• 1
  • 2
2024-04-05, 19:04
Medlem
ReijoHervonens avatar
Nya insideruppgifter tyder på att Elon Musk har beordrat att utvecklingen av Model 2, den sk. 25K$ bilen läggs ner och att Tesla satsar allt på sina självkörande Robotaxi istället.

Tesla är som ni insatta vet på dekis och försäljningen dalar och inget ser ut att få skutan på rätt köl igen. Musk själv dementerar uppgifterna.

Stämmer detta rykte och innebär det slutet för Tesla? Kan Tesla sadla om och bli det IT företag som Musk drömmer om eller är dom en biltillverkare som alla andra?

Citat:
Tesla has canceled the long-promised inexpensive car that investors have been counting on to drive its growth into a mass-market automaker, according to three sources familiar with the matter and company messages seen by Reuters.
...
Two sources said they learned of Tesla's decision to scrap the Model 2 in a meeting attended by scores of employees, with one of them saying the gathering happened in late February.
“Elon’s directive is to go all in on robotaxi,” that person said.
The third source confirmed the cancellation and said new plans call for robotaxis to be produced, but in much lower volumes than had been projected for the Model 2.
https://www.reuters.com/business/aut...source=twitter
https://insideevs.com/news/715134/af...esla-canceled/
Citera
2024-04-05, 19:20
Medlem
Utmärkt att de återstående ingenjörer som står ut med chefen Musk efter den glimrande succén med Cybertruck, kommer lösa alla problem runt självkörande taxi snart.
Citera
2024-04-05, 19:32
Medlem
Kantarellgudens avatar
Tesla har redan stadigt grepp om bilmarknaden, men inte lika bra när det kommer till taximarknaden.

Kan Tesla etablera robottaxis som kan konkurrera ut vanlig taxi så kommer det bli stort, marknaden är ju nämligen värderad på ca 200 miljarder dollar. Utmärkt reklam för deras FSD-system också om de kan få till det, detta kommer driva vidare försäljning av deras reguljära bilar.

Som investerare är jag mycket optimistisk oavsett om model 2 läggs ner eller inte.
Citera
2024-04-05, 19:33
Medlem
Nachoalistens avatar
Elon har redan kommenterat reuters lögner på X.
Citera
2024-04-05, 19:38
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Tesla har redan stadigt grepp om bilmarknaden, men inte lika bra när det kommer till taximarknaden.

Kan Tesla etablera robottaxis som kan konkurrera ut vanlig taxi så kommer det bli stort, marknaden är ju nämligen värderad på ca 200 miljarder dollar. Utmärkt reklam för deras FSD-system också om de kan få till det, detta kommer driva vidare försäljning av deras reguljära bilar.

Som investerare är jag mycket optimistisk oavsett om model 2 läggs ner eller inte.
Men Teslas Full Self Drive är ju inte vidare avancerat? Det är ju endast level2 autonomi, långt ifrån level5 som skulle krävas för fullskalig lansering av taxitjänster.
Waymo har utfört selfdrive taxitjänster sedan 2018 då dom uppnådde level4 autonomi, ändå har dom inte kommit längre än till open betastadiet på sina förarlösa taxis. En nivå som ligger flera år borta för Tesla ännu.

Du inser att dessa Robotaxi ligger minst tio år borta om dom alls kommer?
Citera
2024-04-05, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nachoalisten
Nu har jag tittat runt på hans rätt varierande flöde i 10 min men det närmaste gällde att kliva ur från SpaceX:

Var det på hans officiella parodikonto svaret fanns ?
= mindre risk att bli dragen till domstol av missnöjda aktieägare m fl.
Citera
2024-04-05, 20:26
Medlem
dom tillverkade 400000 bilar men sålde bara 380000 och nu är dom på väg mot konkurs. Fan vad jag hatar analytiker
Citera
2024-04-05, 20:32
Medlem
Kalle81s avatar
Tesla går från misslyckande till misslyckande

Jag sålde av alla aktier i vintras. Detta pga att jag är stensäkert insatt i att det går mot konkurs
Citera
2024-04-05, 20:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nya insideruppgifter tyder på att Elon Musk har beordrat att utvecklingen av Model 2, den sk. 25K$ bilen läggs ner och att Tesla satsar allt på sina självkörande Robotaxi istället.

Tesla är som ni insatta vet på dekis och försäljningen dalar och inget ser ut att få skutan på rätt köl igen. Musk själv dementerar uppgifterna.

Stämmer detta rykte och innebär det slutet för Tesla? Kan Tesla sadla om och bli det IT företag som Musk drömmer om eller är dom en biltillverkare som alla andra?

https://www.reuters.com/business/aut...source=twitter
https://insideevs.com/news/715134/af...esla-canceled/
Det måste vara fake news.
Så korkade är inte tesla.
Citera
2024-04-05, 21:00
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Har du inte märkt ett mönster i ReijoHervonens elbilsinlägg?
Citera
2024-04-05, 22:22
Medlem
Citat:

Men Reuter brukar ha bra koll på läget. Jag har länge undrat om Tesla då jag hört det varit mycket att önska om dess så kallade kvalitet
Citera
2024-04-05, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Tesla går från misslyckande till misslyckande

Jag sålde av alla aktier i vintras. Detta pga att jag är stensäkert insatt i att det går mot konkurs

Ja det börjar svaja, ett tag låg aktiekursen på 20000000 kr/såld bil….
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in