Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-16, 23:23
  #25
Medlem
Du behöver inte planera eller göra något särskilt. Jag har kört elbil till Spanien ToR tre ggr.

Lyssna inte på de som inget vet. Europa är tätbefolkat och det finns snabbladdare i varenda buske nästan.
Citera
2024-04-17, 01:37
  #26
Medlem
PeterNosters avatar
Bloggaren här med sin Hank, ID.7 gjorde en resa från Possau i Bayern till Eindhofen i Holland.

(live) Let's talk EV - Cindy, Hank and I drove 1700 km within 40 hours
https://www.youtube.com/watch?v=Ox_4AT1m4j8

Hade tidigare en Walter, en ID.3
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2024-04-17 kl. 01:39.
Citera
2024-04-17, 18:26
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bloggaren här med sin Hank, ID.7 gjorde en resa från Possau i Bayern till Eindhofen i Holland.

(live) Let's talk EV - Cindy, Hank and I drove 1700 km within 40 hours
https://www.youtube.com/watch?v=Ox_4AT1m4j8

Hade tidigare en Walter, en ID.3

Tack. Ska kolla den. Följde honom tidigare. Skön kille. Så tysk i sitt förhållande till bilar. Han tog problemen med Walter med humor. Nu tycker jag det känns som han har fått spons med Hank och inte är lika sevärd. Men ska kolla.
Tycker förresten att hans två bästa videos är när han testar en lyxig BMW. (I7 kanske?). Rekommenderar den.
Citera
2024-04-17, 20:50
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Microdargent
Tack. Ska kolla den. Följde honom tidigare. Skön kille. Så tysk i sitt förhållande till bilar. Han tog problemen med Walter med humor. Nu tycker jag det känns som han har fått spons med Hank och inte är lika sevärd. Men ska kolla.
Tycker förresten att hans två bästa videos är när han testar en lyxig BMW. (I7 kanske?). Rekommenderar den.

Har också kollat en del av hans videos, men han kan vara lite långrandig om sin egen bil, så jag föredrar Teslabjörn för nordiska videos och Out of Spec för Amerikanska.
Citera
2024-04-17, 21:30
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har också kollat en del av hans videos, men han kan vara lite långrandig om sin egen bil, så jag föredrar Teslabjörn för nordiska videos och Out of Spec för Amerikanska.

Holly macarony vad entusiastisk Teslabjörnen kan bli 😀
Citera
2024-04-18, 04:29
  #30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microdargent
Tack. Ska kolla den. Följde honom tidigare. Skön kille. Så tysk i sitt förhållande till bilar. Han tog problemen med Walter med humor. Nu tycker jag det känns som han har fått spons med Hank och inte är lika sevärd. Men ska kolla.
Tycker förresten att hans två bästa videos är när han testar en lyxig BMW. (I7 kanske?). Rekommenderar den.

Följer bara hans söndagspod. Bra humor för att vara tysk.
Testerna vid 180+ km/h på autobahn är lite främmande för svenska förhållanden.

Resan till Eindhoven gjordes med laddningar till cirka 50% och i hastigheter upp till 160 km/h.
Längsta laddtid 19 minuter. De flesta runt 10 minuter. Bilen laddar med 180 kW i början. Det är tätt mellan laddarna.
Citera
2024-04-18, 04:43
  #31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microdargent
Holly macarony vad entusiastisk Teslabjörnen kan bli 😀

Tycker han ibland är riktigt otrevlig mot de som följer streamen. Rena motsatsen till Battery Life som inte tar allt så personligt.
Kanske blir så när han har detta som levebröd.
Verkar lite opraktisk också.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2024-04-18 kl. 04:47.
Citera
2024-04-18, 05:11
  #32
Medlem
Varselväst måste finnas inne i bilen. Ligger den i bagaget blir det böter.
Citera
2024-04-18, 07:18
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varselväst måste finnas inne i bilen. Ligger den i bagaget blir det böter.

Vänta va? Väst har jag aldrig hört att man måste ha i bilen?
Vilket land kräver det? Så vitt jag vet behöver man inte det i Sverige. Hade det varit ett krav så hade det väl ingått med bilen som varningstriangel gör?
Citera
2024-04-18, 14:52
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vänta va? Väst har jag aldrig hört att man måste ha i bilen?
Vilket land kräver det? Så vitt jag vet behöver man inte det i Sverige. Hade det varit ett krav så hade det väl ingått med bilen som varningstriangel gör?
Det är lag på varselväst i både Frankrike och Tyskland. Tydligen gäller lagen bara medborgare i Tyskland numera. Även Belgien som man kanske ofta kör genom om man ska till Frankrike. Tänk på att varselvästen ska vara på redan när man går ut ur bilen på motorväg.
Citat:
Varselväst
Kallas även för reflekterande varningsväst, används när fordonet råkar ut för punktering eller något annat oförutsett stopp på motorvägar och landsvägar.
OBS! Om du inte har västen i bilen vid en rutinkontroll i nedanstående länder så är bötesbeloppet ca 60 €.

Införde Land
040401 Italien,
040723 Spanien 2st
050501 Österrike
060101 Kroatien
070101 Slovakien
070201 Belgien
070301 Norge (rekommendation)
080430 Slovenien
080701 Frankrike (böter enl. kat. 4)
140701 Tyskland (endast tyska medborgare)
Rumänien Gäller för fordon över 3,5ton
Notis!
För cyklister Frankrike utanför tätort så gäller också varselväst fr.o.m. 080901

och övriga...

Andorra
Makedonien
Montenegro
Portugal (böter fr. 120 €)

Källa för bötesbeloppen: Sydsvenskan.se

https://www.bilaieuropa.se/inforresan.html
Citera
2024-04-18, 15:48
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är lag på varselväst i både Frankrike och Tyskland. Tydligen gäller lagen bara medborgare i Tyskland numera. Även Belgien som man kanske ofta kör genom om man ska till Frankrike. Tänk på att varselvästen ska vara på redan när man går ut ur bilen på motorväg.


https://www.bilaieuropa.se/inforresan.html

Det var bra att du sa det. Jag hade ingen aning. Har kört många gånger i Tyskland men aldrig haft en varselväst med mig. Har inte någon heller om man bortser från ett par jag hade för några år sedan när jag tog MC-kort, men dom står det ju "Övningskör" på så de ska man nog inte använda
Citera
2024-04-24, 12:36
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det var bra att du sa det. Jag hade ingen aning. Har kört många gånger i Tyskland men aldrig haft en varselväst med mig. Har inte någon heller om man bortser från ett par jag hade för några år sedan när jag tog MC-kort, men dom står det ju "Övningskör" på så de ska man nog inte använda

Är nog ett vanligare krav på kontinenten. I alla våra tyska bilar (Mercedes och BMW) så har det som standard kommit med en varselväst tillsammans med varningstriangel, verktygslåda, förbandslåda, etc.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback