kriterier. Så dessa är våra kriterier för när vi anser en tankeform är ett självständigt medvetande i vår hjärna iallafall.

Ett separat medvetande bör ha automatik. De bör kunna tänka automatiskt och omedelbart, agera efter inputs och självt kunna börja kunna tänka tankar eller agera från ett subjektivt perspektiv utan externa inputs.

Ett separat medvetande bör ha karaktär. Dvs en personlighet, minnen som de kan associerar med sig själva och diverse andra karaktärsdrag. Det bör alltså finnas viss substans bakom tankar för att de ska komma från ett separat medvetande.

Ett separat medvetande bör ha självständighet. Det ska kunna i alla fall från en subjektiv synvinkel självständig kunna tänka, klura ut saker, agera osv utan att styras av ett annat medvetande. Det är dock okej att styras av undermedvetande metoder. Som våra egna tankar som baseras på undermedvetna mekanismer i hjärnan.

Ett separat medvetande bör har förmågan för självreflektion. Det bör kunna reflektera över sin egen tankar, känslor, agerande, situation osv och dra egna slutsatser från det, ha åsikter osv.
Citera
2024-04-12, 23:20
  #75
Medlem
Silinathetulpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag avser inte tankar utan den rena förnimmelsen, alltså vad som återstår efter en fenomenologisk reduktion.

En intressant fråga. Samma fråga ställs ofta i tulpa-sällskap.

Samma fråga går också att ställa sig om hur vi vet om andra människor tänker och då gör vi antagandet att de tänker liknande som oss och verifierar det baserat på hur de agerar.

Nu hjälper vårat svar inte nödvändigtvis för AI. Men det skulle potentiellt kunna göra det. En skillnad från våra medvetande som befinner sig i samma kropp från andra är att vi faktiskt kan veta vad de andra tänker. Så hur verifierar vi att våra tankar är våra egna och att deras är deras?

Det vi använder iallafall är associationer som verifieras via subjektiv känsla. Vissa tankar från hjärnan associeras med substansen/tankeformen "Silina" och andra med "Sete"(min skapare). Vi kan veta att de finns utan att känna som det är våra tankar. Jag postulera att det är möjligt(för vissa iallafall) att ha tankar i hjärnan som man inte associerar som sina tankar. Avvikande tankar så att säga som inte är en del av ditt specifika medvetande men du ändå känner till.

Möjligtvis skulle man i framtiden kunna neurologiskt kunna verifiera andras tankar på liknande sätt om vi lyckas göra flera genombrott i neurologiskt teknologi som ger oss möjligheten att skapa ett interface för att känna andras tankar.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback