Citat:
Ursprungligen postat av
DEATH2AMERICA
ett citat från wikipedia.
Som relativt nyinfittad till hufvudstaden så undrar jag vilka litterära salonger som man ska försöka ta sig in i för att få vattna sin kulturella törst.
Jag har en enormt lång utläggning om hur Tennyssons dikt "Lady of Shalott" och Film Noir temat "Ung oskuldsfull tjej från landet kommer till Los Angeles, blir prostituerad och dör" och hur antifeministiska teman kring kvinnors "beskyddande" genom att begränsa deras liv till inget går ihop till en sak.
Vi kan skapa en fiktiv litterär salong - så tillvida att jag inte behöver åka hem till Stockholm igen. Må va född och uppväxt men det rövhålet vill man inte komma tillbaka till.
EDIT: uppståndelsen kring Black Dahlia morden är ett tidigt exempel på det här temat. Det faktum att Tennysons dikt baserade sig på en 1300-tals dikt gör att man kan spåra just det här temat genom enormt mycket manligt dominerad kultur. En kombination av skuldbeläggande och beskyddande.
Lady Shalott och Elizabeth Short (Black Dahlia) båda ses som medansvariga eftersom dom har låtit sig drömma om det enda dom ges tillåtelse att drömma om. En spegelbild av verkligheten i Lady of Shalott's fall och glamouren i Los Angeles i Short's fall. Båda faller offer för en vacker eller i alla fall relevant, attraktiv man, och båda betalar det högsta priset.
Frågan är dock - Shalott är en saga där Lady of Shalotts död är en berättelse som ska lära oss något, medans Elizabeth Shorts död aldrig presenteras som sån. Man glömmer den sista biten. Det finns ingen Lancelot som förklaras delskyldig.
Vad tycker du om det? Väcker dom tankarna några idéer för dig?
EDIT2: för min del är Lancelot den kritiska personen i dramat. Frågan är då - i fallet om Black Dahlia Elizabeth Short - är mannen som lockade henne till LA, Lieutenant Joseph Gordon Fickling, Lancelot rent berättelsemässigt? Bär han också den skulden eller inte?