Citat:
Ursprungligen postat av
Stiflers-Mother
För och nackdelar kontra vanlig massör? Tänker eftersom du väljer thai salong före "vanlig" salong.. Priset?
Vad är en vanlig? Jag har varit på väldigt många olika och jag vet inte riktigt om man kan gruppera dom som thai och vanlig, menar du thai och svensk? Eller typ thai och allt annat som inte är thai?
Det finns ganska många olika enligt mig. Jag har fått regelbundet på massage sen jag hade någon sorts utbränhetshistoria för ca 20 år sen.
Om jag skulle dela in i olika klasser skulle jag säga:
Casual thai - Det vi kan kalla vanliga thaimassage ställen. Massagekunskaperna varierar kraftigt, mer fokus på avslappning än massage, si och så med språket, fungerar ofta som en social club för thaitjejer.
Oftast fullt med folk där som bara hänger. Vissa erbjuder happy ending.
Medicinsk thai - Lite seriösare form av thaimassage, ofta väldigt hård. Använder ofta ordet medicinsk i sina beskrivningar men den är tveksam. Ofta någon ensam tant som är relativt utbildad i hemlandet inom massage. Bra massage om det är riktigt hård man vill ha, men inget för nybörjare.
Svensk muskelknådare - Klassisk svensk tant som erbjuder olika former av massage, ofta någon utbildning och bakgrund inom vården.
Svensk hälsotant - Liknar kategorin över men inte lika fokuserad på vård utan ofta mer intresserad av olika former av träning, t ex yoga. Lite yngre och brukar ofta vara träningsfreaksprivat. Jobbar ofta som PT också.
Svensk flumtant - Kombinerar massage med olika former av healing, väldigt inne på olika oljor och rökelser. Väldigt spirituella och flummiga. Här kan du i princip få råd om allt som är flummig, akupunktur, spådomar, dieter och på senare år även alternativ fakta om covidvaccin.
Frisör/nagel-tjej - Tjej som primärt jobbar med hår och/eller naglar/hudvård men som också ger massage. Oftast väldigt ytliga kunskaper om massage och massage för dom är oftast något man får i kombination med en ansiktsmask eller en hårtvätt. Finns även en liten subgrupp med manliga frisörer som masserar nacke och huvud i kombination med rakning/hårklippning.
Måste-hitta-nåt-att-göra-tjej - Oftast utländsk tjej som har svårt på svensk arbetsmarknad och försöker hitta på någon form av egenföretagare, försöker tillhöra kategorin svensk flumtant men de fattar inte riktigt vad de håller på med.
Men du frågade om fördelar och nackdelar med det jag kallar casual thai. Nackdelen är att kvaliten kan variera lite och det kan bli tråkig stämning om man nekar happy ending erbjudande, dock bara hänt mig en gång.
Fördelen är att det i princip alltid går att få tid direkt. Sitter jag en eftermiddag på jobbet och känner spänningshuvudvärken börja trycka på så kan jag oftast få en avslappnande massage inom några timmar.
Priset tycker jag är lika oavsett var man går, enda skillnaden jag märkt är att dom thaiställen som erbjudit happy ending har varit lite billigare för en timmes massage.