Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-06, 11:58
  #13
Medlem
jesussugers avatar
Är jag ute och fiska så brukar jag ha en pipa med lite jazztobak i
Citera
2024-04-06, 12:37
  #14
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Inget är bra, men rökte pipa för länge sen och i min uppfattning sliter det mer än om man drar röken genom ett filter.
Kommer ihåg när jag var liten så var det en granne som rökte pipa på baksidan mot vårat hus. När han var klar piphostade han några gånger, knackade ur pipan 3 gånger och gick in. Alltid samma avslutningsrutin med hostandet och urknackandet.
Detta är en pseudodiskussion. Forskning visar dessutom att filtret i princip bara är för syns skull, man kan lika gärna röka filterlösa cigg.

Ska man röka ska man göra det så sällan man kan, d.v.s använda det som ett njutningsmedel. Och då spelar det mindre roll hur man röker tobaken.
Citera
2024-04-06, 12:59
  #15
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Inte så bra att byta ut mot cigg då pipa tar tid. Men visst har jag ett tiotal olika piptobak hemma, men jag röker kanske en gång i månaden. Gå och läs piptråden, hälsa från mig!
Citera
2024-04-06, 13:29
  #16
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kul. Vad väljer du för tobak? Min lokala "kiosk" har helt slutat med piptobak, och jag har kastat min pipa. Men ibland blir jag lite sugen.

Tack! Jag brukar gå till city å köpa mig en burk tobak då och då.
Då testar jag gärna nya sorter, sist blev det ett märke som heter Solani, med whiskysmak.

Hela piprökerigrejen har jag gjort till ett crescendo av aromer. Bara lukta på tobaken är mumma tycker jag.
Liten whisky, ett stopp tobak.
Citera
2024-04-06, 14:51
  #17
Medlem
Mr. Flynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Inget är bra, men rökte pipa för länge sen och i min uppfattning sliter det mer än om man drar röken genom ett filter.
Kommer ihåg när jag var liten så var det en granne som rökte pipa på baksidan mot vårat hus. När han var klar piphostade han några gånger, knackade ur pipan 3 gånger och gick in. Alltid samma avslutningsrutin med hostandet och urknackandet.

Nu finns det ju pipor man kan ha filter i också om man ät lagd åt det hållet (varför har jag ingen aning om). Men att du upplevde en sak får stå för dig då forskning visar att röka pipa och cigarr är långt mycket mindre farligt än cigaretter. Dels är det ju inte fullt med kemikalier i dessa som i cig men framförallt drar man inte halsbloss med pipa pga ph-värdet.
Citera
2024-04-06, 14:55
  #18
Avstängd
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn
Nu finns det ju pipor man kan ha filter i också om man ät lagd åt det hållet (varför har jag ingen aning om). Men att du upplevde en sak får stå för dig då forskning visar att röka pipa och cigarr är långt mycket mindre farligt än cigaretter. Dels är det ju fullt med kemikalier i dessa som i cig men framförallt drar man inte halsbloss med pipa pga ph-värdet.

Klart man drar halsbloss med pipa, vad är meningen med det annars?
Citera
2024-04-06, 16:20
  #19
Medlem
Mr. Flynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Klart man drar halsbloss med pipa, vad är meningen med det annars?

Vad är det för mening med halsbloss när munbloss funkar minst lika bra? Piprök är basisk och cigarettrök är sur. Basisk rök tas upp fullgott i munhålan och behöver därför inte ner i lungorna.
Citera
2024-04-06, 19:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn
Vad är det för mening med halsbloss när munbloss funkar minst lika bra? Piprök är basisk och cigarettrök är sur. Basisk rök tas upp fullgott i munhålan och behöver därför inte ner i lungorna.
Det där har jag hört några gånger, men mest gällande cigarrer.

Finns det någon fakta om att det är så, eller är det endast en gammal skröna?

Varför skulle en eldning av tobak vara sur och den andra basisk?
Citera
2024-04-06, 23:55
  #21
Medlem
prokaryotkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Klart man drar halsbloss med pipa, vad är meningen med det annars?

Man har inga smaklökar i halsen och med piptobak så absorberas eventuellt nikotin av slemhinnorna.

Rök en hederlig rope-tobak av Gawith and Hoggarth (Brown Bogie är rätt nikotinfrisk) exempelvis i en pipa och ta bara munbloss. Sedan har vi en diskussion om du behöver ta halsbloss eller inte.

Studier visar att piprökning i moderation faktiskt inte ger någon som helst ökad skaderisk jämfört med ickerökning. I vissa studier ser man till och med hälsofördelar i piprökargruppen mot ickerökarna.
Det sagt så ska man inte överdriva och inte heller ta halsbloss.
Citera
2024-04-07, 07:13
  #22
Medlem
Röka pipa är väldigt ovanligt men det beror även såklart på ålder och klass. Min man röker pipa och han är runt 30. Han har en tändare som kostade 20k SEK, det var tydligen viktigt. Varje morgon och varje kväll röker han pipa. Han tar fram en läderpung med tobak ifrån kylen, lägger tobak i pipan, snuddar tobaken med ett verktyg för att packa den men ändå inte (bara pyttelite) och lägger därefter till mer tobak. Sedan går han ut till altanen och sätter sig och tänder på, med tändstickor och inte tändaren... Omedelbart behöver han inhalera och använda samma verktyg igen för att sätta igång tobaken och sedan är han igång. Han sitter i minst 10 minuter och röker, och det doftar faktiskt ljuvligt, iallafall röken men inte han själv efter han rökt färdigt.

Sedan jag träffade min man så har jag insett att om man nyttjar tobak samt är en man, men man väljer cigaretter före pipa eller snus, så är man bög. Varje gång jag ser en man med en cigarett så är det som att se en man med vitt tjejssnus. Så bögigt.
Citera
2024-04-07, 08:49
  #23
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Sluta rök. Att röka pipa regelbundet pajjar luftrör och lungor mer än t ex cigg.

Instämmer. Röka pipa med tobak är helt meningslöst. Man pajar lungorna och det händer inte ett skit i huvudet. Det måste vara bättre tobak om det ska vara någon idé.
Citera
2024-04-07, 13:50
  #24
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Är jag ute och fiska så brukar jag ha en pipa med lite jazztobak i


Det är ett måste på fisketuren!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback