Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-06, 01:36
  #1
Medlem
Citat:
Litterär salong, var förr en typ av tillställning hos privatpersoner där konst, kultur och aktuella ämnen diskuterades och där konstnärer visade upp sig och mötte finansiärer och skapade kontakter.
ett citat från wikipedia.

Som relativt nyinfittad till hufvudstaden så undrar jag vilka litterära salonger som man ska försöka ta sig in i för att få vattna sin kulturella törst.
Citera
2024-04-06, 01:50
  #2
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEATH2AMERICA
ett citat från wikipedia.

Som relativt nyinfittad till hufvudstaden så undrar jag vilka litterära salonger som man ska försöka ta sig in i för att få vattna sin kulturella törst.

Jag har en enormt lång utläggning om hur Tennyssons dikt "Lady of Shalott" och Film Noir temat "Ung oskuldsfull tjej från landet kommer till Los Angeles, blir prostituerad och dör" och hur antifeministiska teman kring kvinnors "beskyddande" genom att begränsa deras liv till inget går ihop till en sak.

Vi kan skapa en fiktiv litterär salong - så tillvida att jag inte behöver åka hem till Stockholm igen. Må va född och uppväxt men det rövhålet vill man inte komma tillbaka till.

EDIT: uppståndelsen kring Black Dahlia morden är ett tidigt exempel på det här temat. Det faktum att Tennysons dikt baserade sig på en 1300-tals dikt gör att man kan spåra just det här temat genom enormt mycket manligt dominerad kultur. En kombination av skuldbeläggande och beskyddande.
Lady Shalott och Elizabeth Short (Black Dahlia) båda ses som medansvariga eftersom dom har låtit sig drömma om det enda dom ges tillåtelse att drömma om. En spegelbild av verkligheten i Lady of Shalott's fall och glamouren i Los Angeles i Short's fall. Båda faller offer för en vacker eller i alla fall relevant, attraktiv man, och båda betalar det högsta priset.

Frågan är dock - Shalott är en saga där Lady of Shalotts död är en berättelse som ska lära oss något, medans Elizabeth Shorts död aldrig presenteras som sån. Man glömmer den sista biten. Det finns ingen Lancelot som förklaras delskyldig.

Vad tycker du om det? Väcker dom tankarna några idéer för dig?

EDIT2: för min del är Lancelot den kritiska personen i dramat. Frågan är då - i fallet om Black Dahlia Elizabeth Short - är mannen som lockade henne till LA, Lieutenant Joseph Gordon Fickling, Lancelot rent berättelsemässigt? Bär han också den skulden eller inte?
__________________
Senast redigerad av triptyken 2024-04-06 kl. 01:59.
Citera
2024-04-06, 02:02
  #3
Medlem
MullahPutlers avatar
Nåt sånt här?

https://samfundetdenio.se/programverksamheten/
Citera
2024-04-08, 16:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MullahPutler
Nåt sånt här?

https://samfundetdenio.se/programverksamheten/
Föreställde mig något mer intimt och privat i någon mecenats paradvåning. En plats där man kan komma skapare inpå livet och även själv få möjlighet att visa upp sig. En plattform för personliga kontakter och nätverkande om man själv vill skapa sig en karriär. Men också då så klart att få uppleva kulturen au naturel utan barriärer.
Citera
2024-04-08, 20:12
  #5
Medlem
MullahPutlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEATH2AMERICA
Föreställde mig något mer intimt och privat i någon mecenats paradvåning. En plats där man kan komma skapare inpå livet och även själv få möjlighet att visa upp sig. En plattform för personliga kontakter och nätverkande om man själv vill skapa sig en karriär. Men också då så klart att få uppleva kulturen au naturel utan barriärer.

Du får nog bygga nätverk i förlagsbranschen, om du vill bli inbjuden till sådana informella sammankomster.

Är nog inget som någon förmedlar anonymt på Flashback, till hela Sveriges befolkning.

Jean-Claude Arnault arrangerade sådana litterturkvällar för Svenska akademien, i en källarlokal på Gästrikegatan. Sen blev han anklagad för brott av sexuell natur, och verksamheten lades ned.

Men, informella litterära samkväm borde fortsatt anordnas, någon annanstans.
Citera
2024-04-13, 21:07
  #6
Medlem
Du får smyga runt bland antikvariatens hyllor och tjuvlyssna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback