Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-06, 07:21
Medlem
Glödskals avatar
Jag har en bläckstråleskrivare som jag försöker få igång. Hade den varit billigare hade jag helt enkelt slängt den då bläckstråleskrivare är skit. Denna är dock portabel och dyr (EPSON WF-100) och jag tänkte ge bort den.

Den har stått oanvänd några år så jag köpte nya patroner och service-kit.

Det kommer dock knappt något bläck på papperet hur många gånger jag än kör skrivarens rengöringsprogram.

Måste jag plocka isär skrivaren och rengöra den manuellt (99% sannolikhet att jag då kommer råka förstöra skrivaren) eller finns det några trix? Google har inte hjälpt mig i denna fråga.
Citera
2024-04-06, 07:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Du kanske kan hitta några tips på "Why is my Epson printer not printing when the ink is full":

https://www.quora.com/Why-is-my-Epso...he-ink-is-full
Citera
2024-04-06, 07:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Rengöra skrivhuvudena? Inte bara via datorn utan också för hand? Jag ser att det finns diverse instruktionsfilmer för att plocka isär den där, men inte kollat närmare.
Citera
2024-04-06, 08:24
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Du kanske kan hitta några tips på "Why is my Epson printer not printing when the ink is full":

https://www.quora.com/Why-is-my-Epso...he-ink-is-full

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Rengöra skrivhuvudena? Inte bara via datorn utan också för hand? Jag ser att det finns diverse instruktionsfilmer för att plocka isär den där, men inte kollat närmare.

Tack! Jag tror jag fått de svar jag behöver. Dags att ta fram skruvmejslarna och konsultera Youtube Pajar jag skrivaren har jag ändå fått mickla lite med en pryl. Win-win.
Citera
2024-04-06, 08:47
Medlem
Paddan1000s avatar
Du kan utan att skruva isär skrivaren parkera skrivarhuvudet ovanför en våt pappersservett och fylla skrivarhuvudet med vatten ovanifrån. Får det stå så ett tag kommer bläckpropparna i skrivarhuvudet att lösa upp sig.
Citera
2024-04-07, 12:50
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Du kan utan att skruva isär skrivaren parkera skrivarhuvudet ovanför en våt pappersservett och fylla skrivarhuvudet med vatten ovanifrån. Får det stå så ett tag kommer bläckpropparna i skrivarhuvudet att lösa upp sig.

Jag skall prova innan jag skruvar isär skrivaren . Tack för tipset!
Citera
2024-04-22, 23:04
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Jag skall prova innan jag skruvar isär skrivaren . Tack för tipset!

Kanske lite sent nu, men tänk på att moderna skrivare ofta har pigmenterat bläck som inte går att få bort om du spiller på något. Se till att jobba på oömt, tätt underlag.
Citera
2024-04-23, 05:12
Medlem
Pungsvings avatar
Ta ut patronerna och sätt in dem igen ordentligt. Se till att skyddsfilmen är avdragen.
Citera
2024-04-27, 10:53
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Kanske lite sent nu, men tänk på att moderna skrivare ofta har pigmenterat bläck som inte går att få bort om du spiller på något. Se till att jobba på oömt, tätt underlag.

Inte för sent. Jag har provat en metod, misslyckats och skall försöka igen. Jag noterade att jag fick väldigt mörkblåa fingertoppar

Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Ta ut patronerna och sätt in dem igen ordentligt. Se till att skyddsfilmen är avdragen.

Jag har bytte dem och satt i dem ordentligt, och skyddsplasten är avdragen . Jag erkänner dock att jag är fullt kapabel att göra en sådan tabbe.

Det märks att det här är Dator och IT forumet. I politikforumet hade ingen vänligt skrivit "Se till att skyddsfilmen är avdragen" utan istället dragit till med något i stil med "Dra av skyddsfilmen din jävla idiot!".
Citera
2024-04-27, 15:19
Medlem
Pungsvings avatar
Jag trodde att jag satt in mina ordentligt men när jag tog ut den svarta och satte in den igen ordentligt så började skrivaren fungera.
Citera
2024-07-22, 16:48
Medlem
Glödskals avatar
Tack för alla svar men jag fick inte skiten att fungera. Kanske pga ohändighet från min sida. Skrivaren är nu i helvetet, där alla bläckstråleskrivare hamnar.
Citera
2024-07-22, 17:15
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Tack för alla svar men jag fick inte skiten att fungera. Kanske pga ohändighet från min sida. Skrivaren är nu i helvetet, där alla bläckstråleskrivare hamnar.

Ha ha, exakt där den hör hemma. Jag har avverkat tre eller fyra bläckstråleskrivare hemma och ett par stycken på jobbet. Hatade dem djupt och innerligt allihop utom möjligen min gamla HP Deskjet 720C i slutet av 90-talet. Minns faktiskt inte om den började jävlas den också eller om det var bristen på parallellportar på nyare datorer som gjorde att den hamnade i återvinningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in