2024-04-08, 19:23
Medlem
Jag har en kanal på Youtube. Den fyller kraven för betalning, och ibland ramlar det in en tusenlapp.

Nu vill jag kanske skapa en ytterligare kanal. Helt annat innehåll än den första, tänk som att den existerande kanalen handlar om veteranbilar och den nya om trädgård.
Det blir kämpigt att få upp den nya till 1000 prenumeranter så att den kan få betalt.

Kan ni bekräfta att det är så att den nya kanalen inte ger betalt trots att jag redan har en sådan kanal.

Och om det är som jag tro,r hur aktiva är YT, hur stor är risken att dom upptäcker att det kommer en o annan trädgårdsvideo bland alla bilarna?
Citera
2024-04-08, 19:28
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Tala ur skägget, karl - jag fattar ingenting!
Citera
2024-04-08, 19:32
Medlem
Förstår inte vad du menar. Men youtube bryr sig inte ett skit om huruvida ditt innehåll handlar om bilar eller gräsklippare.
Citera
2024-04-08, 20:28
Medlem
Du får förklara i en kort video för dina prenumranter att du vill testa något nytt och de gärna får dela till vänner som gillar trädgårdarspyssel.

Om det går någorlunda bra kan du dela till två kanaler som heter mycket lika efter tre till sex månader.
Flera jag följer har datorspelskanal även men de tittar jag mycket sporadiskt på främst om jag vill se hur nöjda de är hur ett nytt spel flyter grafiskt.
Citera
2024-04-08, 20:42
Medlem
Det trådstartaren menar är att youtube har vissa krav för att erhålla reklamintäkter, t.ex. i antalet prenumeranter på den kanal man startat.
En användare kan sedan i starta flera kanaler med olika innehåll för olika publik.
Frågan handlar alltså om man uppfyllt kraven i en kanal och startar en till kanal måste man då börja om på nytt med den kanalen och nå upp igen till kravspecen?
Jag tror svaret är ja man måste börja om, men vet inte säkert.
Citera
2024-04-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av instrum
Det trådstartaren menar...
Exakt vad jag mena, jag förklarade kanske dåligt.
För att få betalt må¨ste man nå 1000 prenumeranter och 4000 timmar. Tittningarna som gjorts dessförinnan ger inga pengar.
Ekonomiskt är det alltså bäst att ha allting i samma kanal. Men bortsett från ekonomin är videorna väldigt olika, och jag tvivlar på att jag når 1000 prenumeranter för mi nya kanal.
Och jag hittar ingen vettigt på YTs sidor om detta,
Citera
2024-04-09, 02:51
Medlem
DroneXR7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Exakt vad jag mena, jag förklarade kanske dåligt.
För att få betalt må¨ste man nå 1000 prenumeranter och 4000 timmar. Tittningarna som gjorts dessförinnan ger inga pengar.
Ekonomiskt är det alltså bäst att ha allting i samma kanal. Men bortsett från ekonomin är videorna väldigt olika, och jag tvivlar på att jag når 1000 prenumeranter för mi nya kanal.
Och jag hittar ingen vettigt på YTs sidor om detta,

Det är tyvärr som du förfarar. En ny kanal blir helt separat från din befintliga så ska den bli monetized behöver du subs på den med.
Senast redigerad av DroneXR7 2024-04-09 kl. 02:53.
Citera
2024-05-17, 21:14
Medlem
Några har 64 olika kanaler eller fler så måste ju vara lönsamt? Räcker du träffar algoritmen med en video och får miljoner av views för att du ska få jackpott.

Hur funkar det med beskattning?
Citera
2024-06-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Några har 64 olika kanaler eller fler så måste ju vara lönsamt? Räcker du träffar algoritmen med en video och får miljoner av views för att du ska få jackpott.

Hur funkar det med beskattning?

Njae, inte riktigt men det finns fina pengar att hämta på YouTube.
Deklarar som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in